ICT in hospital classrooms. Design of a repository of web contents for the Association INeDITHOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2095

Keywords:

Inclusive education, Hospital Pedagogy, Hospital Classroom, Repository, INeDITHOS

Abstract

This research analyses the ICT (Information and Communication Technologies) as a didactic resource in hospital schools. This project considers the education right and its relation with the inclusive education. The task of the pedagogy and hospital classrooms is analysed. The usage of ICT as a tool in hospital schools alongside its strengths and weaknesses is examined. Some experiences carried out in Spain and their concrete approaches to work with ICT in hospital schools have been examined as well as the INeDITHOS Association work.

This theoretical basis allows us making an outline of a qualitative research trough a study case. It will evaluate a project carried out with INeDITHOS Association. A content base has been created helped by Symbaloo application aimed to voluntaries to use it with the Association. Some education professional people evaluate this base through an open questionnaire which will complete my research obtaining results. Finally, the initial objectives are achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnaiz, P. y Martínez, R. (2012). La Pedagogía Hospitalaria: un derecho imprescindible para el niño y el adolescente enfermos. En Prendes, MP. y Serrano, J.L. (Coords.). Las TIC en las Aulas Hospitalarias (pp. 13-23). Alicante: Marfil. Recuperado de https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/36726/1/LibroAAHH2012.pdf DOI: https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00109.x

Barrueco, A., Calvo, I., De Manueles, J., Martín, J.M. y Ortiz, Mª.C. (1991). La acción educativa en la asistencia al niño hospitalizado. Revista de Educación Especial, vol. 23, pp. 39-53. Salamanca: Amarú Ediciones.

Cárdenas, R. y López, F. (2005). Hacia la construcción de un modelo social de la Pedagogía Hospitalaria. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, nº 12-13, pp. 59-70. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:revistaPS-2005-2006-12-13-2040/Documento.pdf DOI: https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.02

Castañeda, L. y Sánchez, M.M. (2012). Realidades TIC en Aulas Hospitalarias: experiencias de uso y algunas buenas prácticas. En Prendes, MP. y Serrano, J.L. (Coords.). Las TIC en las Aulas Hospitalarias, pp. 53-70. Alicante: Marfil. Recuperado de https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/36726/1/LibroAAHH2012.pdf

Constitución Española (Boletín Oficial del Estado, 29 de diciembre de 1978). Recuperado de https://www.boe.es/legislacion/documentos/ConstitucionCASTELLANO.pdf DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2008.v5.i2.01

Echeita, G. y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, vol. 12, pp. 26-46. Recuperado de https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/661330/educacion_echeita_TEJUELO_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.14117

Ley de integración social de los minusválidos (España. Ley 13/1982, de 7 de abril) Boletín Oficial del Estado, 1982, 30 de abril, núm.103, pp.11106 a 11112. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1982-9983

Fernández, M. C. y Cebreiro, B. (2009). E-hospital. Diseño y experimentación de un sistema innovador para la formación en red de pacientes hospitalizados. Innovación educativa, nº 19, pp. 117-127. Recuperado de https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/4981/pg_117-128_innovacion19.pdf?sequence=1 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1405

González, C., Ottaviano, M. y Violant, V. (2013). Uso de las TIC para la Atención Educativa Hospitalaria y Domiciliaria, una nueva formación de postgrado en la Universidad de la Laguna-España. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/257983312_Uso_de_las_TIC_para_la_Atencion_Educativa_Hospitalaria_y_Domiciliaria_una_nueva_formacion_de_postgrado_en_la_Universidad_de_la_Laguna-Espana DOI: https://doi.org/10.35362/rie741624

González, C. (2015). Las TIC como apoyo al aula hospitalaria. En González, C. y Violant, V., Uso de las TIC para atención educativa hospitalaria. Mc Graw Hill Interamericana S.L., pp. 145-163. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/279962667_Las_TIC_como_apoyo_al_aula_hospitalaria

Has, T.; Dantuma, K. y Broeders, R. (2007). Symbaloo. Recuperado de https://symbalooedu.es/ DOI: https://doi.org/10.7203/dces.35.12193

INeDITHOS (2003). Recuperado de http://inedithos.es/ DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2203

