Design and validation of an instrument to assess the level of development of the digital classroom for the b-learning modality in face-to-face programs

Authors

  • María del Pilar Prado-Brand Universidad Autónoma de Manizales (Colombia)
  • Julio Ernesto Pérez-Parra Universidad Autónoma de Manizales (Colombia) https://orcid.org/0000-0003-3001-9899
  • Viviana Gómez-Barco Universidad Autónoma de Manizales (Colombia)
  • Liliana Patricia Escobar-Serna Universidad Autónoma de Manizales (Colombia)
  • Jenny Alexandra Villada-Petuma Universidad Autónoma de Manizales (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2019.70.1471

Keywords:

Digital classroom, B-Learning, Course evaluation, Validity of the tests, Reliability.

Abstract

Under the empirical-analytical research approach, an instrument was designed to assess the level of development of digital classrooms for the B-Learning modality in face-to-face higher education programs, and underwent tests of appearance validity, construct validity, internal consistency, inter-rater reliability (equivalence) and intra-rater reliability (stability). One hundred digital classrooms were included for this modality and 24 experts in education participated in virtual environments. The instrument designed was valid and reliable. It was necessary to restructure and re-categorize the instrument into four new factors. Likewise, the wording was improved in terms of clarity, comprehension and language of two of the eighteen items that make up the instrument.

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Author Biographies

María del Pilar Prado-Brand, Universidad Autónoma de Manizales (Colombia)

Fisioterapeuta, Magíster en Tecnologia Educativa
Profesora Asociada Departamento de Educación, Universidad Autónoma de Manizales (UAM)
Coordinadora Unidad de Incorporación de Tecnología –UAMVirtual– 

Julio Ernesto Pérez-Parra, Universidad Autónoma de Manizales (Colombia)

Fisioterapeuta, Magíster en Dirección Universitaria.
Profesor Asociado Departamento de Movimiento Humano, UAM
Coordinador Institucional de Posgrados UAM

Viviana Gómez-Barco, Universidad Autónoma de Manizales (Colombia)

Ingeniera de Sistemas y Computación, Especialista en Educación con Nuevas Tecnologías
Diseñadora Instruccional UAMVirtual, UAM

Liliana Patricia Escobar-Serna, Universidad Autónoma de Manizales (Colombia)

Fisioterapeuta, Magíster en Actividad Física y Deporte
Profesor Asociado Departamento de Movimiento Humano, UAM

Jenny Alexandra Villada-Petuma, Universidad Autónoma de Manizales (Colombia)

Administradora Financiera, Especialista en Gerencia en Mercadeo y Ventas
Asesora de docentes educación a distancia UAMVirtual (UAM)

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Published

27-12-2019

How to Cite

Prado-Brand, M. del P., Pérez-Parra, J. E., Gómez-Barco, V., Escobar-Serna, L. P., & Villada-Petuma, J. A. (2019). Design and validation of an instrument to assess the level of development of the digital classroom for the b-learning modality in face-to-face programs. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (70), 96–118. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.70.1471