Apply digital technological resources to improve the level of reading comprehension of Catalan language. Case study
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2065Keywords:
Learning and Knowledge Technologies, Reading comprehension, Catalan language, Primary education, Reading Comprehension Assessment, Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS)Abstract
In this paper, we have studied the relationship between the application of digital technological resources in didactic activities of Catalan language and the improvement of individual's reading comprehension level. The study was conducted in fourth level of primary education from La Floresta School. It has used the documents Reading Comprehension Assessment and Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) like pre-test and post-test assessments. The ACL results show the improvement of the group's reading comprehension level, which becoming to normal and, individually, increasing one, two or three grades. Moreover, in PIRLS, the group's average exceed the international and Spanish average in three of four texts, and, the fourth remained four points below the average.
Downloads
References
Bisquerra Alzina, R. (coord), Dorio Alcaraz, I., Gómez Alonso, J., Latorre Beltrán, A., Martínez Olmo, F., Massot Lafon, I., Mateo Andrés, J., Sabariego Puig, M., Sans Martin, A., Torrado Fonseca, M. y Vilà Baños, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla
https://hdl.handle.net/11441/70259
Cabero, J., Piñero, R. y Reyes, M.M. (2018). Material educativo multimedia para el aumento de estrategias metacognitivas de comprensión lectora. Perfiles Educativos, XL(159), 144-159. https://hdl.handle.net/11441/70259
Català, G., Català, M. Molina, E., y Monclús, R. (2007). Avaluació de la comprensió lectora. Vol. II. Barcelona: Graó
Clavijo Cruz, J., Maldonado Carrillo, A.T. y Sanjuelo Cuentas, M. (2011). Potenciar la comprensión lectora desde la tecnología de la información. Escenarios, 9(2), 26-36.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4495483
Consejo Superior de Evaluación del Sistema Educativo. Departamento de Enseñanza. Generalitat de Catalunya (2016). Documentos. 34 PIRLS 2016. Síntesis del marco conceptual e ítems liberados.
Consejo Superior de Evaluación del Sistema Educativo. Departamento de Enseñanza. Generalitat de Catalunya (2018). Cuadernos de Evaluación. 39 PIRLS 2016 y TIMSS 2015. Síntesis de resultados.
Departamento de Enseñanza. Generalitat de Catalunya (2015). La lengua en la escuela catalana. Un modelo de éxito.
Droguett, P. y Aravena, M. (2018). Tecnologías de la información y comunicación en el proceso de adquisición de la lectoescritura. Foro Educacional, (31), 117-133.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7233003
Durán, G., Rozo, Y., Soto, A., Arias, L. y Palencia, E. (2018). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través del uso de las TIC en estudiantes de educación primaria. Cultura, Educación y Sociedad, 9(3), 401-406.
http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.46
Martínez Mejía, R. del C. y Rodríguez Villanueva, B.P. (2011). Estrategias de comprensión lectora mediadas por TIC. Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en secundaria. Escenarios, 9(2),18-25.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4495466
Mullis, I., Martin, M.O., Kennedy, A.M., Trong, K.L. y Sainsbury, M. (2009). PIRLS 2011 Assessment Framework. TIMSS & PIRLS International Study Center: Lynch School of Education, Boston College.
Resolución EDU/1051/2020, de 15 de mayo, por el cual se dictan las instrucciones sobre la adjudicación sobre la adjudicación de destinaciones provisionales con efectos de 1 de septiembre de 2020 para el personal funcionario de carrera, en prácticas e interino de los cuerpos docentes y sobre los desplazamientos forzosos por modificación de plantillas de los centros y servicios educativos públicos dependientes del Departamento de Educación. 20 de mayo de 2020. DOGC núm. 8137.
Sevillano García, M.L. y Rodríguez Cortés, R. (2013). Integración de tecnologías de la información y comunicación en educación infantil en Navarra. Revista de Medios y Educación, 42, 75-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4223548
Suárez Palacio, P.A., Vélez Múnera, M. y Londoño-Vásquez, D.A. (2019). Niveles de literacidad en tercer grado de una institución educativa de Bello. Enunciación, 24(1), 15-28. http://doi.org/10.14483/22486798.13249
Toro Henao, C. M. y Monroy Fonseca, M. N. (2017). Las TIC: estrategia para mejorar la competencia lectora-interpretativa en el área de lenguaje. Revista Universidad Católica Luis Amigó, 1, 126-148. https://doi.org/10.21501/25907565.2653
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)