Co-design of the ITAS course in the initial training of preschool education teachers in the face of the COVID-19 contingency
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1815Keywords:
Co-design, teacher training, ICT, COVID-19Abstract
The objective of this study focused on evaluating the co-design of the course, Computer Technology Applied to School Centers (TIACE) in the initial teacher training of the degree in preschool education, in the face of the contingency caused by COVID-19. The research of mixed cut and descriptive scope was carried out in a normal school in the state of Veracruz, Mexico. The Likert scale questionnaire applied to a sample of 27 teachers in training was used, as well as the application of 12 semi-structured interviews for the hermeneutical phenomenological study. Favorable results were obtained from the co-design of the course in terms of organizational and dynamic strategies, pedagogical, content and technological aspects. With regard to the factors that intervened to continue with the classes in the face of the pandemic, aspects of moods and family contingencies emerged as factors to be taken into account in the online learning modality.
Downloads
References
Aguilar, S. y Cabero. J. (2015). La formación del profesorado en Tic: Modelo TPACK (Conocimiento Tecnológico, Pedagógico y de Contenido). Sevilla: Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (46), 253-254. https://bit.ly/3kNg1H6
Abreu, J.L. (2020). Tiempos de Coronavirus: La Educación en Línea como Respuesta a la Crisis. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1)1-15. https://bit.ly/3aM9LM6
Alfonso, Y. y Juanes, B. Y. (2020). Estrategia de implementación del aprendizaje en línea en el Centro de Formación en Docencia Universitaria. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 148-158. https://bit.ly/3nXcDez
Baran, E. Canbazoglu, S., Albayrak, A. y Tondeur, J. (2017). Investigating the impact of teacher education strategies on preservice teachers' TPACK. British Journal of Educational Technology, 50, (1), 357–370. https://doi.org/10.1111/bjet.12565
Boluarte, A. y Tamari, K. (2017). Validez de contenido y confiabilidad inter-observadores de Escala Integral Calidad de Vida. Revista de Psicología, 35 (2). https://doi.org/10.18800/psico.201702.009
CEVIE-DGESPE (abril de 2020). Recomendaciones adicionales para implementar la Estrategia de trabajo en Línea. Secretaría de Educación. https://bit.ly/365zU7V
Colorado, B.L. (2014). Usabilidad de las Tecnologías y Información y Comunicación (TIC) en la práctica Educativa. (Tesis de doctorado, Universidad Veracruzana) https://bit.ly/3q5EScK
Delgado, G. (2020). Igualdad educativa y postpandemia. En Educación y Pandemia. Una visión académica. UNAM. https://bit.ly/35MWS3C
DGESPE (1 de junio 2020). Orientaciones autoridades de Educación Normal. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://bit.ly/3fzt8L3
Díaz, A. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En Educación y Pandemia. Una visión académica. UNAM. https://bit.ly/3319JgO
Espinoza, V. A. (5 de agosto 2020). Lecciones de la pandemia y el futuro de la formación docente Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa. [Ponencia]. https://bit.ly/3mb07Yp
Fuster, D.E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico. Hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7, (1), 201 – 229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
García, N., Rivero, M.L. y Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempos de COVID-19. Revista Educativa Hekademos, 28, 76-85. https://bit.ly/2DPlcWV
Glaser, B.G. y Strauss, A. L. (2017). The discovery of grounded theory. Strategies for qualitative research. Routledge Taylor & Francis Group.
González, G., Barba, R.A., Bores, D. y Gallego, V. (2020). Learning to be a teacher without being in the Classroom: COVID-19 as a threat to the professional development of future teachers. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 9 (2), 152-177. http://dx.doi.org/10.17583/rimcis.2020.5783
Handelzalts, A. (2009). Collaborative curriculum development in teacher design teams (tesis doctoral). https://doi.org/10.3990/1.9789036528634.
Hernández, S. C. (2007). El constructivismo social como apoyo en el aprendizaje en línea. Apertura, 7(7),46-62. https://bit.ly/3aa5W3d
Hernández, R. y Mendoza, Ch. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. McGraw Hill.
ITESM (2019). Aprendizaje activo 4.0 Co-diseño. [Imagen]. Innovacion educativa en el Tecnológico de Monterrey. https://bit.ly/3nRz6ts
Jimoyiannis, A. (2010). Designing and implementing an integrated technological pedagogical science knowledge framework for science teachers professional development. Computers & Education, 55, 1259–1269. https://dl.acm.org/doi/10.1016/j.compedu.2010.05.022
Koehler, M. J., Mishra, P. y Cain, W. (2013). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? The Journal of Education, 193, (3), 13-19. https://bit.ly/37aIDoL
Kuckartz, U. (2014). Qualitative Text Analysis. SAGE Publications Ltd.
Martínez, J. y Garcés, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Molina, M. D., Pérez, A. y Antiñolo, J. L. (2012). Las TIC en la formación inicial y en la formación permanente del profesorado de infantil y primaria. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (41), 1-23. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.41.353
Moore, J.L., Dickson, C. y Galyenb, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? Internet and Higher Education, 14(2), 129-135. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.10.001
Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Plá, S. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En Educación y Pandemia. Una visión académica. UNAM. https://bit.ly/2ILMdOc
SEP (2020, 16 marzo). ACUERDO número 02/03/20 por el que se suspenden las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria, normal y demás para la formación de maestros de educación básica del Sistema Educativo Nacional, así como aquellas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. Diario Oficial de la Federación. https://bit.ly/33zBGNV
SEP (2012). Planes de estudio. Lic. en Educación Preescolar (plan 2012). DGESPE. https://bit.ly/2J1u6ny
Severance, S., Penuel, W. R., Sumner, T. y Leary, H. (2016). Organizing for teacher agency in curricular co-design. Journal of the Learning Sciences, 25(4), 531–564. https://doi.org/10.1080/10508406.2016.1207541
Stockemer, D. (2020). Quantitative Methods for the Social Sciences. A practical introduction with examples in SPSS and Stata. Springer.
Suárez, N. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. CienciAmérica, 9 (2). http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.299
Urzúa, A., Vera, P., Caqueo, A. y Polanco, R. (2020). La Psicología en la prevención y manejo del COVID-19. Aportes desde la evidencia inicial. Terapia Psicológica, 38, (1). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082020000100103
Venegas, L., Luzardo, H. J. y Pereira, A. (2020). Conocimiento, formación y uso de herramientas TIC aplicadas a la Educación Superior por el profesorado de la Universidad Miguel de Cervantes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (71), 35-52. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1405
Voogt, J. M., Almekinders, M., Van den Akker, J. J. H. y Moonen, B. (2005). A blended in-service arrangement for Classroom technology integration: Impacts on teachers and students. Computers in Human Behavior, 21, 523–539. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.10.003
Westbroek, H., De Vries, B., Walraven, A., Handelzalts A. y McKenney, S. (2019). Teachers as co- designers: Scientific and colloquial evidence on teacher professional. Development and curriculum innovation. En Pieters, J., Voogt, J., Pareja, N. (Eds.). Collaborative Curriculum Design for Sustainable Innovation and Teacher Learning. (35-54). Springer. https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-20062-6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)