Co-design of the ITAS course in the initial training of preschool education teachers in the face of the COVID-19 contingency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1815

Keywords:

Co-design, teacher training, ICT, COVID-19

Abstract

The objective of this study focused on evaluating the co-design of the course, Computer Technology Applied to School Centers (TIACE) in the initial teacher training of the degree in preschool education, in the face of the contingency caused by COVID-19. The research of mixed cut and descriptive scope was carried out in a normal school in the state of Veracruz, Mexico. The Likert scale questionnaire applied to a sample of 27 teachers in training was used, as well as the application of 12 semi-structured interviews for the hermeneutical phenomenological study. Favorable results were obtained from the co-design of the course in terms of organizational and dynamic strategies, pedagogical, content and technological aspects. With regard to the factors that intervened to continue with the classes in the face of the pandemic, aspects of moods and family contingencies emerged as factors to be taken into account in the online learning modality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Brenda Luz Colorado Aguilar, Universidad Veracruzana (México)

Doctora en Sistemas y Ambientes Educativos por la Universidad Veracruzana, Maestra en Comunicación y Tecnologías Educativas por el Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa  (ILCE), Licenciada en Contaduría Pública por la Facultad de Contaduría y Administración de la UV. Miembro de la Red Temática CONACYT, Reto 3. Tecnologías de Información y Comunicación.

Experiencia en impartición de cursos: Competencias docentes a maestros del nivel medio superior; cursos de licenciatura y maestría en la Universidad Veracruzana en el sistema escolarizado, abierto y virtual; cursos en la maestría virtual del Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa (ILCE) y en la Escuela de Altos Estudios en Comunicación Educativa (ESAE) del ILCE, así como en la Universidad Veracruzana en el nivel de doctorado.

Publicación de artículos en revistas nacionales e internacionales, capítulos de libros y participación en congresos nacionales e internacionales sobre la línea de investigación de Modelos y ambientes educativos mediados por las TIC.

Actualmente labora como asesora técnico-pedagógica con categoría de profesor titular en la Secretaría de Educación de Veracruz (SEV) y como profesor de asignatura en la Universidad Veracruzana.

References

Aguilar, S. y Cabero. J. (2015). La formación del profesorado en Tic: Modelo TPACK (Conocimiento Tecnológico, Pedagógico y de Contenido). Sevilla: Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (46), 253-254. https://bit.ly/3kNg1H6

Abreu, J.L. (2020). Tiempos de Coronavirus: La Educación en Línea como Respuesta a la Crisis. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1)1-15. https://bit.ly/3aM9LM6

Alfonso, Y. y Juanes, B. Y. (2020). Estrategia de implementación del aprendizaje en línea en el Centro de Formación en Docencia Universitaria. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 148-158. https://bit.ly/3nXcDez

Baran, E. Canbazoglu, S., Albayrak, A. y Tondeur, J. (2017). Investigating the impact of teacher education strategies on preservice teachers' TPACK. British Journal of Educational Technology, 50, (1), 357–370. https://doi.org/10.1111/bjet.12565

Boluarte, A. y Tamari, K. (2017). Validez de contenido y confiabilidad inter-observadores de Escala Integral Calidad de Vida. Revista de Psicología, 35 (2). https://doi.org/10.18800/psico.201702.009

CEVIE-DGESPE (abril de 2020). Recomendaciones adicionales para implementar la Estrategia de trabajo en Línea. Secretaría de Educación. https://bit.ly/365zU7V

Colorado, B.L. (2014). Usabilidad de las Tecnologías y Información y Comunicación (TIC) en la práctica Educativa. (Tesis de doctorado, Universidad Veracruzana) https://bit.ly/3q5EScK

Delgado, G. (2020). Igualdad educativa y postpandemia. En Educación y Pandemia. Una visión académica. UNAM. https://bit.ly/35MWS3C

DGESPE (1 de junio 2020). Orientaciones autoridades de Educación Normal. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://bit.ly/3fzt8L3

Díaz, A. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En Educación y Pandemia. Una visión académica. UNAM. https://bit.ly/3319JgO

Espinoza, V. A. (5 de agosto 2020). Lecciones de la pandemia y el futuro de la formación docente Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa. [Ponencia]. https://bit.ly/3mb07Yp

Fuster, D.E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico. Hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7, (1), 201 – 229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

García, N., Rivero, M.L. y Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempos de COVID-19. Revista Educativa Hekademos, 28, 76-85. https://bit.ly/2DPlcWV

Glaser, B.G. y Strauss, A. L. (2017). The discovery of grounded theory. Strategies for qualitative research. Routledge Taylor & Francis Group.

