Analysis of motivation in the use of virtual reality in the teaching of history in future teachers
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1315Keywords:
motivation, Virtual Reality, teacher training, immersive learning, history teachingAbstract
Virtual Reality has been greatly relevant in the educational field. Consequently, it is necessary to enhance the training of pre-service teachers to use these emerging technologies, which may improve the teaching-learning processes. Therefore, we present the results of a study on the motivation of 94 students of the Degree in Primary Education of the Faculty of Education of Albacete (UCLM). Participants completed an activity in which, through the use of Virtual Reality as a didactic tool, they worked on the curricular contents of History that they will teach during their teaching practice in the schools. To measure students' motivation, we used an adaptation of the instrument Instructional Material Motivational Survey (IMMS) of Keller (2010), elaborated by Loorbach, Peters, Karreman and Steehouder (2015). The results show that both men and women present high levels of motivation (M = 5.16), without significant differences between them in any dimension of the ARCS model.
Funding
This paper has been developed in the framework of the research project entitled: "Cómo aprenden los mejores docentes universitarios en la era digital: impacto de las ecologías de aprendizaje en la calidad de la docencia" (ECO4LEARN-HE), with reference EDU2015-67907 -R, which has been funded by MINECO AND FEDER.
Downloads
References
Aznar, M. I., Romero, J., y Rodríguez, A. M. (2018). La tecnología móvil de Realidad Virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. EDMETIC, 7(1), 256–274. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10139
Barroso, J., Cabero, J., y Moreno, A.M. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en realidad aumentada en la enseñanza de la medicina. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 2(2), 77-83. doi:http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.2028
Begazo, J. (2003). Realidad Virtual en la Educación. Recuperado de: www.cogs.susx.ac.uk/ users/miguelga/espaniol.htm.
Botella, C., García-Palacios, A., Baños, R., y Quero, S. (2007). Realidad virtual y tratamientos psicológicos. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace, 82(3), 17–31.
Bowman, D. A., Hodges, L. F., Allison, D., y Wineman, J. (1999). The Educational Value of an Information-Rich Virtual Environment. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 8(3), 317–331. https://doi.org/10.1162/105474699566251
Biocca, F., y Levy, M. R. (1995). Virtual reality as a communication system. Communication in the age of virtual reality, 15-31.
Blascovich, J., Loomis, J., Beall, A. C., Swinth, K. R., Hoyt, C. L. y Bailenson, J. N. (2002). Immersive virtual environment technology as a methodological tool for social psychology. Psychological Inquiry, 13, 103-124.
Botella, C., Quero, S., Baños, R. M., Perpiña, C., Garcia-Palacios, A. y Riva, G. (2004). Virtual reality and psychotherapy. Cybertherapy, 99, 37-52.
Brigham, T. (2017). Reality Check: Basics of Augmented, Virtual, and Mixed Reality. Medical Reference Services Quarterly, 36(2), 171-178.
Brown, B., Green, N., y Harper, R. (Eds.). (2012). Wireless world: Social and interactional aspects of the mobile age. London: Springer.
Brudniy, A., y Demilhanova, A. (2012). The Virtual Reality in a Context of the "Mirror Stage". International Journal of Advances in Psychology, 1(1), 6-9.
Burdea, G. C. y Coiffet, P. (2003). Virtual reality technology. (2ª Edición). New York: Wiley-IEEE Press.
Cabero, J., y Fernández, B. (2018). Las tecnologías digitales emergentes entran en la Universidad: RA y RV. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 119-138.
Cabero, J., Fernandez, B., y Marín, V. (2017). Dispositivos móviles y realidad aumentada en el aprendizaje del alumnado universitario process of university students. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 167–185. https://doi.org/10.5944/ried.20.2.17245.
Cantón, D., Arellano, J. J., Hernández, M. Á., y Nieva, O. S. (2017). Uso didáctico de la realidad virtual inmersiva con interacción natural de usuario enfocada a la inspección de aerogeneradores. Apertura, 9(2), 8-23.
Capafons, J. I. (2001). Tratamientos psicológicos eficaces para las fobias específicas. Psicothema, 13(3), 447-452.
Cheng, Y. C., y Yeh, H. Te. (2009). From concepts of motivation to its application in instructional design: Reconsidering motivation from an instructional design perspective. British Journal of Educational Technology, 40(4), 597–605. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2008.00857.x
Correa, J. M. y Ibáñez, A. (2005). Museos, tecnología e innovación educativa: Aprendizaje de patrimonio y arqueología en territorio Menosca. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 880-894
Cuesta, U. y Mañas, L. (2016). Integración de la realidad virtual inmersiva en los Grados de Comunicación. Revista ICONO14, Revista de Comunicación Audiovisual y Nuevas Tecnologías, 14(2), 1-21.
