Digital inclusion in non-formal education. An experience
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.13Keywords:
Métodos activos de enseñanza, e-learning, educación permanenteAbstract
This work summarize the experience of Lifelong Learning with ICT in a non-formal context of education. We describe a significative experience in a presential course as well. First of all, we used to applied an interactive methode with collaborative work. However it was necesary a radical change and we applied any active methodes at the end. Theoretical background can de seen in the european group called CoLoS, available in http://colos.org/
Downloads
References
ADELL, J. (2012). La conferencia digital: más allá de la tecnología. Conferencia de clausura. (http://ticemur.f-integra.org/) (20/03/20013).
AMORÓS, L. (2010). Proyecto cine: Un ejemplo de buenas prácticas. Barcelona: Gabinete de Comunicación y Educación (UAB). On-line (04/05/2012).
AMORÓS, L. Y DÍAZ, Ma. D. (2011). Del Bingo al Facebook y tiro porque me toca. Evaluación de medios en animación. Madrid: Dykinson.
AREA, M. Y ADELL, J. (2009). E-Learning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De PABLOS (Coord.), Tecnología Educativa: La formación del profesorado. Archidona (Málaga): Aljibe. 391-424.
BARTOLOMÉ, A. y GRANÉ, M. (2009). Herramientas digitales en una web ampliada. En J. De PABLOS (Coord.), Tecnología Educativa: La formación del profesorado. Archidona (Málaga): Aljibe. 351-389.
COLOM, A. J. (2005). Continuidad y complementariedad entre la educación formal y no formal. Revista de Educación, 338. 9-22. (http://www.revistaeducacion.mec.es/re338/re338_03.pdf) (21/04/2012).
ENGSTRØM, V., LATAL, H., MATHELITSCH, L. and RATH, G. (eds.) (2007). Guía del profesor. SUPERCOMET. Superconductivity Multimedia Educational Tool. Fase 2. (http://www.fisica.uniud. it/mosem/PDF/SC2_teacher_guide_20071105_GR.pdf) (11/03/2012).
FERNÁNDEZ, L. M., CAÑIZARES, M., AMORÓS, L y ZAMARRO, J. M. (2010). Conducción eléctrica: una experiencia considerando imagen y trabajo colaborativo en la enseñanza. Latin-American Journal of Physics Education. Vol. 4, 1; 109-117. (http://www.journal.lap
en.org.mx/jan10/LAJPE_229_Lucia_Amoros_preprint_corr_f.pdf) (23/02/2010).
HUBER, G. L. (2008). Aprendizaje activo y metodologías aducativas. Revista de Educación, número extraordinario. 59-81. (http://www.revistaeducacion.mec.es/re2008/re2008_04.pdf) (01/05/2012).
JAMES, M. (2007). Interculturalism: Theory and policy. London: The Baring
Foundation. (http://www.coventry.ac.uk/researchnet/external/content/1/c4/48/75/v1207323340/user/interculturalism.pdf) (09/06/2009).
JOYCE, B., WEIL, M. y CALHOUN, E. (2002) [1999]. Modelos de enseñanza. Barcelona: Gedisa. Models of teaching. [s.l.]: Allyn & Bacon-Pearson Education.
MIERS, M. y AMORÓS, L. (2004). Cultural Considerations: Effects of Distance Learning Environments. Curse: Mind, Media and Society I. Presentación Power Point. Toronto: McLuhan Program in Culture and Technology. Inédito. Contacto: lamoros@um.es
PROMETEO. (2004). Legislación. Mapa Legislativo de la F.P.O. En España. (http://prometeo.us.es/legislacion/marco.htm) (02/02/2010).
RANDÓ, R. y CEBRIÁN, L. (1999). El formador ocupacional y las nuevas tecnologías: Marco legal y perfil profesional. En J. CABERO, M. CEBRIÁN, A. DUARTE, F. MARTÍNEZ & J. SALINAS, Nuevas Tecnologías en la Formación Flexible y a Distancia. EDUTEC-1999. (http://tecnologiaedu.us.es/edutec/paginas/46.html) (01/02/2010).
MARTÍNEZ, F., FERNÁNDEZ, L. Mª, AMORÓS, L., ESQUEMBRE, F. y ZAMARRO, J. L.. (2010).Teacher Guide and Seminar. Experience in Physics Education. Latinamerican Journal of Physics Education (LAJPE). 4, 1. 174-180. (http://www.lajpe.org/jan10/26_Lucia_Amoros.pdf) (21/03/2013).
MARTÍNEZ-SALANOVA, E. (2009). Principios metodológicos de la educación contemporánea. (http://www.uhu.es/cine.educacion/didactica/0033principios.htm) (02/05/2012).
SALVÁ, F. y SALINAS, J. (1994). Formación ocupacional y tecnologías de la información. ixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 3. (http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n3/n3art/art31.ht
m) (02/02/2010).
TIRADO, R. (1998). Utilización de nuevas tecnologías en los centros de formación ocupacional de Huelva: Consideraciones generales. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 10. (http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n10/n10art/art106.htm) (01/02/2010).
ZAMARRO, J. M. y AMORÓS, L. (Coord.) (2011). Las nuevas tecnologías en la enseñanza de las ciencias. Propuestas prácticas para educación secundaria. Alcalá de Guadaíra (Sevilla): MAD-Eduforma.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)