Levels of technological in teachers in high school, properties of a scale for its measurement
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1721Keywords:
Information and communication technologies, appropriation, models, teachers, high schoolsAbstract
In Mexico, according to agreement 447 of the National Baccalaureate System indicates that all teachers who teach at the upper secondary level must use information and communication technologies in a didactic way to offer a quality and comprehensive education for students. From this arises the objective of the present study to validate and determine the psychometric properties of a scale, based on a theoretical model, to measure the integration of ICT in teachers of higher average, through a confirmatory factor analysis. From a population of 290, 139 decentralized high school teachers from the central and southern state subsystems of Sonora were selected through a non-probability sample. It was found that the scale that measures the integration of ICT (α = .93) presents acceptable adjustment indices (X2 = 115,395, gl = 84, p = 0.013; SRMR = 0.04; AGFI = 0.86; CFI = 0.98; TLI = 0.97; RMSEA = 0.05, IC 90 [.02; .07]). It is concluded that the scale has the psychometric properties that allow its use to know the levels of appropriation in the teaching and learning processes in high school teachers
Downloads
References
Aguiar, A. E., García, R. I., Mortis, S. V., & Urías, M. (2014). Nivel de adopción de las tecnologías de información y comunicación en docentes de bachillerato de Ciudad Obregón. En S. V. Mortis, E. Del Hierro, M. Urías, & C. S. Tapia. (Coord.), Actores y recursos educativos (pp. 163-175). México: Pearson.
Amaya, A., Zúñiga, E., Salazar M., & Ávila, A. (abril, 2018). Empoderar a los profesores en su quehacer académico a través de certificaciones internacionales en competencias digitales. Apertura, 10(1), 104-115. http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v10n1.1174
Avidov, O., & Iluz, I. E. (2014). Levels of ICT integration among teacher educators in a teacher education academic college. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 10, 195-216. Recuperado de http://www.ijello.org/Volume10/IJELLOv10p195-216Avidov0892.pdf
Cabero, J. (2007). Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Madrid: McGraw-Hill.
Campos, H., & Ramírez, M. Y. (abril, 2018). Las TIC en los procesos educativos de un centro público de investigación. Apertura, 10(1), 56-70. http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v10n1.1160
Cantón, I., & Baelo, R. (2011). El profesorado universitario y las tecnologías de la información y de la comunicación (TIC): disponibilidad y formación. Education Siglo XXI. 29(1),263 – 302. Recuperado de https://revistas.um.es/educatio/article/view/119971
Celaya, R., Lozano, F., & Ramírez, M. S. (julio, 2010). Apropiación tecnológica en profesores que incorporan recursos educativos abiertos en educación media superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa (REMIE), 15(45). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662010000200007&script=sci_arttext&tlng=pt
DeVellis, R. F. (2012). Scale Development, Theory and Applications. Los Ángeles, California: SAGE
Díaz-Barriga, F. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4(10), 3-21. https://doi: 10.1016/S2007-2872(13)71921-8
Domínguez, M., Medina, A. & Cacheiro, M. (2010). Investigación e innovación de la docencia en el EESS. Madrid: Ramón Areces.
Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la comunidad autónoma de Aragón. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 73-83. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359
García, R., Mendívil, A., Ocaña, M., Ramírez, C., & Angulo, J. (2013). Competencias digitales en maestros de escuelas de educación media superior privadas. Apertura, 4(2), 42-53. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/316
Hernández, J. P., Martínez, F., García, F. J., Herrera, M. E. & Rodríguez, M. J. (2013). Teachers ́ attitude regarding the use of ICT. A factor reliability and validity study. Computers in Human Behavior, 31, 509-516. https://doi: 10.1016/j.chb.2013.04.039
Hooper, S., & Rieber, L. P. (1995). Teaching with technology. Teaching: Theory into practice. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon, 1995. 154-170.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
Martínez, M. R., Hernández, M. J., & Hernández, M. V. (2014). Psicometría. Madrid: Alianza Editorial.
Méndez, C., & Rondón, M. A. (2012). Introducción al Análisis Factorial Exploratorio. Revista colombiana, Psiquiat 14(1), 197- 207
Montes, J. A. & Ochoa, S. (noviembre, 2006). Apropiación de las tecnologías de la información y comunicación en cursos universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 9(2). 87-100. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79890209
Parra, H., Tobón, S., & López, J. (2015). Docencia Socioformativa y Desempeño Académico en la Educación Superior. Paradigma, 36(1), 42-55. Recuperado de http://revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/2653
Pérez, R. (2019). Competencia digital docente en los institutos superiores de formación de maestros: caso República Dominicana. Revista de Medio y Educación, 55(75-98). doi: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.05
Secretaria de Educación Pública (SEP). (2009). Acuerdo número 447 por el que se establece el Sistema Nacional de Bachillerato en un marco de diversidad, México, Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5066425&fecha=29/10/2008
Valencia, T., Serna, A., Ochoa, S., Caicedo, A. M., Montes, J. A. & Chávez, J. D. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Santiago de Cali: Pontificia Universidad Javeriana
Vargas, J., Chumpitaz, L., Suárez, G. & Badia, A. (diciembre, 2014). Relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las tecnologías en las aulas. Profesorado. 18(3). 362-377. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev183COL.pdf
Vera, J. A., Torres, L. E., & Martínez, E. E. (enero, 2014). Evaluación de competencias básicas en TIC en docentes de educación superior en México. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal (44), 143-155. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.10
Vesga-Parra, L., & Hurtado-Herrera, D. R. (2013). La brecha digital: representaciones sociales de docentes en una escuela marginal. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 137-149. Recuperado de http://revistaumanizales.cinde.org.co/index.php/ Revista-Latinoamericana/article/view/838
Zavala, M.A., Vázquez, M.A. y González, I (2020). Representación semántica de estudiantes universitarios sobre prácticas docentes innovadoras. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, política y valores. VII (2), 1-21. Recuperada en https://dilemas-contemporaneos-educacio.webnode.es/_files/200006594-f2bfbf2c06/20.01.12%20Representaci%C3%B3n%20sem%C3%A1ntica%20de%20estudiantes%20universitarios%20sobre.....pdf
Zenteno, A. & Mortera, F. J. (abril 2011). Integración y apropiación de las TIC en los profesores y alumnos de educación media superior. Apertura. 3(1). 193-208. Recuperado de www.udgvirtual.ud.mx/apertura
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)