Dalgarno, B., y Lee, M. J. M. (2010). What are the affordances of 3-D virtual environment? British Journal of Educational Technology, 41(1), 10–32.
Dede, C. (2012). Interweaving assessments into immersive authentic simulations: Design strategies for diagnostic and instructional insights. En Invitational Research Symposium on Technology Enhanced Assessments. Recuperado de: http://www.ets.org/Media/Research/pdf/session4-dede-paper-tea2012.pdf (Consulta: 15/01/2019)
Dede, C. (2009). Immersive interfaces for engagement and learning. Science, 323(5910), 66-69. doi: 10.1126/science.1167311
Del Pino, L. M. (1995). Realidad Virtual. Madrid: Paraninfo
Díaz, M. (2016). Augmented Reality Versus Virtual Reality: The Battle Is Real. Techcrunch. Recuperado de: http://techcrunch.com/2016/01/04/ar-vs-vr-the-battle-is-real/?ncid=rss (Consulta: 20/05/2018).
Díaz, I. A., Rodríguez, J. M. R. y García, A. M. R. (2018). La tecnología móvil de Realidad Virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. EDMETIC, 7(1), 256-274.
El-Tamimi, A. M., Abidi, M. H. y Al-Ahmari, A. M. (2017). Semi-immersive interactive virtual environment for training on lathe machine. En Challenges for Technology Innovation (pp. 121-126). Londres: Routledge
Everson, T, McDermott, C, Kain, A, Fernandez, C. y Horan, B. (2017), Astronaut training using virtual reality in a neutrally buoyant environment, En DesTech 2017 : Proceedings of the 2017 International Conference on Design and Technology (pp. 319-327). Dubai: Knowledge E. doi: 10.18502/keg.v2i2.632
Fontal, O. y Ibañez, A. (2016). La investigación en Educación Patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de Educación, 375, 184-214. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-340.
Freeman, A., Becker, S., Cummins, M., Davis, A., y Hall Giesinger, C. (2017). NMC/CoSN Horizon Report: 2017 K-12 Edition. Austin, Texas.
Freina, L., y Ott, M. (2015). A literature review on immersive virtual reality in education: State of the art and perspectives. eLearning y Software for Education, 2015(1), 133-141.
García-Almirall, P. (2007). Arquitectura, Ciudad y Realidad Virtual. Autocad magazine, 110, 10-15.
Gavish, N., Gutiérrez, T., Webel, S., Rodríguez, J., Peveri, M., Bockholt, U., y Tecchia, F. (2015). Evaluating virtual reality and augmented reality training for industrial maintenance and assembly tasks. Interactive Learning Environments, 23(6), 778-798.
González, A. L. y Chavez, G. (2011). La realidad virtual inmersiva en ambientes inteligentes de aprendizaje. Un caso en la educación superior. Revista ICONO14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 9(2), 122-137.
González, A. L., Chávez, G., y Hernández, G. C. (2011). La realidad virtual inmersiva en ambientes inteligentes de aprendizaje. Un caso en la educación superior. Revista ICONO14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 9(2), 122. https://doi.org/10.7195/ri14.v9i2.42
Grotzer, T. A., Powell, M. M., Derbiszewska, K. M., Courter, C. J., Kamarainen, A. M., Metcalf, S. J. y Dede, C. J. (2015). Turning transfer inside out: The affordances of virtual worlds and mobile devices in real world contexts for teaching about causality across time and distance in ecosystems. Technology, Knowledge and Learning, 20(1), 43-69. doi: 10.1007/s10758-014-9241-5.
Guanilo, S. (2008). La educación virtual y el constructivismo social. Tacna: Fatla
Gutiérrez, A. (1997). Educación multimedia y nuevas tecnologías. Madrid: Ediciones La Torre
Gutiérrez, D. y Hernández, L.A. (2003). Potencial de la Realidad Virtual en el ámbito del Patrimonio, PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 46, 50-59.
Helsel, S. (1992). Virtual reality and education. Educational Technology, 32(5), 38-42.
Huett, J. B., Moller, L., Young, J., Bray, M., y Huett, K. C. (2008). The effect of ARCS-based strategies on confidence and performance. The Quarterly Review of Distance Education, 9(2), 113–126.
