Classroom Blog and WhatsApp, useful tools for teachers and families communication?
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2020.72.1613Keywords:
Preschool Education, families, communication, blogs, WhatsAppAbstract
Particular literature shows that there are two tools that have great potential to contribute positively to communication between teachers and families: classroom blogs and WhatsApp. The aim of this descriptive study has been to explore is these tools being used to extend communication between both groups. Data come from structured interviews to preschool teachers, they have been categorized, quantified and subjected to textual content analysis. Results. Around 80% of teachers do not have a classroom blog. The primary reasons for this scarce use are: lack of time and technical problems. The main use is to show what happens in classroom. The use of WhatsApp is not a majority either, a great rejection is expressed by the problems of misunderstandings that use to occur. Teachers who use it usually communicate with the families through the mother that represents the other families of the class. There are some problems about the uses of ICT that should be known in order to resolve them.
Downloads
References
Abelleira, A. y Abelleira, I. (2013). InnovArte. Educación Infantil, una historia de vida profesional. Padres y Maestros, 353, 10-13. Recuperado de: https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1700
Aguilar, MªC. y Leiva, J.J. (2012). La participación de las familias en las escuelas TIC: Análisis y reflexiones educativas. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 40, 7-19. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61431
AIMC (2019). Marco General de los Medios en España 2019. Recuperado de: https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2019/01/marco19.pdf
Amara, S., Macedo, J., Bendella, F. & Santos, A. (2016). Group Formation in Mobile Computer Supported Collaborative Learning Contexts: A Systematic Literature Review. Journal of Educational Technology & Society, 19(2), 258-273. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.19.2.258
Asorey, E. y Gil, J. (2009). El placer de usar las Tic en las aulas de infantil. CEE. Participación educativa, 12, 110-119.
Ballesta, J. y Cerezo, Mª C. (2011). Familia y escuela ante la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación. Educación XX1, 14(2), 133-156. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70618742006
Beneyto-Seoane, M. y Collet-Sabé, J. (2016). Las relaciones digitales entre familias y escuela: análisis y propuestas. @tic. revista d'innovació educativa, 16, 1-9. Recuperado de: https://doi.org/10.7203/attic.16.6894
Bohórquez, E. (2008). El blog como recurso educativo. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 26, 1-10. https://doi.org/10.21556/edutec.2008.26.468
Cabero-Almenara, J. y Ruiz-Palmero, J. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. IJERI. International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 16-30. Recuperado de: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665
Céspedes, R. y Ballesta, J. (2018). Acceso, uso y actitud de la tecnología en las escuelas de Educación Primaria de la Región de Murcia. Aula Abierta, 47(3), 355-364. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.355-364
Cremades, R., Maqueda, E. y Onieva, J.L. (2016). Posibilidades didácticas de la escritura digital ubicua en la aplicación WhatsApp Messenger. Revista Electrónica de Estudios Transatlánticos de Literatura, 16, 106-120. Recuperado de: https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/4932/4741
Escudero, J. M., González, Mª. T. y Rodríguez, Mª. J. (2018). Los contenidos de la formación continuada del profesorado: ¿Qué docentes se están formando? Educación XX1, 21(1), 157-180. https://doi: 10.5944/educXX1.15807
Fernández, F.J., Fernández, M.J. y Rodríguez, J.M. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XX1, 21(2), 395-416. https://doi.org/10.5944/educxx1.17907
Freitas, A; Paredes, J. y Sánchez-Antolín, P. (2019). Los espacios intermedios de la relación entre familia y escuela en contextos de inmersión tecnológica en Educación Primaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 18(1), 41-53. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.18.1.41
Garreta, J. (2015). La comunicación familia-escuela en la Educación Infantil y Primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 71-85.
Gomariz-Vicente, MªA.; Hernández-Prados, Mª A.; García-Sanz, M.P. y Parra-Martínez, J. (2017). Tejiendo puentes entre la escuela y la familia. El papel del profesorado. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(2), 41-57. Recuperado de: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.49832
González-Fernández, N., Ramírez-García, A. y Salcines, I. (2018). Competencia mediática y necesidades de alfabetización audiovisual de docentes y familias españolas. Educación XX1, 21(2), 301-321. https://doi.org/10.5944/educXX1.16384
Goodall, J.S. (2016). Technology and school-home communication. International Journal of Pedagogies and Learning, 11(2), 118-131. http://dx.doi.org/10.1080/22040552.2 016.1227252
Kereluik, K., Mishra, P., Fahnoe, Ch. & Terry, L. (2013). What Knowledge Is of Most Worth: Teacher Knowledge for 21st Century Learning. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 29(4), 127-140. Recuperado de: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1010753.pdf
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en la investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.
