Design and adaptation of the serious game based on the student's gamer profile
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2117Keywords:
serious game, juego, aprendizaje significativo, motivación, formación profesional.Abstract
Educational technology is especially important in the classroom, and especially in the vocational training cycle where innovation seems to be slow to arrive. The work presented here demonstrates how the incorporation of a serious game in the teaching and learning process has a positive and direct impact on learning outcomes. The implementation is carried out in a middle-level vocational training classroom with a high rate of academic failure. A total of 20 students belonging to the 2019/2020 academic year participate. The methodology used is Game-Based Learning with the identification of the type of player that each student is. The results show an increase in the motivation and involvement of the students and an improvement in academic performance.
Downloads
References
Aarseth, E. (2007). Investigación sobre juegos: aproximaciones metodológicas al análisis de juegos. Artnodes: Revista de arte, ciencia y tecnología, (7), 4-15. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18094756
Bartle, R.A. (1996). Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players Who Suit MUDs. The Journal of Virtual Environments. DOI: https://doi.org/10.1007/s41134-020-00147-9
Brown, Stuart. (2010). Play: How it shapes our mind, open our imagination and invigo- rates our soul. New York: Avery. DOI: https://doi.org/10.1177/00027642211000413
Deterding, S y Dixon, D. (2011). Gamification. Using game-design elements in non-gaming contexts. Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, 2425-2428. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2
Domínguez, F. I. R., y Antequera, J. G. (2012). ¿Qué aprendo con videojuegos? Una perspectiva de meta-aprendizaje del videojugador. Revista de Educación a Distancia, (33).
Dumova, Tatyana. (2009). Handbook of Research on Social Interaction Technologies and Collaboration Software: Concepts and Trends. IGI Global. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315100821-11
Facebook, INC. (2016). Recuperado el marzo de 2019, de facebook/fbctf: https://github.com/facebook/fbctf DOI: https://doi.org/10.33151/ajp.8.3.93
Fuentes, M., del Mar, M., Carrasco Andrino, M. D. M., Jiménez Pascual, A., Ramón Martín, A., Soler García, C., y Vaello, T. (2016). El aprendizaje basado en juegos: experiencias docentes en la aplicación de la plataforma virtual" Kahoot".
García, D. G., y Kayinda, C. (2018). Vamos a contar mentiras oa disfrazar una verdad. In Compartiendo inquietudes educativas: Motivar, crear, aprender (pp. 47-53). OMMPRESS.
Gómez-Martín, P. P., Calero, P. A. G., y Gómez-Martín, M. A. (2004). Aprendizaje basado en juegos. Icono14, 2(2), 1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.03.001
Huizinga, Johan. (1972). Homo Ludens. Madrid: Alianza Editorial. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315456539
Jiménez, A. M., y Diez-Martínez, E. (2018). Análisis del contenido de apps y videojuegos: implicaciones en procesos cognitivos en la lectura inicial. Apertura (Guadalajara, Jal.), 10(1), 71-87. DOI: https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.1.7
Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction. Game-based methods and strategies for training and education. Pennsylvania: John Wiley y Sons Inc.
López Raventós, C. (2016). El videojuego como herramienta educativa. Posibilidades y problemáticas acerca de los serious games. Apertura (Guadalajara, Jal.), 8(1), 0-0. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359
Mandinacht, E. (1987). Clarifying the «A» in CAI for Learners of Different Abilities. Journal of Educational Computing Research, 3(1), 113-128.
Marina, J. A. (2011). Los secretos de la motivación. Ariel.
Okagaki, L. y Frensch, P. (1994). Effects of Videogame Playing on Measures of Spatial Performance: Gender Effects in Late Adolescence. Journal of Applied Development Psychology, 15(1), 33-58.
Ortiz de Urbina Criado, M., Medina Salgado, S., y De La Calle Durán, C. (2010). Herramientas para el aprendizaje colaborativo: una aplicación práctica del juego de rol. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(3). DOI: https://doi.org/10.6018/rie.30.2.117941
Pascual-Seva, N., y Vargas Colás, M. (2015). Tecnologías de la información y la comunicación (TICs) para la gamificación. Congreso In-Red 2015. Valencia: Universitat Politècnica de València. DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1416085
Peñeñory, V. M., Bacca, A. F., y Cano, S. P. (2018). Propuesta metodológica para el diseño de juegos serios para la rehabilitación psicomotriz de niños con discapacidad auditiva. Campus Virtuales, 7(2), 47-54. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.11.015
Rodríguez, E. G., Lozano, F., Castaño B., y Díaz, D. (2007). Aplicaciones pedagógicas del Juego de rol en la Educación Virtual: Una experiencia en el contexto del Examen de Estado. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (23), a079. https://doi.org/10.21556/edutec.2007.23.499 DOI: https://doi.org/10.28945/2126
Sánchez, X. C., Caparrós, A. T., Beranuy, M., Oberst, Ú. E., y Jordana, C. G. (2009). Cuando jugar se convierte en un problema: el juego patológico y la adicción a los juegos del rol online. Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna, (25), 201-220.
Urquidi, A. C., y Calabor, M. del S. (2014). Aprendizaje a través de juegos de simulación: un estudio de los factores que determinan su eficacia pedagógica. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (47), a266. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.47.75
Valdellós, A. M. S. (2010). Videojuegos como dispositivos culturales: las competencias espaciales en educación. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (34), 183-189.
World Health Organization. (18 de Junio de 2018). WHO releases new International Classification of Diseases (ICD 11). Recuperado el 03 de 2019, de www.who.int: https://www.who.int/news-room/detail/17-06-2018-who-releases-new-international-classification-of-diseases-(icd-11)Para las referencias se debe utilizar normativa APA 7ª edición en español. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103968
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)