Distance education in time of pandemic in Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1889Keywords:
Teachers, Paraguay, distance education, technological resources, pandemicAbstract
The objective of the research was to analyze the factors involved in distance education in times of pandemic in Paraguay. The methodology employed is quantitative and an instrumental study with a cross-sectional-descriptive design was used. For the collection of information, an ad hoc questionnaire was applied, distributed by means of Google Forms, with the participation of 1949 people, all of them from the educational field in Paraguay, from Initial Education to Higher Education. The most relevant results show that teachers have training in ICT, but it is insufficient; self-perception on digital competence was basic and requires complementary training with respect to educational applications. The most used tools and applications were the MEC educational platform, instant messaging (WhatsApp), word processors such as Microsoft Office Word, Adobe Acrobat Reader file viewer, and PowerPoint. And, the limitations with respect to the use of ICTs constitute, the lack of adequate Internet connectivity, training in the pedagogical use of ICTs and the lack of technological resources. It is concluded that there is a need to design a continuous training program that favors the acquisition of digital competence among teachers and the use of new strategies to solve the problems of the digital divide among students.
Downloads
References
Álvarez , J. F. (2016). La Formación en TIC del profesorado de Secundaria del Estado Español. Un análisis desde la percepción docente. Revista de Ciencias de La Educación(1), 67–79.http://dx.doi.org/10.17345/ute.2016.1.981
Andrés, J. (2016). La investigación ex post-facto. En R. Bisquerra. (Ed.), Metodología de la Investigación Educativa (5ª ed., pp. 187-221). La Muralla, S. A.
Arancibia, M., Cabero, J., y Valdivia, I. (2019). Estudio comparativo entre docentes y estudiantes sobre aceptación y uso de tecnologías con fines educativos en el contexto chileno. Apertura, 11(1), 104-119. https://doi.org/10.32870/Ap.v11n1.1440
Arancibia, M., Cosimo, D. y Casanova, R. (2018). Percepción de los profesores sobre integración de TIC en las prácticas de enseñanza en relación a los marcos normativos para la profesión docente en Chile. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(98), 163-184. https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002501119
Arias, M., Torres, T., y Yáñez, J. C. (2014). El desarrollo de competencias digitales en la educación superior. Historia y Comunicación Social, 19(Especial), 355-366. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44963
Benítez G, M. C. (2019). La Educación superior en modalidad semipresencial: Fortalezas y debilidades de su implementación. Revista Científica UCSA-Paraguay, 6(3), 32-43. http://scielo.iics.una.py/pdf/ucsa/v6n3/2409-8752-ucsa-6-03-32.pdf
Blinklearning, L. (2017, junio). III Estudio sobre el uso de la tecnología en el aula. Informe de Resultados España. [Informe, Universidad Rey Juan Carlos] https://www.realinfluencers.es/wpcontent/uploads/2017/06/Blinklearning_informe_tic.pdf
Cañete-Estigarribia, D. L. (2021). Percepción de los docentes paraguayos sobre la educación virtual en tiempos de pandemia. En J. A. Marín, J. M. Trujillo, G. Gómez, & M. N. Campos, Hacia un modelo de investigación sostenible en educación (págs. 125-139). Dykinson S.L. https://cutt.ly/Un8waml
Consejo Nacional de Educación y Ciencias (2014). Informe sobre la situación de la educación paraguaya, 2013-2014. Asunción.
De Benito, B., Moreno-García, J., y Villatoro Moral, S. (2020). Entornos tecnológicos en el codiseño de itinerarios personalizados de aprendizaje en la enseñanza superior. EDUTEC. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (74)72-93. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1843
Díaz, J. (2015). La Competencia Digital del profesorado de Educación Física en Educación Primaria: estudio sobre el nivel de conocimiento, la actitud, el uso pedagógico y el interés por las TICs en los procesos de enseñanza y aprendizaje [tesis doctoral, Universidad de Valencia]. Repositorio Institucional UN. https://bit.ly/30NDeS1
Díaz-Barriga, F. (s.f). La innovación en la enseñanza soportada en TIC. Una mirada al futuro desde las condiciones actuales. Universidad Nacional Autónoma de México. https://bit.ly/3vdg710
Dirección General de Estadísticas, Encuesta y Censos. (2020, 01 de enero). La población de Paraguay en el año 2020. https://www.dgeec.gov.py/news/news-contenido.php?cod-news=402
Dorrego, E. (2016). Educación a Distancia y Evaluación del Aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia, 50, 1-23. http://dx.doi.org/10.6018/red/50/12
Dussel, I. (2011). Aprender y enseñar en la cultura digital. VII Foro Latinoamericano de Educación. Experiencias y aplicaciones en el aula. Santillana, 1-94. https://bit.ly/3bzOvvg
Fernández Cruz, F. J., y Fernández Díaz, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Revista Científica de Educomunicación, 24(46), 97-105. http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10
García, L. (2020). Los saberes y competencias docentes en educación a distancia y digital. Una reflexión para la formación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), http://dx.doi.org/10.5944/ ried.23.2.26540
García-Barrera, A. (2016). Evaluación de recursos didácticos tecnológicos mediante e-rúbricas. RED. Revista de Educación a Distancia, 49(13). https://dx.doi.org/10.6018/red/49/13
González, V., Román, M., & Prendes, M. P. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basado en el modelo DIGCOMP. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (EDUTEC)(65), 1-15. https://dx.doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119
Hernández-Nieto, R. (2011). Instrumentos de Recolección de Datos en Ciencias Sociales y Ciencias Biomédicas: Validez y Confiabilidad. Universidad de los Andes.
