Design and validation of an instrument to assess the level of development of the digital classroom for the b-learning modality in face-to-face programs
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2019.70.1471Keywords:
Digital classroom, B-Learning, Course evaluation, Validity of the tests, Reliability.Abstract
Under the empirical-analytical research approach, an instrument was designed to assess the level of development of digital classrooms for the B-Learning modality in face-to-face higher education programs, and underwent tests of appearance validity, construct validity, internal consistency, inter-rater reliability (equivalence) and intra-rater reliability (stability). One hundred digital classrooms were included for this modality and 24 experts in education participated in virtual environments. The instrument designed was valid and reliable. It was necessary to restructure and re-categorize the instrument into four new factors. Likewise, the wording was improved in terms of clarity, comprehension and language of two of the eighteen items that make up the instrument.
Downloads
References
Aiello, M. & Cilia, W. (2004). El Blended Learning como práctica transformadora. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 23:21-26. http://www.sav.us.es/pixelbit/articulos/n23/PIXEL_BIT_23.pdf
Álvarez-Cáceres, R. (2007). Estadística aplicada a las ciencias de la salud. España: Editorial Díaz de Santos.
Argibay, J.C. (2006). Técnicas psicométricas. Cuestiones de validez y confiabilidad. UCES Subjetividad y Procesos Cognitivos, 8:15-36.
Del Hierro, P., García, R.I., & Mortis, S.V. (2014). Percepción de estudiantes universitarios sobre el perfil del profesor en la modalidad virtual-presencial. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48:1-18. http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec48/n48_Del_Hierro_Garcia_Mortis.htm
Fainholc, B. (2006). Optimizando las posibilidades de las TIC en educación. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 22:1-12. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/502/236
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado - INTEF (2016). Resumen Informe Horizon, Edición 2016. Educación Superior. http://blog.educalab.es/intef/wp_content/uploads/sites/4/2016/03/Resumen_Horizon_Universidad_2016_INTEF_mayo_2016.pdf
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado - INTEF (2017). Resumen Informe Horizon. Edición 2017. Educación Superior.http://educalab.es/documents/10180/38496/Resumen_Informe_Horizon_2017/44457ade-3316-418e-9ff9-fd5e86fc6707
Llorente, C. & Almenara, J. (2008). Del eLearning al Blended Learning: nuevas acciones educativas. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 51.
Llorente, M.C. (2010). Formación semipresencial apoyada en la Red (Blended Learning): Diseño de acciones para el aprendizaje. Bogotá: Ediciones de la U.
Martín-García, A.V. (coord.) (2014). Blended Learning en Educación Superior. Perspectivas de innovación y cambio. Madrid: Editorial Síntesis.
Morán, L. (2012). Blended-learning. Desafío y oportunidad para la educación actual. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 39;1-18.
http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec39/blended_learning_desafio_oportunidad_educacion _actual.html
Sánchez, R., Echeverry, J. (2004) Validación de escalas de medición en salud. Revista Salud Pública, 6(3):302-318.
Simon, J., Benedí, C., Blanché, C. & Bosch, M. (2016). La semipresencialidad en educación superior: casos de estudio en los grados de la Universidad de Barcelona. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 58:15-33. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/697/Edutec_n58_Simon_Benedi_Blanche_Bosch.pdf
Turpo, O. (2012) La modalidad educativa Blended Learning en las universidades de Iberoamérica: Análisis y perspectivas de desarrollo. Educar. 48(1). http://educar.uab.cat/article/view/38
Witt, C y Kerres, M. (2003). A didactical framework for the design of blended learning arrangements. Journal of Educational Media, 28(2-3):101-113.
>https://www.researchgate.net/publication/254302653_A_Didactical_Framework_for_the_Design_of_Blended_Learning_Arrangements> [Consulta: may. 2017]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)