Twine as a Digital Tool for the Development of the Linguistic and Literary Competences within the Higher Education Framework

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2019.70.1379

Keywords:

Higher Education, ICT, literature, learning

Abstract

The following article presents a field study based on the application of the Twine digital tool, as a resource for the development of linguistic and literary contents within the framework of Higher Education. The main objective of this research is to offer a strategy for teachers who want to boost their sessions, implement the use of ICT and promote the acquisition of key skills through an innovative methodology. The results obtained from an ad hoc questionnaire, carried out for a total amount of fifteen students, allowed us to assess their suitability and reflect on the teaching-learning processes of our students. The conclusions allow us to highlight that Twine is a resource that increases motivation and improves the academic performance of university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA. VV. (2008). Aprendizaje de la lengua asistido por ordenador. Diccionario de términos clave de ELE. Recuperado de: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/aprendizajelenguaasistordenador.htm

Albaladejo, D. (2007). Marco teórico para el uso de la literatura como instrumento didáctica en la clase de ELE. MarcoELE, núm. 5. Recuperado de www.marcoele.com/num/5/02e3c099fc0b38904/albadalejo.pdf

Amador, J.C. (2018). Educación interactiva a través de narrativas transmedia: posibilidades en la escuela. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 10 (21), 77-94. DOI: 10.11144/Javeriana.m10-21.eint

Autoras. (2016). Mantenemos estos datos ocultos con el fin de respetar los requisitos que establece la revista.

Autoras. (2017). Mantenemos estos datos ocultos con el fin de respetar los requisitos que establece la revista.

Autoras. (2018). Mantenemos estos datos ocultos con el fin de respetar los requisitos que establece la revista.

Barro, A. S. (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación en el sistema universitario español. Madrid: CRUE.

Clares, J., y Gil, J. (2008), Recursos tecnológicos y metodologías de enseñanza en titulaciones del ámbito de las ciencias de la educación. Bordón 60 (3), 21-33. Recuperado de: http://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/viewFile/28998/15

Cobo, J.C. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. ZER, 14 (27), 295-318. 44. Recuperado de: http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer27-14-cobo.pdf

Enclave RAE. (2019). ¡Nueva aventura de Enclave RAE! Recuperado de https://twitter.com/enclaverae/status/1091380905317421058?lang=es

Gallego, F. Molina, R. y Llorens, F. (2014). Gamificar una propuesta docente. Diseñando experiencias positivas de aprendizaje. XX Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática. Universidad d'Alicante.

Gwin, T. (1990). Language skills through Literature. English Teaching Forum XXVIII.

Imedio, G. (2000). «Autonomía del aprendizaje y la negociación en el contexto intercultural». En Cuadernos Cervantes de la lengua española, n.º 26, VI, pp. 32-36.

Lazar, G. (1993). Literature and Language Teaching. A Guide for Teachers and Trainers. Cambridge: Cambridge University Press.

Lerner, I. (1999). El placer de leer. Lecturas graduadas en el curso de ELE. Actas del X Congreso Internacional de ASELE, 401-408.

Martín Ramallal, P., Bertola Garbellini, A. y Merchán Murillo, A. (2019). Blackmirror-Bandersnatch, paradigma de diégesis hipermedia para contenidos mainstream VOD. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 45, 280-309.

Martínez, A. (2016). Las TIC en Lengua Castellana y Literatura: Criterios de calidad y recursos didácticos. Revista científica de opinión y divulgación. En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, núm. 34. ISSN: 1699-3748.

Mendoza, A. (2008). La utilización de materiales literarios en la enseñanza de lenguas extranjeras. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Muntal, J. (2019). Entrar en el bosque encantado: los textos literarios en el aula de ELE. [Webinar]. Recuperado de https://www.difusion.com/tienda/entrar-en-el-bosque-encantado-los-textos-literarios-en-el-aula-de-ele/

Nicholson, S. (2018). Creating engaging escape rooms for the classroom. Childhood Education.

Palomar, M. J. (2009). Ventajas e inconvenientes de las TIC en la docencia. Revista Innovación y Experiencias Educativas, 25. Recuperado de: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_25/MARIA_JOSE_PALOMAR_SANCHEZ01.pdf

Richards, J.C. y Rodgers, T.S. (1986): Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press.

Sanz, C. (2004). Libros-juegos: estímulos interactivos para neolectores. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, ISSN 0214-8560, Nº. 30, 2004, págs. 47-68

Published

27-12-2019

How to Cite

Elías González, C. I., & Rodríguez Rodríguez, M. N. (2019). Twine as a Digital Tool for the Development of the Linguistic and Literary Competences within the Higher Education Framework. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (70), 68–83. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.70.1379