Repositories in education: A systematic review of the scientific literature
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2083Keywords:
Repositories, open access repositories, educational repositories, emerging technology, systematic reviewAbstract
The preservation of knowledge in repositories is vital for educational institutions. However, there is no comprehensive study that identifies the state of the art for educational repositories. The objective of this documentary research was to apply a qualitative meta-analysis with a mixed approach to achieve this goal. 194 research articles obtained from the ScienceDirect and Dialnet databases were analyzed. The results suggest that 65% of these documents (126) deal with articles on educational discipline and, in this area, in 2015 the largest number of publications were made. Spain is the country that stands out in scientific production in this regard. The recurring objective in these studies is situational analysis and the most used methodology is qualitative. Mexico has had an outstanding but insufficient participation in this matter. In conclusion, the need to increase explorations on repositories dedicated to the storage of learning objects and development of educational software is pointed out, as well as a conceptual study to order and classify the growing proliferation of repositories of various kinds.
Downloads
References
Aalyateem, A. y Hameed, N. (2015). Digital Repositories in the Arab Universities: A Comparative Analytical Study. Procedia Computer Science, 65, 768-777. https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.09.022 DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.12849
Aleixandre-Benavent, R., Ferrer, A., y Peset, F. (2019). Compartir los recursos útiles para la investigación: datos abiertos (open data). Educación Médica. En prensa. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.07.004
Arias, I., Gayoso, J., Fernández-Pampillón, A. M., Márquez, M., Suárez, O., Sarasa, A., y Sierra, J. L. (2019). ILSA (Ingeniería de Lenguajes Software y Aplicaciones), UCM. Investigación en Repositorios de Objetos Educativos en Dominios Especializados. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 30, 90-103. http://iecom.adie.es/index.php/IECom/article/view/324/321
Dhanavandan, S. & Tamizhchelvan, M. (2014). Institutional repositories in South Asian countries a study on trends and development. Brazilian Journal of Information Science. Research Trends, 8, 10. https://doi.org/10.36311/1981-1640.2014.v8n1e2.10.p202
Doria, M. V., Prado, A. M., y Haustein, M. C. (2015). Repositorios digitales y Software Open Source. TE & ET, 1(15), 73-81. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/46984
Educause (2020). Horizon Report. Teaching and Learning Edition. https://library.educause.edu/resources/2020/3/2020-educause-horizon-report-teaching-and-learning-edition
Fernández-Pampillón, A. M., Domínguez, E. y Armas, I. (2013). Análisis de la evolución de los Repositorios Institucionales de material educativo digital de las universidades españolas. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 12(2), 11-25. https://relatec.unex.es/article/view/1165/791
Ferreras-Fernández T., Merlo-Vega J. A. (2015). Repositorios de acceso abierto: un nuevo modelo de comunicación científica. La Revista de la Sociedad ORL CLCR en el repositorio Gredos. Rev Soc Otorrinolaringol Castilla Leon Cantab La Rioja, 6 (12), 94-113. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/126908/revistaorl2015_supl4_openaccess.pdf?sequence=1
Galina, I. (2011). La visibilidad de los recursos académicos. Investigación bibliotecológica, 25 (53), 159-183. http://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v25n53/v25n53a7.pdf
García, J. J. (2020). ¿Por qué los profesionales prefieren las redes sociales académicas antes que los repositorios a la hora de difundir sus publicaciones? PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 28 (100), 86-88. https://doi.org/10.33349/2020.100.4650
Genovés, P. (2017). Perfiles de autor en repositorios institucionales. Palabra Clave (La Plata), 7(1), e033. https://doi.org/10.24215/18539912e033
Girado, A. y Silv, A. (2015). Transformaciones en las formas de difundir resultados de investigación. Implicancias sociales y éticas de la publicación de etnografías en repositorios de acceso abierto en Internet. Virtualis, 6 (12). https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/133/167
Hanief, M. (2009). Open Access Repositories in Computer Science and Information Technology an evaluation. IFLA journal, 35 (3), 243-257. https://doi.org/10.1177/0340035209346210
Houghton, B. (2015). Trustworthiness: self-assessment of an institutional repository against ISO 16363-2012. D-Lib magazine, 21 (3/4), 1-5. https://doi.org/10.1045/march2015-houghton