Linares, J.E. (2012). La atención educativa al alumnado enfermo en la Región de Murcia. En Prendes, MP. y Serrano, J.L. (Coords.). Las TIC en las Aulas Hospitalarias, pp. 25-34. Alicante: Marfil. Recuperado de https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/36726/1/LibroAAHH2012.pdf DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033

Martínez, P.C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, nº 20, pp. 165-193. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/646/64602005/ DOI: https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.09

Naciones Unidas (2015). Declaración Universal de los derechos humanos 1948. Recuperado de http://www.un.org/es/documents/udhr/UDHR_booklet_SP_web.pdf DOI: https://doi.org/10.5209/rced.77261

Negre, F. y Verger, S. (2016). INeDITHOS: un proyecto de pedagogía hospitalaria dedicado a la mejora de la calidad de vida de niños y jóvenes con enfermedades raras a partir de la intervención e investigación con voluntariado universitario. Ediciones Universidad de Salamanca, vol. 23, pp. 107-109. doi: 10.14201/aula201723107119 DOI: https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z

Parlamento Europeo. (1986). Carta Europea de los Derechos del Niño Hospitalizado. Recuperado de https://elpais.com/diario/1987/11/07/sociedad/563238001_850215.html

Prendes, M. P., Sánchez, M. y Serrano, J.L. (2012). Posibilidades educativas de las TIC en las aulas hospitalarias. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol.3, pp. 37-48. Recuperado de http://www.ugr.es/~jett/pdf/vol03_03_jett_prendes_sanchez_serrano.pdf

Prendes, M.P., Castañeda, L. Serrano, J.L (2015). Entre la colaboración y la formación: un modelo de incorporación de tecnologías en las Aulas Hospitalarias de la Región de Murcia. Comunicación y Pedagogía. Educación Especial, pp. 279-280. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/279923478_Entre_la_colaboracion_y_la_formacion_un_modelo_de_incorporacion_de_tecnologias_en_las_Aulas_Hospitalarias_de_la_Region_de_Murcia DOI: https://doi.org/10.17081/invinno.9.3.5546

Salom, M., Ortiz, L., Verger, S. (2011). Vivir en un hospital. El caso de ramón. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 5(1), pp. 583-589. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3498/349832343063.pdf DOI: https://doi.org/10.1186/s40594-022-00389-1

Serrano, J.L., Prendes, M.P. y Fernández, F.J. (2012). Hacia un modelo de integración de las TIC en Aulas Hospitalarias. IV Jornadas Nacionales TIC y Educación. III Jornadas Expertic. Los retos de la competencia digital: el cambio metodológico. Lorca (España), 4, 5, 6 de Julio. Recuperado de https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/37462/1/99108001-Hacia-un-modelo-de-integracion-de-las-TIC-en-aulas-hospitalarias.pdf DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v23iEspecial.3620

Serrano, J.L. y Prendes, M.P. (2014). TIC para la mejora educativa en aulas hospitalarias. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, nº45, pp. 23-36. Julio 2014. doi: 10.12795/pixelbit.2014.i45.02 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.01

Serrano, J.L y Prendes, M.P. (2015). Integración de TIC en aulas hospitalarias como recursos para la mejora de los procesos educativos. Estudios sobre educación, vol. 28, pp.187-210. doi: 10.15581/004.28.187-210 DOI: https://doi.org/10.37927/sabuco.14_5

Serrano, J.L. y Castañeda, L. (2016). Proyecto EduMospitalarios: desarrollo profesional docente e innovación con M-Learning en aulas hospitalarias. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, nº 55. doi: 10.21556/edutec.2016.55.641 DOI: https://doi.org/10.18676/2237-998322014287

Trotta, T. (2018). ¿Por qué hay 264 millones de niños que no van al colegio? El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2018/04/23/planeta_futuro/1524501231_565813.html DOI: https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.3

UNESCO (2008). La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Una breve mirada a los temas de educación inclusiva: aportes a las discusiones de los talleres. Conferencia Internacional de educación, cuadragésima octava reunión. Ginebra. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48_Inf_2__Spanish.pdf DOI: https://doi.org/10.1007/s42330-022-00252-z

Published

30-09-2021

How to Cite

Tena Gil, V., & Salinas Ibáñez, J. M. . (2021). ICT in hospital classrooms. Design of a repository of web contents for the Association INeDITHOS. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77), 102–119. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2095