Johnston, A. P., Rae, J., Ariotti, N., Bailey, B., Lija, A., Webb, R. y McGhee, J. (2017). Journey to the centre of the cell: Virtual reality immersion into scientific data. Traffic, 19(2), 105-110.
Kavanagh, S., Luxton-Reilly, A., Wuensche, B. y Plimmer, B. (2017). A systematic review of Virtual Reality in education. Themes in Science and Technology Education, 10(2), 85-119.
Keller, J. M. (1987). Development and use of the ARCS model of instructional design. Journal of Instructional Development, 10(3), 2–10. https://doi.org/10.1007/BF02905780
Keller, J. M. (2010). Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. Boston, MA: Springer US. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1250-3
Kronqvist, A., Jokinen, J. y Rousi, R. (2016). Evaluating the authenticity of virtual environments. Advances in Human-Computer Interaction, 2016, 3-14. doi: 10.1155/2016/2937632.
Liu, D., Dede, C., Huang, R. y Richards, J. (2017). Virtual, Augmented, and Mixed Realities in Education. Singapore: Springer.
Loorbach, N., Peters, O., Karreman, J., y Steehouder, M. (2015). Validation of the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) in a self-directed instructional setting aimed at working with technology. British Journal of Educational Technology, 46(1), 204–218. https://doi.org/10.1111/bjet.12138
Mateos, S.M. (2010). Innovación en la comunicación global del patrimonio cultural: TIC. Patrimonio cultural de España, 4, 115-127.
Mayor, A. C. (2016). Apuntes docentes: posibilidades educativas de la Realidad Virtural inmersiva. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 295, 18-25.
Mikropoulos, T. y Strouboulis, V. (2004). Factors that influence presence in educational virtual environments. CyberPsychology y Behavior, 7(5), 582-591. doi: 10.1089/1094931042403109.
Molina, R., Pertegal, M. L., Jimeno, A. y Mora, H. (2018). Virtual Reality Learning Activities for Multimedia Students to Enhance Spatial Ability. Sustainability, 10(4), 1-13. doi: 10.3390/su10041074.
Mora, F. (2017). Neuroeducación. Alianza Editorial.
Observatorio de Innovación Educativa. (2017). Realidad Aumentada y Realidad Virtual. Monterrey.
Pérez, F. J. (2011). Presente y Futuro de la Tecnología de la Realidad Virtual. Creatividad y Sociedad: Revista de La Asociación Para La Creatividad, (16), 3–39.
Pérez-Martínez, F. J. (2011). Presente y futuro de la tecnología de la realidad virtual. Creatividad y sociedad, 16, 1-39.
Piscitelli, A. (2017). Realidad virtual y realidad aumentada en la educación, una instantánea nacional e internacional. Economía Creativa, (7), 33–65.
Redondo, J. D. (2012). Patrimonio universitario, patrimonio virtual. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 27, 121-137
Rodgers, D. L., y Withrow-Thorton, B. J. (2005). the Effect of Instructional Media on Learner Motivation. International Journal of Instructional Media, 32(4), 333–343.
Sacristán, A. y Waelder, P. (2016) Realidad Virtual + Internet 3D. Artfutura. Recuperado de: www.artfutura.org/v2/pasteditions.php?idcontent=8ymb=2. (Consulta: 13/01/2019).
Toca, G. (2017). Realidad virtual y aumentada: ¿El futuro de la medicina? Cambio 16, 2237, 13-16.
Vera, G., Ortega, J. A. y Burgos, M. A. (2003). La realidad virtual y sus posibilidades didácticas. Etic@net, 2, 1-17.
Urquiza, L. I., Auria, B. A., Daza, S. K., Carriel, F. D. R., y Navarrete, R. I. (2016). Use of virtual reality for future education in schools of Ecuador. Journal, 1(4), 2528–8083. https://doi.org/10.26910/issn.2528-8083vol1iss4.2016pp26-30
Ye, Y. T. (2016). Design and Implementation of Digital Art Teaching System Based on Interactive Virtual Technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 11(11), 49-54.
Webster, R. (2016). Declarative knowledge acquisition in immersive virtual learning environments. Interactive Learning Environments, 24(6), 1319-1333.
Winn, W. D. y Windschitl, M. (2000). Learning science in virtual environments: the interplay of theory and experience. Themes in Education, 1(4), 373-389.
Zapatero, D. (2011). La realidad virtual como recurso y herramienta útil para la docencia y la investigación. Revista Iberoamericana de Tecnología En Educación y Educación En Tecnología, (6), 17–23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)