José, A. C. y González, W. (2017). Metodología para la implementación de un repositorio de objetos de aprendizaje durante la enseñanza de la Geometría Analítica en la Carrera de Matemática del Instituto Superior de Ciencias de la Educación de Sumbe. Campus virtuales, 6 (2), 31-50. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/11/3.pdf
López, M. (2014). Semántica para repositorios de objetos de aprendizaje. Scientia Et Technica, 19(4), 425-432. https://doi.org/10.22517/23447214.9292
Loya, L., González, V., Parroquín, P., y Estrada, F. (2010). Evaluación de bases de datos para la implementación de un repositorio de objetos de aprendizaje. CULCyT: Cultura Científica y Tecnológica, 7 (40-41), 41-52. https://www.redalyc.org/pdf/654/65411193007.pdf
Maldonado-Martínez, A. A., Galicia-Escalante, A. y Apolinar-Peña, J. J. (2017). Repositorio de objetos de aprendizaje como herramienta en la formación del Técnico Superior Universitario en Tecnologías de la Información y Comunicación. Revista de Docencia e Investigación Educativa, 3(7), 56-66. https://www.redalyc.org/pdf/654/65411193007.pdf
Mendes, J. y Graca, P. (2017). Integrating a National Network of Institutional Repositories into the National/International Research Management Ecosystem. Procedia Computer Science, 106, 146-152. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.03.010
Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., y Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista clínica de periodoncia, implantología y rehabilitación oral, 11(3), 184-186. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-01072018000300184
Moyares, Y. y Aparicio, M. (2017). Estudio exploratorio sobre los componentes que abarca el desarrollo de repositorios institucionales. Educación Superior, 16 (23), 89-103. http://revistavipi.uapa.edu.do/index.php/edusup/article/view/130/pdf
OpenDOAR (2020). Directory of Open Access Repositories. Statistics. An overview of the data held in Open DOAR. https://v2.sherpa.ac.uk/view/repository_visualisations/1.html
Pereira, M., y Lima, F. C. (2019). Open access institutional repositories in Latin America. Biblios, (74), 1-14. https://dx.doi.org/10.5195/biblios.2019.328
Ravelo, G., Mena, M M. y del Castillo, J. (2019). Requisitos para la valoración de riesgos de preservación en repositorios digitales. Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Información, 75. https://doi.org/10.5195/biblios.2019.484
ROAR (2019). Registry of Open Access Repositories. http://roar.eprints.org/
Rodríguez, P. A., Moreno, J., Duque, N. D., Ovalle, D. A., y Silveira, R. (2014). Un modelo para la organización semiautomática de contenido educativo desde repositorios abiertos de objetos de aprendizaje. Revista electrónica de investigación educativa, 16(1), 123-136. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412014000100009&lng=es&tlng=es
Rodríguez, Y., y Veranes, L. (2018). Uso de la herramienta Dspace para la gestión de información: implementación de un repositorio institucional. Revista Publicando, 5 (14(3)), 329-342. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/1280
Sandí, J. C. y Cruz, M. A. (2017). Repositorios institucionales digitales: Análisis comparativo entre SEDICI (Argentina) y Kérwá (Costa Rica). EBCI, 7(1), 1-30. http://dx.doi.org/10.15517/eci.v7i1.25264
Sanllorent, A. M., Pelaya, L. y Williman, M. (2011). Instrumentos para la gestión del derecho de autor en repositorios de Acceso Abierto. Revista Interamericana de Bibliotecología, 34 (3), 313-328. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000300006&lng=en&tlng=es
Sosa, E. A.; Salinas, J.; De Benito, B. (2017) Emerging Technologies (ETs) in Education: A Systematic Review of the Literature Published between 2006 and 2016. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 12(5), 128-149. https://doi.org/10.3991/ijet.v12i05.6939
Tabares, V., Duque, N. D., Moreno, J., Ovalle, D. A., y Vicari, R. M. (2013). Evaluación de la calidad de metadatos en repositorios digitales de objetos de aprendizaje. Revista Interamericana de Bibliotecología, 36 (3), 183-195. http://www.scielo.org.co/pdf/rib/v36n3/v36n3a2.pdf
Texier, J. (2013). Dspace como herramienta para un repositorio de documentos administrativos en la Universidad Nacional Experimental de Táchira. Revista Interamericana de Bibliotecología, 36(2), 109-124. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-09762013000200002&script=sci_arttext&tlng=es
Texier, J., de Giusti, M., Villareal, G., y Lira, A. (2016). La visualización de autores en un repositorio institucional a través del enfoque Model Driven con WebRatio. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación = journal of information and documentation systems, 10 (1), 69-74. https://ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/4212/3842
Torres, S., Zangla, M. y Chiarani, M. (2014). Avances en el desarrollo de un repositorio para recursos educativos abiertos. Enseñanza y aprendizaje de ingeniería de computadores: Revista de Experiencias Docentes en Ingeniería de Computadores, 4, 81-88. https://digibug.ugr.es/handle/10481/32206
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)