González, G., Barba, R.A., Bores, D. y Gallego, V. (2020). Learning to be a teacher without being in the Classroom: COVID-19 as a threat to the professional development of future teachers. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 9 (2), 152-177. http://dx.doi.org/10.17583/rimcis.2020.5783

Handelzalts, A. (2009). Collaborative curriculum development in teacher design teams (tesis doctoral). https://doi.org/10.3990/1.9789036528634.

Hernández, S. C. (2007). El constructivismo social como apoyo en el aprendizaje en línea. Apertura, 7(7),46-62. https://bit.ly/3aa5W3d

Hernández, R. y Mendoza, Ch. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. McGraw Hill.

ITESM (2019). Aprendizaje activo 4.0 Co-diseño. [Imagen]. Innovacion educativa en el Tecnológico de Monterrey. https://bit.ly/3nRz6ts

Jimoyiannis, A. (2010). Designing and implementing an integrated technological pedagogical science knowledge framework for science teachers professional development. Computers & Education, 55, 1259–1269. https://dl.acm.org/doi/10.1016/j.compedu.2010.05.022

Koehler, M. J., Mishra, P. y Cain, W. (2013). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? The Journal of Education, 193, (3), 13-19. https://bit.ly/37aIDoL

Kuckartz, U. (2014). Qualitative Text Analysis. SAGE Publications Ltd.

Martínez, J. y Garcés, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Molina, M. D., Pérez, A. y Antiñolo, J. L. (2012). Las TIC en la formación inicial y en la formación permanente del profesorado de infantil y primaria. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (41), 1-23. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.41.353

Moore, J.L., Dickson, C. y Galyenb, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? Internet and Higher Education, 14(2), 129-135. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.10.001

Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Plá, S. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En Educación y Pandemia. Una visión académica. UNAM. https://bit.ly/2ILMdOc

SEP (2020, 16 marzo). ACUERDO número 02/03/20 por el que se suspenden las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria, normal y demás para la formación de maestros de educación básica del Sistema Educativo Nacional, así como aquellas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. Diario Oficial de la Federación. https://bit.ly/33zBGNV

SEP (2012). Planes de estudio. Lic. en Educación Preescolar (plan 2012). DGESPE. https://bit.ly/2J1u6ny

Severance, S., Penuel, W. R., Sumner, T. y Leary, H. (2016). Organizing for teacher agency in curricular co-design. Journal of the Learning Sciences, 25(4), 531–564. https://doi.org/10.1080/10508406.2016.1207541

Stockemer, D. (2020). Quantitative Methods for the Social Sciences. A practical introduction with examples in SPSS and Stata. Springer.

Suárez, N. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. CienciAmérica, 9 (2). http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.299

Urzúa, A., Vera, P., Caqueo, A. y Polanco, R. (2020). La Psicología en la prevención y manejo del COVID-19. Aportes desde la evidencia inicial. Terapia Psicológica, 38, (1). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082020000100103

Venegas, L., Luzardo, H. J. y Pereira, A. (2020). Conocimiento, formación y uso de herramientas TIC aplicadas a la Educación Superior por el profesorado de la Universidad Miguel de Cervantes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (71), 35-52. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1405

Voogt, J. M., Almekinders, M., Van den Akker, J. J. H. y Moonen, B. (2005). A blended in-service arrangement for Classroom technology integration: Impacts on teachers and students. Computers in Human Behavior, 21, 523–539. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.10.003

Westbroek, H., De Vries, B., Walraven, A., Handelzalts A. y McKenney, S. (2019). Teachers as co- designers: Scientific and colloquial evidence on teacher professional. Development and curriculum innovation. En Pieters, J., Voogt, J., Pareja, N. (Eds.). Collaborative Curriculum Design for Sustainable Innovation and Teacher Learning. (35-54). Springer. https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-20062-6

Published

21-12-2020

How to Cite

Colorado Aguilar, B. L. (2020). Co-design of the ITAS course in the initial training of preschool education teachers in the face of the COVID-19 contingency. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (74), 170–189. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1815

Issue

Section

Special Issue: Co-Design of Technology-enhanced Learning Experiences

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.