Adaptive learning for academic regularization of new students: the experience in a remedial mathematics course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1627

Keywords:

learning process, educational technology, remedial courses, adaptive learning, personalize learning.

Abstract

This article describes a research that the Dirección de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey carried out on the introduction of adaptive learning in a remedial course "Introduction to mathematics", which serves to regularize new students in basic knowledge, in this case in math. The study was carried out during the August-December 2018 semester with the aim of analyzing the impact of adaptive learning on the student's learning experience and academic performance. A descriptive transectional investigation with a mixed approach was carried out. A semi-open survey and grade collection were recorded. There was a representative sample of 919 students from 15 campuses. The results indicated a high degree of satisfaction with the adaptive teaching-learning experience and a positive impact on the academic performance of the students was identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andreas, B.; Schröck, J.; Szentes, D. y W., Roller. (2012). Using Learning Maps for Visualization of Adaptive Learning Path Components. International Journal of Computer Information Systems and Industrial Management Applications, 4, pp. 228-235. http://www.mirlabs.org/ijcisim/regular_papers_2012/Paper25.pdf

ANUIES. (1998). La educación superior hacia el siglo XXI. Líneas estratégicas de desarrollo. Revista de la Educación Superior, (107), pp. 55-84. http://planeacion.uaemex.mx/InfBasCon/LaEducacionSuperiorenelSigloXXI.pdf

Barron, B. (2004). Learning Ecologies for Technological Fluency: Gender and Experience Differences. Journal of Educational Computing Research, 31, 1–37. https://doi.org/10.2190/1N20-VV12-4RB5-33VA

Campillo, M., Martínez, J. y León, R. (2013). Prácticas de integración para disminuir el abandono estudiantil en la educación superior. III CLABES: Tercera Conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la Educación Superior, Revistas de la Universidad Tecnológica de Panamá, 985-995. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/960/986

Cabrol, M., y Severin, E. (2010). TICS en educación: una innovación disruptiva. BID Educación, (2), 1–8. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/TICS-en-Educaci%.pdf

Coll, C. (2016, 19 de julio). La personalización del aprendizaje escolar, una exigencia de la nueva ecología del aprendizaje. EDUforics, Aprendizaje y cultura digital. www.eduforics.com/es/la-personalizacion-del-aprendizaje-escolar-una-exigencia-de-la-nueva-ecologia-del-aprendizaje

Davis, F. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. https://doi.org/10.2307/249008

Escamilla, J., Calleja, B., Villalba, E., Venegas, E., Fuerte, K., Román, R. y Madrigal, Z. (2014, julio). Aprendizaje y evaluación adaptativos. Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey, Reporte EduTrends. https://observatorio.tec.mx/edutrendsaprendizajeadaptativo

Fidalgo, A. (2017, 25 de marzo). Formación personalizada: Nivelación de conocimiento. Aprendizaje personalizado. https://innovacioneducativa.wordpress.com/2017/03/25/formacion-personalizada-nivelacion-de-conocimiento/

Foshee, C., Elliott, S. y Atkinson, R. (2016). Technology‐enhanced learning in college mathematics remediation. British Journal of Educational Technology, 47(5), 893-905. https://doi.org/10.1111/bjet.12285

García, F. (2016). Ecosistemas de Aprendizaje Adaptativos. ICE, Universidad de Zaragoza, Jornada "Cómo conseguir aprendizaje personalizado en la formación presencial". Programa de Actividades de Formación Continua para el Profesorado de la Universidad de Zaragoza, España. https://www.slideshare.net/grialusal/ecosistemas-de-aprendizaje-adaptativos

González, M., Becerra, J. y Olmos, J. (2018). Promoción de la autogestión a través de objetos de aprendizaje adaptativos en alumnos de educación superior. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (63), 15-28. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1037

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). La metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.

Hernando, A. (2018). Escuelas del siglo XXI: comunidades de aprendizaje personalizado. Cuadernos de Pedagogía, 488, pp. 86-91. http://www.cuadernosdepedagogia.com/Content/

Johnson, D. y Samora, D. (2016). The Potential Transformation Of Higher Education Through Computer-Based Adaptive Learning Systems. Global Education Journal, 2016(1), 1–17. EBSCO. Recuperado el 20 de julio de 2020 http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eue&AN=112407351&lang=es&site=ehost-live

Liu, M., McKelroy, E., Corliss, S. y Carrigan, J. (2017). Investigating the effect of an adaptive learning intervention on students' learning. Educational technology research and development, 65(6), 1605-1625. https://doi.org/10.1007/s11423-017-9542-1

Macías, D., Serrano, E. y Maldonado, L. (2010). Agrupamiento adaptativo: bases para un sistema de atención diferenciada en el aprendizaje de las matemáticas. Matemáticas: Enseñanza Universitaria, XVIII(2), pp. 115-133. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46817293008

Maraza, B. (2016). Hacia un Aprendizaje Personalizado en Ambientes Virtuales. Campus Virtuales, 5(1), pp. 20-29. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/8/2.pdf

McGraw-Hill Education. (2020). ¿Qué es Aleks? https://latam.aleks.com/about_aleks

Poy, R. y Gonzales-Aguilar, A. (2014). Factores de éxito de los MOOC: algunas consideraciones críticas. RISTI Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información, 1(3), 105-118. http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-

Rodriguez, C. y González, M. (2018). Una mirada al logro educativo mexicano en lenguaje, matemáticas y ciencias. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 6(17). http://revistas.unam.mx/index.php/entreciencias/article/view/63257/57661

Román, J. (2017). Egresados de bachillerato tienen graves fallas en matemáticas y lenguaje: INEE. La Jornada/Sociedad y justicia. https://www.jornada.com.mx/2017/09/19/sociedad/051n1soc

Tyton Partners. (s.f.). Learning to adapt 2.0: The evolution of adaptive learning in higher education. https://tytonpartners.com/library/learning-to-adapt-2-0-the-evolution-of-adaptive-learning-in-higher-education/

Silva, M. (2015). La importancia del primer año universitario: de la teoría a la práctica. Universidad Iberoamericana.

Venkatesh, V. y Davis, F. (2000). A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies. Management Science, 46(2), 186-204. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926

Published

21-12-2020

How to Cite

López, C., & Bedolla Cornejo, L. P. (2020). Adaptive learning for academic regularization of new students: the experience in a remedial mathematics course. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (74), 206–220. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1627