Analysis of the Moodle Learning Management System and user comfort levels

Comfort experiences for Moodle users

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2021.75.1771

Keywords:

virtual environment, meaningful learning, virtual education, learning experiences

Abstract

This study analyzes the workflow experiences in the teaching-learning process of teachers and students enrolled in mixed (face to face /distance education) and distance education systems. The main objective is to evaluate Moodle, Learning Management System with the systematized Brief Inventory of Experiences. In this study we measure and compare the flow and comfort experiences of a population of 8140 participants, divided into two groups: 320 teachers and 7820 students. We can conclude that there is a significant difference in the p <0.05 level, in the following two variables: 1) When performing the activity, I forget about the problems and concerns and 2) I do things spontaneously and automatically. Tasks they must face in order to provide the students the appropriate tools in order to learn. In addition to this challenge, the teacher does not achieve an optimal level of comfort throughout the teaching process due the lack of positive feedback. Encouraging the teachers to guide the students to takeoff the learning and the teacher to get positive feedback. While the students receive and assimilate, the teacher gives and experiments. Because the transmission of knowledge is a function of who assimilates the legacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elvira Ivone González Jaimes, Universidad Autónoma del Estado de México (Mexico)

Correo electrónico: ivonegj@hotmail.com; eigonzalezj@uaemex.mx

Doctorado, Investigación en Psicología, Universidad Iberoamericana, México

Beca Post-PHD "Investigación y Metodología de la Metodología", Universidad de Queensland, Australia

Post-PHD "Diagnóstico, evaluación y planificación educativa", Centro de Estudios para el Desarrollo de la Enseñanza y el Desarrollo de la Red MENNON en Bruselas, Bélgica

Tres estancias de investigación en el extranjero: 1) Universidad de la Pampa, Argentina, 2 Universidad de Salamanca, España y 3) Universidad de Santiago de Compostela, España.

TRABAJO- UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE MÉXICO

Profesor e investigador a tiempo completo en la UAU Universidad de Zumpango. Coordinador de ocho proyectos de investigación.

PREMIOS O DISTINCIONES

Premio ANUIES 2014, a la trayectoria profesional en educación superior en la categoría Ejercicio de enseñanza, Región Centro Sur, 28 de noviembre de 2014

Coordinador de Ocho Posiciones Administrativas Seguimiento de Alumni y Representante de la Red Interna de Cooperación Internacional.

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, CONACYT México, 2017-2023.

Revisor en revistas internacionales: México, Colombia, España y Perú, 2015 hasta la fecha.

PRODUCCIÓN ACADÉMICA: Autor principal de treinta y tres artículos en revistas científicas nacionales e internacionales indexadas. Autor de dos libros académicos y diez capítulos de diferentes libros académicos.

LÍNEA DE CONOCIMIENTO: 1) Psicología Forense y Victimología e Investigación Psicológica y Sistemas de Software

RED DE INVESTIGACIÓN

Red Multidisciplinar de Investigación "Perspectiva Epistemológica Iberoamericana sobre la Justicia", Instituto Iberoamericano de La Haya para la Paz, los Derechos Humanos y la Justicia Internacional (IIH).

CREACIÓN: Siete patentes en el área de psicología clínica y educación.

 

References

Arranz, V., Aguado, D. & Lucía, B. (2008). La influencia del tutor en el seguimiento de programas elearning. Estudio de acciones en un caso práctico. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 24(1), 5–23. https://doi.org/10.4321/S1576-59622008000100001

Arteaga, S. & Duarte, H. (2010). Motivational factors that influence the acceptance of Moodle using TAM. Computers in Human Behavior. 26(6), 1632-1640. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.06.011

Asakawa, K. (2010). Flow Experience, Culture, and Well-being: How do Autotelic Japanase College Students Feel, Behave, and Think in Their Daily Lives? Journal of Happiness Studies, 11(2), 205-223. https://doi.org/10.1007/s10902-008-9132-3

Bittencourt, I. I., Baranauskas, M., Pereira, R., Dermeval, D., Isotani, S., & Jaques, P. (2016). A systematic review on multi-device inclusive environments. Universal Access in the Information Society, 15(4), 737-772. https://doi.org/10.1007/s10209-015-0422-3

Cabero, J. & Barroso, J. (2016). ICT teacher training: a view of the TPACK model / Formación del profesorado en TIC: una visión del modelo TPACK, Cultura y Educación, 28(3), 633-663. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1203526

Calero, A. & Injoque-R, I. (2013). Propiedades psicométricas del Inventario Breve de Experiencias Óptimas (Flow). Evaluar, 13, 40 – 56. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v13.n1.6796

Chen, H. (2006). Flow on the net-detecting Web users' positive effects and their flow states. Computers in Human Behavior, 22, 221-233. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.07.001

Collins, A. L., Sarkisian, N. & Winner, E. (2009). Flow and Happiness in Later Life: An Investigation into the Role of Daily and Weekly Flow Experiences. Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being, 10(6), 703–719. https://doi.org/10.1007/s10902-008-9116-3