López-Roldán, P., y Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. https://ddd.uab.cat/pub/caplli/2015/131469/metinvsoccuan_cap3-6a2015.pdf
Manena, A. (2020, 4 de abril). Casadeños se manifiestan contra la educación virtual que no es para escasos recursos. [Diario en línea. RCC-Paraguay]. https://rcc.com.py/chaco/casadenos-se-manifiestan-contra-educacion-virtual-que-no-es-para-escasos-recursos/
Mereles, I. J., & Canese, V. (2020). Acceso a las TIC de los principales actores educativo en Paraguay en tiempos de pandemia. La Saeta Universitaria, 9(2), 1-14. https://www.unae.edu.py/ojs/index.php/saetauniversitaria/article/view/237/231
Ministerio de Educación y Ciencias. (2018, diciembre). Educación en Paraguay. Hallazgos de la Experiencia en PISA para el Desarrollo. https://mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/15228?1544781993
Ministerio de Educación y Ciencias. (2020). Plan de educación en tiempos de pandemia. [Guía para trabajar en tiempos de pandemia en las instituciones educativas en el Paraguay]: https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/15716?1589908264
Mota, J. (31 de mayo de 2012). A aprendizagem em rede no ensino superior online. https://es.slideshare.net/josemota/a-aprendizagem-em-rede-no-ensino-superior-online
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020a, 25 de mayo). Consecuencias negativas del cierre de las escuelas. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse/consecuencias
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020b, 25 de mayo). Impacto de COVID-19 en la educación. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse
Pérez, A. (2015). Alfabetización digital y competencias digitales en el marco de la evaluación educativa: Estudio en docentes y alumnos de Educación Primaria en Castilla y León (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca, Salamanca.
Pozuelo, J. (2014). Análisis crítico de la formación permanente del profesorado, como factor clave para la integración eficaz de las TIC en la educación (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.
Prendes, M., y Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-140
Rojas, F. R. y Poveda, L. (2017). Estado de la banda ancha en América Latina y el Caribe. [Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL)] https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/43365/S1800083_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ruiz del Hoyo, E., Quiñonez, S., y Reyes, W. (2021). Competencia digital del docente de nivel secundaria: El caso de una escuela pública de Yucatán, México. Revista Publicando, 8(28), 92-98. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2160
Santángelo, H. (2020). Notas para un análisis, antecedentes y abordaje clínico de la educación, las Tecnologías Digitales de la Información y la Comunicación y la Educación a Distancia, durante la pandemia por coronavirus. Debate Universitario, 8(16), http://portalreviscien.uai.edu.ar/ojS/index.php/debate-universitario/article/view/242/246
Schleicher, A. (2020). El impacto de COVID-19 en la educación: perspectivas del informe Education at a Glance 2020 de la OCDE. https://www.ocde.org/education/the-impact-of-covid-19-on-education-insights-education-at-a-look-2020.pdf
Sequera, M. (2020, 27 de abril). La Educación Virtual y la Infraestructura de Internet en Paraguay. [ONG. (TEDIC) en línea]. https://www.tedic.org/la-educacion-virtual-y-la-infraestructura-de-internet-en-paraguay/
Sunkel, G., Trucco, D., y Möller, S. (2011). Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y las comunicaciones en América Latina: potenciales beneficios. CEPAL.
Última Hora. (2020, julio 28). Urge corregir los desaciertos de la educación en modo Covid. Diario en línea-Paraguay. https://www.ultimahora.com/urge-corregir-los-desaciertos-la-educacion-modo-covid-n2897092.html
Valdivieso, T., & González, M. Á. (2016). Competencia Digital Docente:¿ Dónde estamos?. Perfil del docente de educación primaria y secundaria. El caso de Ecuador. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación(49), 57-63. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.04
Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J., y Garay, U. (2020). Modalidad de estudio, presencial o en línea, y la adicción a las redes sociales virtuales. EDUTEC. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (72), 1-16. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.72.1649
Vargas-D'Uniam, J., Chumpitaz-Campos, L., Suárez-Díaz, G., y Badia, A. (2014). Relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las tecnologías en las aulas. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 18(3), 362-378.
Villarejo, S. (2020, 8 de abril). Villarejo afirma que el conflicto sanitario dejará una "feroz crisis educativa" [Diario en línea. La Nación de Paraguay]. https://www.lanacion.com.py/politica/2020/04/08/villarejo-afirma-que-conflicto-sanitario-dejara-una-feroz-crisis-educativa/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)