ICT competences in teachers of a Health Sciences Program of Bogota
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1607Keywords:
Learning, computer literacy, faculty, knowledge management, information technology, educational technology.Abstract
A diagnosis in ICT Teaching Competencies of a health sciences program of a Higher Education Institution is presented, argued under the relevant changes in teaching and learning processes, the transversality of ICT in the curriculum and the development of educational innovation in Colombia. The importance of strengthening Teaching Competencies in ICT was analyzed, highlighting those appropriate to Higher Education, in addition to the commitment and relationship with health sciences. The results of a cross-sectional study were presented taking into account three levels: basic, intermediate and advanced in a questionnaire applied to a teachers from an HEI in the city of Bogota, in a study population made up of 11 core teachers from Surgical Instrumentation program belonging to the Medicine School of the HEI, whose sample was equivalent to the study population, which demonstrated the need to reinforce digital teaching skills according to the needs of the student population and their security in the digital world.
Downloads
References
Avella, L. y Parra, P. (2013). Tecnologías de la información y la comunicación (TICS) en el sector salud [Tesis especialización] Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/20543/laurayanethavellamartinez.2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bond, T. y Fox, C. (2007). Applying the Rasch Model: Fundamental Measurement in the Human Sciences, (2nd ed.), Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. https://researchonline.jcu.edu.au/9907/2/9907_Bond_&_Fox_front_pages.pdf
Cabero, J., Llorente M. y Marín, V. (2010). Hacia el diseño de un instrumento de diagnóstico de "competencias tecnológicas del profesorado" universitario, Revista Iberoamericana de Educación. 52(7). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5896463
Camargo, I. y Pardo, C. (2008). Competencias docentes de profesores de pregrado: diseño y validación de un instrumento de evaluación. Universitas Psychologica, 7(2), 441-445. https://www.redalyc.org/pdf/647/64770211.pdf
Carrera, X. y Coiduras J. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales, Red-U: Revista de docencia universitaria, 10(2), 273-298. http://hdl.handle.net/10459.1/47980.
Cejas, L., Navío, A. y Barroso, J. (2016). Las competencias del profesorado universitario desde el modelo TPACK (Conocimiento tecnológico y pedagógico del contenido), Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 105-119. https://www.redalyc.org/pdf/368/36846509008.pdf
Duart, J., y Lupiáñez, F. (2004). Procesos institucionales de gestión de la calidad del e-learning en instituciones educativas universitarias. Boletín Electrónico del Viceministerio de Educación Superior. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85679_Archivo_pdf.pdf
Dulzaides, ML. y Molina, AM. (2007). Propuesta de estrategia metodológica para la formación de competencias informacionales en los estudiantes de las ciencias médicas y la salud en Cienfuegos. ACIMED, 16(5). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007001100008&lng=es&tlng=es.
Escofet, A., García , I. y Gros, B. (2011). Las nuevas culturas de aprendizaje y su incidencia en la educación superior. Revista mexicana de investigación educativa, 16(51), 1177-1195. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662011000400008&script=sci_abstract
García, H., Navarro, L., López, M. y Rodríguez M. (2014). The Information and Communication Technology in health and medical education. EDUMECENTRO, 6(1), 253-265. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100018&lng=es&tlng=en.
González, JC. (2008). TIC y la transformación de la práctica educativa en el contexto de las sociedades del conocimiento. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 5(2), 1-8. https://www.redalyc.org/pdf/780/78011201003.pdf
Marín, V., Vázquez, AI., Llorente, MC. y Cabero, J. (2012). La alfabetización digital del docente universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior, Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (39). http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec39/alfabetizacion_digital_docente_universitario_EEES.html
MEN (2008). Programa Nacional Uso de Medios y Nuevas Tecnologías. Programa estratégico para la competitividad: Ruta de apropiación de TIC en el Desarrollo Profesional Docente. Bogotá, Ministerio de Educación Nacional, República de Colombia. https://www.utp.edu.co/cms-utp/data/bin/UTP/web/uploads/media/contratacion/documentos/archivos/200912/RUTA_DE_DESARROLLO_PROFESIONAL_DOCENTE_marzo_31_de_2008_(Anexo_3).pdf.
MEN (2013). Competencias TIC para el Desarrollo Profesional Docente. Ministerio de Educación Nacional, Bogotá, Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf
MINTIC. (2013). Plan Vive Digital Colombia 2014 - 2018. Vive digital Colombia. Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, Bogotá, Colombia. https://www.mintic.gov.co/portal/604/articles-5193_recurso_2.pdf
Padilla, A., Gámiz, V. y Romero MA. (2018). Selección de categorías para el estudio de la evolución de la competencia digital docente del profesorado en Educación Superior, Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), (4), 55-67. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2018/327881
Pérez, A y Florido, R. (2003). Internet: Un recurso educativo. Revista Etic@net, 1(2), 1-11. http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero2/Articulos/Intrecedu.pdf
Pérez, JA., Chacón, S. y Moreno, R. (2000) Validez de constructo: el uso de análisis factorial exploratorio-confirmatorio para obtener evidencias de validez, Psicothema, 12(2), 442-446. http://www.psicothema.com/pdf/601.pdf
Ríos, JM., Gómez, ER. y Rojas, MP. (2018). Valoración de competencias TIC del profesorado universitario: un caso en Chile, Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, (52), 55-65. https://idus.us.es/handle/11441/68936
Rosas, S. y Camphausen, L. (2007) The use of concept mapping for scale development and validation in evaluation, Evaluation and Program Planning, 30(2), 125–135. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149718907000043
Sánchez, L., Reyes, AM., Ortiz, D. y Olarte, F. (2017). El rol de la infraestructura tecnológica en relación con la brecha digital y la alfabetización digital en 100 instituciones educativas de Colombia, Calidad en la educación, (47), 112-144. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000200112
Sandí, J. y Sanz, C. (2018). Revisión y análisis sobre competencias tecnológicas esperadas en el profesorado en Iberoamérica. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (66). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.66.1225
Tejedor, F. y Muñoz, A. (2006). Competencias de los profesores para el uso de las TIC en la enseñanza. Análisis de sus conocimientos y actitudes. Revista Española de pedagogía, 64(233), 21-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1973261
UNESCO (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. http://www.oei.es/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdf.
Universidad El Bosque (2014). Política del uso de las TIC. Universidad El Bosque. https://www.unbosque.edu.co/sites/default/files/2017-06/politica_uso_de_las_tic.pdf
Universidad El Bosque (2016). Plan de Desarrollo Facultad de Medicina Escuela Colombiana de Medicina 2016 - 2021. Universidad El Bosque. https://www.unbosque.edu.co/sites/default/files/2017-07/2016-2021-PDI-Fac-Medicina.pdf
Viñals, A, y Cuenca, A. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114. https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325008.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)