The transfer of knowledge in the network. Analysis of the educational portal "Yo Soy Tu Profe"
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1917Keywords:
Distance education, eLearning, Digital identity, Digital tools, Social networksAbstract
The objective of this work is to analyze the impact and scope of Yo Soy Tu Profe, a digital teaching and dissemination project five years after its creation with great national and international repercussion. For this, the frequency of use and content of the educational portal, the central axis of the work, and of the different social networks that support and turn the web into a learning space are analyzed. In this sense, in the first place, an exhibition is made of the current digital context and the different tools available that favor the exchange and management of knowledge, as well as the different scenarios in which students develop vitally and intellectually on the Internet. Subsequently, the results obtained during these years are shown, analyzing what content has had the most impact and where these visits take place. Finally, it concludes with a reflective inquiry about the different use of the platforms and applications used based on their idiosyncrasies and characteristics.
Downloads
References
Abad-Segura, E.; González-Zamar, M.; de la Rosa, A. L. y Gallardo-Pérez, J. (2020).
Gestión de la economía digital en la educación superior: tendencias y
perspectivas futuras. Campus Virtuales, 9(1), 57-68.
Adell, J., y Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una
nueva manera de entender el aprendizaje. En R. Roig Vila y M. Fiorucci (Eds.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas (pp. 19-30).
Álvarez, E., Heredia, H. y Romero, M.F. (2019). La Generación Z y las Redes Sociales.
Una visión desde los adolescentes en España. Revista Espacio, 20(40). http://hdl.handle.net/10498/21358
Arroyo, N. (2007). ¿Web 2.0? ¿Web Social? ¿Qué es eso? Educación y biblioteca, 161, 69-74.
Castañeda, L., y Camacho, M. (2012). Desvelando nuestra identidad digital. El
profesional de la información, 4, 354-360.
Cobo, C. y Moravec, J. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la
educación. Col·lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. http://www.razonypalabra.org.mx/varia/AprendizajeInvisible.pdf
Conner, M.L. (2009). Informal Learning. Maria Conner. http://marciaconner.com/intros/informal.html
Corbetta, P. (2010). Metodología y Técnicas de Investigación Social. McGraw Hill.
Correa, J.M., Martínez-Arbeláiz, A., Aberasturi-Apraiz, E. (2015). Postmodern reality shock: Beginning teachers as sojourners in communities of practice. Teaching and Teacher Education, 48, 66-74.
Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación: cartas pedagógicas en un mundo revuelto. Siglo veintiuno editores.
García Aretio, L., y Marín Ibáñez, R. (1998). Aprendizaje abierto y a distancia. Perspectivas y consideraciones políticas. UNESCO-UNED.
García Aretio, L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 09-28.
Hine, C. (2000). Virtual ethnography. Sage.
Lara. T. (2009). El papel de la Universidad en la construcción de su identidad digital.
RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 6(1).
Lévy, P. (2003). Le futur Web exprimera l'intelligence collective de l'humanité. Journal du Net.
http://www.journaldunet.com/itws/it_plevy.shtml
Lin, M. H., Chen, H. C., y Liu, K. S., (2017). A Study of the Effects of Digital Learning on
Learning Motivation and Learning Outcome. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(7), 3553-3564.
López, M.C. (2014). TIC y redes sociales en educación secundaria: Análisis sobre
identidad digital y riesgos en la red. Etic@net, 14(2).
Manrique-Losada, b.; Zapata Cárdenas, M. I.; Arango Vásquez, S. I. (2020). Entorno
virtual para cocrear recursos educativos digitales en la educación superior. Campus Virtuales, 9(1), 101-112.
OCDE (2010). ¿Are the New Millennium Learners Making the Grade? Technology Use
and Educational Performance in PISA. Organization for Economic Cooperation and Development.
O'Reilly, T. (2005). What is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next
Generation of Software. OREILLY. https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html
Pantoja, A. (2009). Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación. Editorial EOS.
Pérez, M. (2012). Identidad digital: Introducción. Telos. Cuadernos de comunicación e innovación, 91, 54-58.
Twigg, C. (2001). Innovations in online learning: Moving beyond the no significant
difference. Pew Learning & Technology Program.
Vilanova, N y Ortega, I. (2017). Generación Z. Todo lo que necesitas saber sobre los
jóvenes que han dejado viejos a los millennials. Plataforma Editorial.
Zapata, M., y Lizenberg, N. (2012). Construyendo la identidad digital en el entorno de
aprendizaje. En L. Bengoechea, y J.R. Hilera (Coord), Actas del iii Congreso Iberoamericano sobre Calidad y Accesibilidad de la Formación Viturtual (pp. 319-331). CAFVIR.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)