The transfer of knowledge in the network. Analysis of the educational portal "Yo Soy Tu Profe"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1917

Keywords:

Distance education, eLearning, Digital identity, Digital tools, Social networks

Abstract

The objective of this work is to analyze the impact and scope of Yo Soy Tu Profe, a digital teaching and dissemination project five years after its creation with great national and international repercussion. For this, the frequency of use and content of the educational portal, the central axis of the work, and of the different social networks that support and turn the web into a learning space are analyzed. In this sense, in the first place, an exhibition is made of the current digital context and the different tools available that favor the exchange and management of knowledge, as well as the different scenarios in which students develop vitally and intellectually on the Internet. Subsequently, the results obtained during these years are shown, analyzing what content has had the most impact and where these visits take place. Finally, it concludes with a reflective inquiry about the different use of the platforms and applications used based on their idiosyncrasies and characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Ángel Ruiz Domínguez, Español

Doctorando en Educación en la Universidad de La Laguna, centrado en las TIC y la evaluación de políticas educativas. Imparte docencia en la Facultad de Educación de la UNIR.

Manuel Area Moreira , Universidad de la Laguna (España)

Manuel Area Moreira:
Catedrático de Didáctica y Organización Escolar (Tecnología Educativa) en el Departamento de Didáctica e Investigación Educativa, imparte docencia en la Facultad de Educación de la Universidad de La Laguna, Islas Canarias (España). Investigador Principal del grupo de investigación Laboratorio de Educación y Nuevas Tecnologías (EDULLAB).

References

Abad-Segura, E.; González-Zamar, M.; de la Rosa, A. L. y Gallardo-Pérez, J. (2020).

Gestión de la economía digital en la educación superior: tendencias y

perspectivas futuras. Campus Virtuales, 9(1), 57-68.

Adell, J., y Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una

nueva manera de entender el aprendizaje. En R. Roig Vila y M. Fiorucci (Eds.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas (pp. 19-30).

Álvarez, E., Heredia, H. y Romero, M.F. (2019). La Generación Z y las Redes Sociales.

Una visión desde los adolescentes en España. Revista Espacio, 20(40). http://hdl.handle.net/10498/21358

Arroyo, N. (2007). ¿Web 2.0? ¿Web Social? ¿Qué es eso? Educación y biblioteca, 161, 69-74.

Castañeda, L., y Camacho, M. (2012). Desvelando nuestra identidad digital. El

profesional de la información, 4, 354-360.

Cobo, C. y Moravec, J. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la

educación. Col·lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. http://www.razonypalabra.org.mx/varia/AprendizajeInvisible.pdf

Conner, M.L. (2009). Informal Learning. Maria Conner. http://marciaconner.com/intros/informal.html

Corbetta, P. (2010). Metodología y Técnicas de Investigación Social. McGraw Hill.

Correa, J.M., Martínez-Arbeláiz, A., Aberasturi-Apraiz, E. (2015). Postmodern reality shock: Beginning teachers as sojourners in communities of practice. Teaching and Teacher Education, 48, 66-74.

Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación: cartas pedagógicas en un mundo revuelto. Siglo veintiuno editores.

García Aretio, L., y Marín Ibáñez, R. (1998). Aprendizaje abierto y a distancia. Perspectivas y consideraciones políticas. UNESCO-UNED.

García Aretio, L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 09-28.

Hine, C. (2000). Virtual ethnography. Sage.

Lara. T. (2009). El papel de la Universidad en la construcción de su identidad digital.

RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 6(1).

Lévy, P. (2003). Le futur Web exprimera l'intelligence collective de l'humanité. Journal du Net.

http://www.journaldunet.com/itws/it_plevy.shtml

Lin, M. H., Chen, H. C., y Liu, K. S., (2017). A Study of the Effects of Digital Learning on

Learning Motivation and Learning Outcome. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(7), 3553-3564.

López, M.C. (2014). TIC y redes sociales en educación secundaria: Análisis sobre

identidad digital y riesgos en la red. Etic@net, 14(2).

Manrique-Losada, b.; Zapata Cárdenas, M. I.; Arango Vásquez, S. I. (2020). Entorno

virtual para cocrear recursos educativos digitales en la educación superior. Campus Virtuales, 9(1), 101-112.

OCDE (2010). ¿Are the New Millennium Learners Making the Grade? Technology Use

and Educational Performance in PISA. Organization for Economic Cooperation and Development.

O'Reilly, T. (2005). What is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next

Generation of Software. OREILLY. https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html

Pantoja, A. (2009). Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación. Editorial EOS.

Pérez, M. (2012). Identidad digital: Introducción. Telos. Cuadernos de comunicación e innovación, 91, 54-58.

Twigg, C. (2001). Innovations in online learning: Moving beyond the no significant

difference. Pew Learning & Technology Program.

Vilanova, N y Ortega, I. (2017). Generación Z. Todo lo que necesitas saber sobre los

jóvenes que han dejado viejos a los millennials. Plataforma Editorial.

Zapata, M., y Lizenberg, N. (2012). Construyendo la identidad digital en el entorno de

aprendizaje. En L. Bengoechea, y J.R. Hilera (Coord), Actas del iii Congreso Iberoamericano sobre Calidad y Accesibilidad de la Formación Viturtual (pp. 319-331). CAFVIR.

Published

30-06-2021

How to Cite

Ruiz Domínguez, M. Ángel, & Area Moreira , M. . (2021). The transfer of knowledge in the network. Analysis of the educational portal "Yo Soy Tu Profe". Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 159–180. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1917