The use of ICT at home during early childhood
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2067Keywords:
Mobile devices, educational technology, parental mediation, digital citizenshipAbstract
The incorporation of mobile devices in our homes is something that is fully assumed in our daily lives. And, therefore, also in the lives of our children, who, from an increasingly early age, have access to mobile devices on a regular basis. The role that parents and guardians play in this early interaction of children with technology is crucial for children to establish a positive relationship with the digital environment. These devices can contribute to the development of very enriching skills and abilities for the child, always taking into account existing safety measures and those behavioural habits that make it possible for children to approach technology safely and according to the needs of the stage of development in which they find themselves.
This descriptive and correlational research has gathered information about the habits of use of mobile devices by children from 3 to 6 years old through the data provided by their parents and guardians, in order to obtain knowledge about different aspects that have to do with the daily use of these devices by their children.
Downloads
References
Área, M. (2012). Sociedad líquida, web 2.0 y alfabetización digital. Aula de innovación educativa, (212), 55-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3942899
Aubrey, C., & Dahl, S. (2008). A review of the evidence on the use of ICT in the Early Years Foundation Stage.http://dera.ioe.ac.uk/1631/2/becta_2008_eyfsreview_report.pdf
Bas, E. y Pérez de Guzmán, M. V. (2010). Desafíos de la familia actual ante la escuela y las tecnologías de información y comunicación. Educatio Siglo XXI, 28(1), 41-68. http://revistas.um.es/educatio/article/view/109721
Cabra-Torres, F. y MarCialesViVas, G. P. (2009). Mitos, realidades y preguntas de investigación sobre los' nativos digitales': una revisión. UniversitasPsychologica, 8(2), 323-338. http://www.redalyc.org/pdf/647/64712165004.pdf
Casado Ortiz, Rafael.- (2006) La Alfabetización Digital en la Sociedad del Conocimiento. En Casado Ortiz, R. (Dir.) Claves de la alfabetización digital, Fundación Telefónica: Madrid.
Comscore (2019) Global Digital Future in Focus.https://bit.ly/3h23Sjm
Davis, P. E. (2005). The influence of parent education and family income on child achievement: the indirect role of parental expectations and the home environment. Journal of family psychology, 19(2), 294.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15982107
Ditendria (2020). Informe Mobile en España y en el mundo 2020. https://ditrendia.es/informe-mobile-2020/
Downes, T. (2009).Blending play, practice and performance: children´s use of the computer at home.The Journal of Educational Enquiry, 3(2).https://www.ojs.unisa.edu.au/index.php/EDEQ/article/viewFile/539/409
Escofet, A, López, M., & Álvarez, G. (2017). Una mirada crítica sobre los nativos digitales: Análisis de los usos formales de tic entre estudiantes universitarios. Revista Q, 9(17). http://revistas.upb.edu.co/index.php/revista_Q/article/view/7714/7037
European Commission (2009).Commission recommendation of 20 August 21011 on media literacy in the digital environment for a more competitive audiovisual and content industry and an inclusive knowledge society.Official Journal of the European Union, L. 227/9, (08/22/2009). https://bit.ly/2IYPcxv
García Ruiz, R., Ramírez-García, A., & Rodríguez-Rosell, M. M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 21(43). http://www.redalyc.org/html/158/15831058003/
García, A. R., Fernandez, N. G. y Talledo, I. S. (2018). Vulnerabilidad infantil ante los smartphones: en busca de la competencia parental positiva. Lumina, 12(1), 68-89. https://lumina.ufjf.emnuvens.com.br/lumina/article/view/802
Garitaonandia, C. (2004). Qué ven y cómo juegan los niños españoles. ZER-Revista de Estudios de Comunicación, 4(6).Gilster, P. (1997). Digital literacy. Wiley: New York. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/17381
Gimeno, A. (2013). Las nuevas tecnologías y la familia (o el arte de ser padres 2.0). En Mónica Viñarás M. y Solano M. (coord.) Las nuevas tecnologías en la familia y la educación: retos y riesgos de una realidad inevitable, 61-74. Fundación Univ. San Pablo.
