Evolution of the perception of the Spanish secondary school teacher on ICT training
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1567Keywords:
ICT, training, Digital Competence, Digital Competence Teacher, secondary school teacherAbstract
Information and Communication Technologies (ICT) continue to occupy a prominent place among the themes of the training offered and demanded among the secondary school's teachers in Spain. After a past investigation in which it was sought to know the perception of the secondary school teacher of the Spanish state about the importance of an ICT training and about their satisfaction or not of the ICT training received; five years later, this research was replicated to verify how these concepts had evolved. This new research shows that the secondary school teacher in the Spanish state continues to consider it extremely important to be well trained in ICT, but their degree of satisfaction with the training received continues to show very low values. Educational administrations are invited to structure and organize a strategic training plan that guarantees their excellence.
Downloads
References
Adell, J. (2010). Educación 2.0. En Barba, C. y Capella, S. (coord.), Ordenadores en las aulas, pp. 19-23. Barcelona: Graó.
Álvarez, J.F. (2014). La alfabetización informacional del profesorado de educación secundaria del estado español. [Tesis doctoral]. Recuperada de: http://www.tdx.cat/handle/10803/285937
Álvarez, J.F. (2016). La Formación en TIC del profesorado de Secundaria del Estado Español. Un análisis desde la percepción docente.. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1(1), 67-79. https://doi.org/10.17345/ute.2016.1.981
Álvarez, J.F. (2019). Tendencias en la Tecnología Educativa de nuestros días. Edetania - estudios y propuestas socioeducativas, 56, 43-60. Recuperado de: https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/506/534
Álvarez, J.F. & Gisbert, M. (2015). Information Literacy Grade of Secondary School Teachers in Spain - Beliefs and Self-Perceptions. [Grado de alfabetización informacional del profesorado de Secundaria en España: Creencias y autopercepciones]. Comunicar, 45, 187-194. https://doi.org/10.3916/C45-2015-20
Bhattacharjee, B. & Deb, K. (2016). Role of ICT in 21st century's teacher education. International Journal of Education and Information Studies, 6(1), 1-6. Recuperado de: http://www.ripublication.com/ijeis16/ijeisv6n1_01.pdf
Cabero, J. & Barroso, J. (2016). ICT teacher training: a view of the TPACK model / Formación del profesorado en TIC: una visión del modelo TPACK. Culture and Education, 28(3), 633-663. http://doi.org/10.1080/11356405.2016.1203526
Cabero, J. y Valencia, R. (2018). Teacher education in ICT: contributions from different training models. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 2(2), 61-76. https://doi.org/10.32541/recie.2018.v2i2.pp61-76
Cejas-León, R., & Navío, A. (2018). Formación en TIC del profesorado universitario. Factores que influyen en la transferencia a la función docente. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 271-293. http://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8002
Colás-Bravo, M. P. y Hernández-Portero, G. (2017). Itinerarios formativos del profesorado de Música: sus percepciones sobre el valor didáctico de las TIC. Fuentes, 19(1), 39-56. http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2017.19.1.02
Escudero, J.M., Martínez-Domínguez, B. y Nieto, J.M. (2018). Las TIC en la formación continua del profesorado en el contexto español. Revista de Educación, 382, 55-78. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2018-382-392
Fernández-Cruz, F.J. y Fernández-Díaz, M.J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales [Generation Z's Teachers and their Digital Skills]. Comunicar, 46, 97-105. http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10
Fernández, J.M. y Tadeu, P. (2019). TIC y Diversidad Funcional: barreras para la Formación del Profesorado en la Comunidad Autónoma de Castilla y León (España). Sisyphus. Journal of Education, 7(1), 31-45. https://doi.org/10.25749/sis.15272
García-Valcárcel, A. y Tejedor, J. (2005). Condicionantes (actitudes, conocimientos, usos, intereses, necesidades formativas) a tener en cuenta en la formación del profesorado no universitario en TIC. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 23, 115-142. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:20225/condicionantes__tener.pdf
Gil-Flores, J., Rodríguez-Santero, J. & Torres-Gordillo, J.J. (2017). Factors that explain the use of ICT in secondary-education classrooms: The role of teacher characteristics and school infrastructure. Computers in Human Behavior, 68, 441-449. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.057
Gutiérrez, A. y Torrego, A. (2018). Educación mediática y su didáctica. Una propuesta para la formación del profesorado en TIC y medios. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 32(1), 15-27. Recuperado de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/274/27454937002/27454937002.pdf
INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente 2017. Madrid: MECD. Recuperado de: https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
Lázaro, J.L. y Gisbert, M. (2015). Elaboración de una rúbrica para evaluar la competencia digital del docente. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1, 30-47. https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.648
Muñoz, E. y Cubo, S. (2019). Competencia digital, formación y actitud del profesorado de educación especial hacia las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 209-241. http://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9151
Napal, M., Peñalva-Vélez, A. & Mendióroz, A.M. (2018). Development of Digital Competence in Secondary Education Teachers' Training. Education Sciences, 8(3), 104. https://doi.org/10.3390/educsci8030104
Scherer, R., Tondeur, J. & Siddiq, F. (2017). On the quest for validity: Testing the factor structure and measurement invariance of the technology-dimensions in the Technological, Pedagogical, and Content Knowledge (TPACK) model. Computers & Education, 112, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.04.012
Sefo, K., Granados, J.M., Lázaro, M.N., y Fernández-Larragueta, S. (2017). La formación del profesorado para un uso innovador de las tic: un estudio de caso en la educación obligatoria en la provincia de Almería. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 241-258. Recuperado de: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/10054/8187
Sola, T., Nniya, M., Moreno, A. y Romero, J.J. (2017). Valoración del profesorado de educación secundaria de la ciudad de Tetuán sobre la formación en TIC desarrollada desde el Ministerio de Educación Nacional. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 49-63. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbbit.2017.i50.03
Tondeur, J., Aesaert, K., Prestridge, S. & Consuegra, E. (2018). A multilevel analysis of what matters in the training of pre-service teacher's ICT competencies. Computers & Education, 122, 32-42. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.03.002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)