Csikszentmihalyi, M. (2014). Flow and the Foundations of Positive Psychology Mihaly Csikszentmihalyi The Collected Works of Mihaly Csikszentmihalyi. New York London, Springer Dordrecht Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8

dos Santos W., Bittencourt, I. I., Dermeval, D., Isotani, S., Marques, L., & Silveira, I. (2018). Flow Theory to Promote Learning in Educational Systems: Is it Really Relevant? Brazilian Journal of Computers in Education, 26(2), 29-59. DOI: http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2018.26.02.29

Reig, D. (2016). TIC, TAC, TEP: internet como escuela de vida. Cuadernos de pedagogía, 473, 24-27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=701093

Reig, D. (2019). Educando la empatía global con ayuda de las tecnologías. Cuadernos de pedagogía, 495, 108-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=701093

Fernández, M. P., Pérez, N. M. & González O. H. (2013). Efecto del flujo y el afecto positivo en el bienestar psicológico. Boletín de Psicología, 107, 71-90. https://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N107-4.pdf

García-Calvó, T., Jiménez, C. R., Santos-Rosa, F., Reina, R. & Cervelló, E. (2008). Psichometric Properties of the Spanish Version of the Flow State Scale. The Spanish Journal of Psychology, 11(2), 660-669. https://revistas.ucm.es/index.php/SJOP/article/view/SJOP0808220660A/28755

González J., López C., Trujillo M. & Bautista L. (2019). Instrumento certificador de tecnologías de la información y comunicación y tecnologías del aprendizaje y el conocimiento para docentes universitarios. Revista Interamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.516

Guay, F., Ratelle, C. F. & Chanal, J. (2008). Optimal learning in optimal contexts: The role of self-determination in education. Canadian Psychology, 49, 233-240. https://doi.org/10.1037/a0012758

Hernández, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325 – 347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Hong, J., Tsai, C., Hsiao, H., Chen, P., Chu, K., Gu, J. & Sitthiworachart, J. (2019). The effect of the "Prediction-observation-quiz-explanation" inquiry-based e-learning model on flow experience in green energy learning. Computers & Education, 133(1), 127-138. https://www.learntechlib.org/p/208165/.

Jackson, S. & Csikszentmihalyi, M. (2002). Fluir en el Deporte. Claves para las experiencias y actuaciones óptimas. Barcelona: Editorial Paidotribo.

Meseguer-Artola, A. & Rodríguez-Ardura, I. (2019). Flow experiences in personalised e-learning environments and the role of gender and academic performance. Interactive Learning Environments, 1, 1-24. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1572628

Oliveira, W., Toda, A., Palomino, P., Rodrigues, L., Isotani, S., & Shi, L. (2019). Towards Automatic Flow Experience Identification in Educational Systems: A Theory-driven Approach. Extended Abstracts of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play Companion Extended Abstracts. 581-588. https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3341215.335631

Ozkan, S. & Koseler, R. (2009). Multi-dimensional students' evaluation of e-learning systems in the higher education context: An empirical investigation. Computers & Education, 53(4), 1285–1296. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.06.011

Peleta, J.É., Ettisb, S., & Cowart, K. (2017). Optimal experience of flow enhanced by telepresence: Evidence from social media use. Information & Management, 54, 115-128. https://dl.acm.org/doi/abs/10.1016/j.im.2016.05.001

Puello, P., Fernández, D. & Amaury, C. (2014). Herramienta para la detección de estilos de aprendizaje en estudiantes utilizando la plataforma MOODLE, Formación Universitaria, 7(4), 15-24. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062014000400003

Robles, F., Galicia, I. & Sánchez, A. (2017). Orientación temporal, autorregulación y aproximación al aprendizaje en el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 20(2), 502-518. https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol20num2/Vol20No2Art6.pdf

Rodríguez-Ardura, I., & Meseguer-Artola, A. (2019). Flow experiences in personalised e-learning environments and the role of gender and academic performance. Interactive Learning Environments, 1-24. http://hdl.handle.net/10609/112546

Ros, I. (2008). Moodle, la plataforma para la enseñanza y organización escolar. Ikastorratza, e- Revista de Didáctica 2, 1-12, Didáctica de la Expresión Corporal. Escuela de Magisterio Vitoria. UPV / EHU. http://hdl.handle.net/10810/6876

Roux R. & Anzures, E. (2015). Estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento académicos en estudiantes de una escuela privada de educación media superior. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17731

Seligman, M.E.P. (2003). La auténtica felicidad. Barcelona, España: Vergara.

Vallejo, Flores K. M. (2017): Aplicación de plataformas educativas para maximizar el rendimiento académico en los jóvenes estudiantes, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Segunda época. 1-10. http://www.eumed.net/rev/atlante/2017/07/plataformas-educativas.html

Vázquez, C. & Hervás G. (2017). Fundamentos de la Psicología Positiva, Capitulo II, La complejidad de las emociones positivas, 47-74, Madrid, Alianza.

Wohlin, C., Runeson, P., Höst, M., Ohlsson, M. C., Regnell, B., & Wesslén, A. (2012). Experimentation in software engineering. New York. Springer Science & Business Media.

Downloads

Published

26-03-2021

How to Cite

González Jaimes, E. I. ., & López Chau, A. (2021). Analysis of the Moodle Learning Management System and user comfort levels: Comfort experiences for Moodle users. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (75), 110–123. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.75.1771