Holloway, D., Green, L., Livingstone, S. (2013). Zero to Eight: Young Children and Their Internet Use. LSE, London: EU Kids Online. http://eprints.lse.ac.uk/52630/
Instituto Nacional de Estadística. (2020). Encuesta sobre equipamiento y uso de TIC en los hogares. https://bit.ly/39Fdp8W.
Instituto Nacional de Estadística. (2020). Principales indicadores de equipamiento y uso de TIC en los hogares. https://bit.ly/38CHCp9
Kalmus, V., Blinka, L., &Olafsson, K. (2015).Does it matter what mama says: Evaluating the role of parental mediation in european adolescents' excessive Internet use. Children & Society, 29(2), 122-133. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/chso.12020
Larrañaga, M. G., Casado del Río, M. Á., Fernández, G. M., &Garnacho, C. G. (2013). Las madres y padres, los menores e Internet. Estrategias de mediación parental en España. Doxa Comunicación, (17). http://dspace.ceu.es/bitstream/10637/5786/1/n%C2%BA%20XVII_pp99_117.pdf
Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Experiencia.
López Vicent, P., Sánchez Vera, M. y Solano Fernández, I. (2013). Las TIC para el desarrollo de la identidad digital y cultural de pueblos originarios. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 10(1), 1-18. https://www.uam.es/otros/ptcedh/2014v10_pdf/v10n1esp.pdf
Matsumoto, M., Aliagas, C., Morgade, M., Correro, C., Galera, N., Roncero, C. y Poveda, D. (2016). Young Children (0-8) and Digital Technology.A qualitative exploratory study. Coordinated by the Joint Research Centre (JRC) European Commission. UAM y UAB.https://goo.gl/b7GGfg
McMillan, J. H., y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa: Una introducción conceptual. Madrid: Pearson.
Nikken, P., &Jansz, J. (2011).Parental mediation of young childrens Internet use.Netherlands: Erasmus University Rotterdam. https://pdfs.semanticscholar.org/0739/b5cf145adcd30eb02561d6fe72dc299693dc.pdf
O'Neill, B., Grehan, S. &Ólafsson, K. (2011).Risks and safety for children on the Internet: the Ireland report: EU Kids Online. http://arrow.dit.ie/cserrep/22/.
Prendes, M. P., Quintero, L. C., Beltrán, R. O., y Farran, X. C. (2014). Componentes básicos para el análisis de los PLE de los futuros profesionales españoles: en los albores del Proyecto CAPPLE. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (47). http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/139
Sanabria, A. L. & Cepeda, O. (2016). La educación para la competencia digital en los centros escolares: la ciudadanía digital. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 95-112. Doi https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.95
Sánchez Valle, M., De Frutos-Torres, B. y Vázquez Barrio, T. (2017). La influencia de los padres en la adquisición de habilidades críticas en Internet. Comunicar, 25(53).http://www.redalyc.org/html/158/15852792010/
Siraj J. y Whitebread, D. (2003) Supporting IctIn The Early Years. McGraw-Hill Education: UK.
Siraj, J. (2005) Nuevas Tecnologías para la educación infantil y primaria. Morata: Madrid.
Siraj, J., y Romero Tena, R. (2017). De la aplicación a la participación activa de las TIC en Educación Infantil. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 51, (165-181). https://bit.ly/2sb7e9p
Tapscott. D. (2009). La era digital. Cómo la generación net está transformando al mundo. México: McGraw Hill.
UNESCO (2012) ICTs in early childhood care and education.Policy Brief (December)http://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214720.pdf
Valcke, M., De Wever, B., Van Keer, H., &Schellens, T. (2011).Long-term study of safe Internet use of young children. Computers & Education, 57(1), 1292-1305.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131511000273
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)