Games and gamification in the primary school music classrooms
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1755Keywords:
games, gamification, primary education, musical education, educational strategiesAbstract
Over the past decade, the trend of discovering innovative and motivating tools to help optimize the learning process has been reinforced. After analyzing recent publications and searches in databases along these lines, games and gamification are pointed out as the educational tools of apogee today. From a positive paradigm, the aim of the study is to contrast these results with the educational reality in which these strategies exist within the Music Classroom in Primary Education, taking as a source of analysis the perceptions and experiences of teachers who are currently teaching in l'Horta Oest in Valencia. To this end, the impact of games and gamification on the teaching practice is assessed quantitatively, in accordance with the results obtained through questionnaires. After the analysis, a remarkable presence of the games is observed among the most used educational techniques to work and evaluate contents, especially compared to other techniques considered traditional. However, with regard to gamification, its use and interest on the part of teachers is decreasing, in addition the finding of widespread false knowledge results in inadequate teacher training which makes it difficult to function successfully in the classroom.
Downloads
References
Cordero, C. (2015). Gamification [Mensaje en un blog]. Agorabierta. Recuperado de https://www.agorabierta.com/2015/12/gamification/
De Soto, I.S. (2018). Herramientas de gamificación para el aprendizaje de Ciencias de la Tierra. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (65), 29-39. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1143
Díaz, J., y Troyano, Y. (2013). El potencial de la gamificación aplicado al ámbito educativo. En III Jornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre. Sevilla, España: Facultad de Ciencias de la Educación de Sevilla.
Fandós, M., y Cano, J. (2014). Formación a distancia y retos actuales en los roles docentes y su vinculación con la empresa: propuesta y controversias. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (45), 1-13. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.14
Gaitán, Á. (2, Junio, 2018). Importancia de la formación docente en la actualidad [Mensaje en un blog]. Nexos. Recuperado de https://educacion.nexos.com.mx/?p=12855
Gallardo-López, J., y Gallardo-Vázquez, P. (2018). Teorías sobre el juego y su importancia como recurso educativo para el desarrollo integral infantil. Hekademos: revista educativa digital, (24), 41-51. Recuperado de https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/issue/view/24-junio-2018
Gallardo, P., y Fernández, J. (2010). El juego como recurso didáctico en Educación Física. Argentina: Editorial Wanceulen.
Gómez-Martín, M., Gómez-Martín, P., y González-Calero, P. (2004). Aprendizaje basado en juegos. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 2(2), 1-14. https://doi.org/10.7195/ri14.v2i2.436
Hamari, J., Koivisto, J., y Sarsa, H. (2014). Does gamification work? A literature review of empirical studies on gamification. En Hawaii international conference on system sciences (HICSS) (pp. 3025 – 3034). IEEE.
Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2017/2018. (2017). Rendir cuentas en el ámbito de la educación: cumplir nuestros compromisos. París, Francia: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_89045273-020f-4007-af63-1f4062b88bb5?_=261016spa.pdf&to=545&from=1
Jenkins, H. (21, Marzo, 2011). Their Game: An Interview with James Paul Gee (Part One) [Mensaje en un blog] Consultado el 27 de enero de 2019 en http://henryjenkins.org/2011/03/how_learners_can_be_on_top_of.html
Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: John Wiley & Sons.
Manzano, A., y Domínguez, J. (2018). Gamificación en la educación secundaria. En López-Meneses, E., Cobos-Sanchiz, D., Martín-Padilla, A. H., Molina-García, L. y Jaén-Martínez, A. Experiencias pedagógicas e innovación educativa. Aportaciones desde la praxis docente e investigadora. Barcelona, España: OCTAEDRO, S.L.
Marczewski, A. (2013). Gamification: a Simple Introduction. Reino Unido: Editorial Lulu.
Cañadas, L., Santos-Pastor, Mª. L., y Castejón, F.J. (2018). Evaluación en la formación inicial: ¿avance o retroceso? Bordón. Revista de pedagogía, 70(4), 9-22. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.64434
Meneses, M., y Monge, M. (2001). El juego en los niños: enfoque teórico. Revista Educación, 25 (2), 113-124. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/440/44025210.pdf
Meneses, N. (7, agosto, 2019). La gamificación, llave de una mayor productividad y de un aprendizaje más profundo. El País. Consultado el 7 de agosto de 2019 en https://elpais.com/economia/2019/08/07/actualidad/1565167852_253423.html
Montero, B. (2017). Aplicación de juegos didácticos como metodología de enseñanza: Una Revisión de la Literatura. Pensamiento Matemático, 7(1), 75-92. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6000065
Morillas, C. (2016). Gamificación de las aulas mediante las TIC: un cambio de paradigma en la enseñanza presencial frente a la docencia tradicional (Tesis doctoral). Universidad Miguel Hernández, Elche. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=62213
Moyles, J. (1999). El juego en la educación infantil y primaria (Vol. 16). Madrid, España: Ediciones Morata.
Schwartz, S., y Pollishuke, M. (1995). Aprendizaje activo: una organización de la clase centrada en el alumnado (Vol. 134). Madrid: Narcea Ediciones.
Torres-Toukoumidis, Á., y Romero-Rodríguez, L. (2018). Gamificación en Iberoamérica. Experiencias desde la Comunicación y Educación. Cuenca, Ecuador: Editorial Universitaria Abya-Yala
UOC. (29, Enero, 2018). Las claves de la gamificación, según Joan Arnedo y Daniel Riera [Mensaje en un blog] Consultado el 30 de diciembre de 2018 en https://x.uoc.edu/es/actualidad/las-claves-gamificacion-segun-joan-arnedo-y-daniel-riera/
Zichermann, G., y Cunnigham, C. (2011). Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. Cambridge, MA: O'Reilly Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)