Lara, T. (2005). Blogs para educar. Usos de los blogs en una pedagogía constructivista. TELOS. Cuadernos de Comunicación e Innovación, 5, 86-93. Recuperado de: http://unileon.pbworks.com/f/edublogs.pdf
Macià, M. (2016). La comunicación familia-escuela: el uso de las TIC en los centros de primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 73-83. Recuperado de: https://revistas.um.es/reifop/article/view/245841
Macià, M. (2019). Principales canales para la comunicación familia-escuela: análisis de necesidades y propuestas de mejora. Revista Complutense de Educación, 30(1), 147-165. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.56034
Macià, M. y Garreta, J. (2018). Accesibilidad y alfabetización digital: barreras para la integración de las TIC en la comunicación familia/escuela. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 239-257. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.290111
Magdaleno, A. y Llopis, MªA. (2014). La actitud docente y el grado de uso de las TIC en la comunicación familia-escuela: Un acercamiento al empleo de las TIC en las escuelas. Fòrum de Recerca, 19, 393-409. http://dx.doi.org/10.6035/ForumRecerca.2014.19.25
Molina, P., Valenciano, J. y Valencia-Peris, A. (2015). Los blogs como entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje en educación superior. Revista Complutense de Educación, 26 (Especial), 15-31. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.43791
Muñoz-Carril, P; González-Sanmamed, M. y Fuentes-Abeledo, E. (2020). Use of blogs for prospective early childhood teachers. Educación XX1, 23(1), 247-273. https://doi.org/10.5944/educxx1.23768
Olmstead, C. (2013). Using Technology to Increase Parent Involvement in Schools. TechTrends, 57(6), 28-37. https://doi.org/10.1007/s11528-013-0699-0
Osses, S., Sánchez, I. y Ibáñez, F. (2018). Investigación cualitativa en educación. Hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios Pedagógicos, 32(1), 119-133. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052006000100007
Pavón, F. (2013). La introducción de las TIC en el currículum y en la organización escolar de la educación infantil y primaria. En M.C. Martínez, Buenas prácticas educativas en el uso de las TIC (pp. 11–50). Jaén: Joxman Editores. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10498/16431
Pérez, R., Martínez, M., Mena, E. y Partida, J.A. (2018). La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como la piedra angular en la innovación tecnológica educativa. RIDE. Revista Iberoamericana de Investigación y Desarrollo Educativo, 8(16), 847-870. http://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i16.371
Ray, J. (2006). Welcome to the Blogosphere. Kappa Delta Pi Record, 42(4), 175-177. https://doi.org/10.1080/00228958.2006.10518024
Rodríguez, G.; Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Archidona: Aljibe.
Ruiz, M.C. y Hernández, V.M. (2018). La incorporación y uso de las TIC en educación infantil. Un estudio sobre la infraestructura, la metodología didáctica y la formación del profesorado en Andalucía. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 52, 81-96. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.06
Ruiz, D., Seva, P. y Seva, S. (2016). Relación vía Whatsapp entre padres y maestros/as. Perspectiva del futuro docente. En R. Roig-Vila, Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 1233-1240). Barcelona, España: Octaedro.
Sánchez-Garrote, I. y Cortada-Pujol, M. (2015). Recursos digitales en la relación familia y escuela en la etapa 0-3. Cultura y Educación, 27(1), 221-233. http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1006851
Sancho, J., Alonso, C. y Sánchez, J.A. (2018). Miradas retro-prospectivas sobre las Tecnologías Educativas. Educatio Siglo XXI, 36(2), 209-228. https://doi.org/10.6018/j/333051
Solano, T. (2014). Blogs. En F. Trujillo (coord.), Artefactos digitales. Una escuela digital para la educación de hoy (pp. 40-43). Barcelona, España: Graó.
Tejada, J. y Pozos, K.V. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 25-51. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63620
Thompson, B.C., Mazer, J.P. & Grady, E.F. (2015). The Changing Nature of Parent–Teacher Communication: Mode Selection in the Smartphone Era. Communication Education, 64(2), 187-207. https://doi.org/10.1080/03634523.2015.1014382
Vilches, M.J. y Reche, E. (2019). Limitaciones de WhatsApp para la realización de actividades colaborativas en la universidad. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 57-77. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23741
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)