Codesigning Learning Objects as a strategy of training for Higher Education teachers
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1765Keywords:
Learning Object, educational co-design, higher education, digital competencesAbstract
Learning Objects (LOs) are an option to create digital educational content. Designing them involves complex processes that require from authors competences that exceed disciplinary ones. In order to identify the initial and final opinions of 12 university teachers about the difficulty or ease that designing an LO implied, they received a course on how to design an LO, using a specific methodology (DICREVOA 0.2) and were given accompaniment in form of co-design of these LO, the previous as a strategy to identify possible changes in their opinions after the course using the mentioned methodology above. The results show that the tasks related to pedagogical aspects linked to their praxis are easier for them than those requiring technological aspects, since less than 50% completed the script of the interface design. However, both aspects were benefited from the course, because of differences appearing between the initial and final opinions of teachers as authors on their competences of designing an LO. This shows the need for educational institutions to offer teachers training courses on strategies to codesign and design digital educational resources, to respond to the current transformations in the transmission of knowledge and highlights the importance of further research on the subject.
Downloads
References
Barba, M., De la Calle, L., Calderón, E. y Ramos, Y. (2019). Capacitación en el diseño de objetos de aprendizaje para la actualización en recursos didácticos con sustento en la Tic. Pro Sciences: Revista De Producción, Ciencias e Investigación, 3(29), 9-19. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol3iss29.2019pp9-19
Cabero, J. (2014). La formación del profesorado en TIC: modelo TPACK. España: Secretariado de recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla.
Camargo-Escobar, I., y Pardo-Adames, C. (2008). Competencias docentes de profesores de pregrado: diseño y validación de un instrumento de evaluación. Universitas Psychologica, 7(2), 441-457.
Casadei, L., Barrios, I. (2016). Determinación de las competencias docentes para el desarrollo de recursos educativos digitales. Eduweb, Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 10(1), 25-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5905341
CODAES (2015). Guía OA-CODAES. CODAES. http://www.codaes.mx/content/micrositios/2/file/GuiaOA-CODAES.pdf
Gordillo, A., López-Pernas, S., y Barra, E. (2019). Efectividad de los MOOC para docentes en el uso seguro de las TIC. Comunicar, 61, 103-112. https://doi.org/10.3916/C61-2019-09
Maldonado, J., Sanz, C., Fernández-Pampillón y Astudillo, A. (2015). Desarrollo de un Marco de Análisis para la Selección de Metodologías de Diseño de Objetos de Aprendizaje (OA) basado en criterios de calidad para contextos educativos específicos (Tesis Doctoral). Universidad Nacional de la Plata, Facultad de Informática. La Plata, Buenos Aires, Argentina.
Maldonado, J., Bermeo, J. y Vélez, F. (2017). Diseño, Creación y Evaluación de Objetos de Aprendizaje. Metodología DICREVOA 2.0. CEDIA.
Martínez-Garcés, J. y Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Mendieta-Baltodano, C. de M., Vázquez-Cano, E., y Cobos-Sanchiz, D. (2017). Valoración de las competencias tecnológicas del profesorado universitario. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (60). a359. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.60.843
Menéndez, V., Prieto, M. y Zapata, A. (2010). Sistemas de Gestión Integral de Objetos de Aprendizaje. IEEE-RITA, 5(2). http://rita.det.uvigo.es/201005/uploads/IEEE-RITA.2010.V5.N2.A3.pdf
Morales, E., García, F., Moreira, T., Rego, H. y Berlanga, A. (2005). Valoración de la calidad de unidades de aprendizaje. Revista De Educación a Distancia (RED), Monográfico III. 1-13 https://revistas.um.es/red/article/view/24571
Morales Velasco, R. A., y Diez-Martinez Day, E. (2020). Revisión de metodologías para diseñar Objetos de Aprendizaje OA: un apoyo para docentes. Revista Iberoamericana de Tecnología En Educación y Educación En Tecnología, (26 SE-), e4. https://doi.org/10.24215/18509959.26.e4
Ogalde, I. y González, M. (2008). Nuevas Tecnologías y Educación. Diseño, desarrollo, uso y evaluación de materiales educativos. Trillas.
Trujillo, L. (2013). La construcción de materiales educativos, una competencia para el docente del siglo XXI. Ponencia en: XIV Encuentro Internacional Virtual Educa. Foro multilateral, congreso, exposición educación, innovación y TIC. Medellín. https://reposital.cuaed.unam.mx:8443/xmlui/handle/123456789/3741
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)