Programming computers in early childhoof education

Authors

  • María Cecilia Martinez Instituto de Humanidades, CONICET. Universidad Nacional de Córdoba
  • Marcos Javier Gomez Facultad de Matemática, Astronomía, Física y Computación, Universidad Nacional de Córdoba y CONICET

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1103

Keywords:

teaching, computational thinking, programming, early childhood, technology, robotics

Abstract

This article analyzes a robot programming teaching experience in an Early Childhood Education center. Based on classroom observations, students practice sheets, and focus group responses; we identified that children develop complex ideas about what a computer is, what programming is, an what programmers do. Robot programming using an iconic language also allows developing computational concepts such as sequence, parameter, loops and conditional. 5-year-old children established correspondence between the code that they programmed and the robot movements, learning the concept of computers as a programmable machine. The 3 to 4-year-old children do not mastered this idea.

Funding

CONICET

Universidad Nacional de Córdoba

CS4HS

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Cecilia Martinez, Instituto de Humanidades, CONICET. Universidad Nacional de Córdoba

M. Cecilia Martinez es Profesional Adjunto de CONICET, y Profesora en la Carrera de Ciencias de la Educación en la Universidad Nacional de Córdoba. Es Dra. en Política Educativa y desde hace más de 10 años investiga procesos de formación docente en Ciencias y Tecnología. Más recientemente analiza los procesos de enseñanza de programación.

Marcos Javier Gomez, Facultad de Matemática, Astronomía, Física y Computación, Universidad Nacional de Córdoba y CONICET

Marcos Gómez es Licenciado en Ciencias de la Computación. Doctorando en Computación y docente de nivel primario y secundario de programación.

Published

28-09-2018

How to Cite

Martinez, M. C., & Gomez, M. J. (2018). Programming computers in early childhoof education. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (65), 40–53 (394). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1103

Issue

Section

Journal articles