Analysis of the inclusion of contextualized ICT content in "Escuelas Taller" aimed at adult job training
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2137Keywords:
workshop schools, digital literacy, digital competences, methodological update, ICT, educational methodologyAbstract
In the eighties, of the last century, a dual educational concept was launched in Spain, the Workshop Schools. This was addressed to an audience with special requirements: long-term unemployed with problems of labor inclusion in their respective specialties, together with their lack of education.
Twenty years after having started them, the Digital Literacy module was incorporated into their curriculum, the purpose of which was to bring students closer to ICT and its application in the professional family on which the training action was carried out.
This study analyzes the contents included in the curriculum of the Digital Literacy module of the Escuela Taller de Cambados-Pontevedra (SPAIN) "Ways of Jacobeos" and "Cambados Medioambiental", which are contextualized to the training of the students to whom it is directed, which it has suffered, in recent years, a series of economic crises that have caused the appearance of socioeconomic gaps.
The results reflect the concerns of the students in ICT, the acquisition of skills and competences contextualized in their training, and the demands of new training modules required and not contemplated in their curriculum, but that the society in which they are going to direct their actions they demand.
Downloads
References
AECID. (2018). Escuelas Taller 2030. Madrid; Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo-Ministerio de Asuntos Exteriores de España. https://www.aecid.es/Centro-Documentacion/Documentos/Publicaciones%20AECID/ESCUELAS%20TALLER%202030.pdf DOI: https://doi.org/10.1177/146879410100100102
Amor-Bravo, E. (2014). La orientación inclusiva: El éxito de las escuelas taller. Educaweb. Educación, formación y trabajo. https://www.educaweb.com/noticia/2014/02/24/orientacion-inclusiva-exito-escuelas-taller-8049/.
Bataller-Sala, C. (2012). El uso didáctico de las TIC en la práctica docente de la Licenciatura en Pedagogía a distancia. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 3(5), 30 - 38. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v3i5.560
Batanero C. (2001). Didáctica de la Estadística. GEEUG- Universidad de Granada. 10.13140/RG.2.1.3946.7044.
Biblioteca Cemlad. (2012). REFLEXIONES SOBRE LA FORMACIÓN PROFESIONAL DUAL. academia.edu. https://www.academia.edu/35112468/REFLEXIONES_SOBRE_LA_FORMACI%C3%93N_PROFESIONAL_DUAL
Cabero, J., Llorente, M.C. & Gisbert, M. (2007). El papel del profesor y el alumno en los nuevos entornos tecnológicos de formación. Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. (pp. 262‐291). Madrid: McGraw Hill.
Caccuri, V. (2018). Competencias Digitales para la Educación del Siglo XXI. academia.edu. https://www.academia.edu/36935871/Competencias_Digitales_para_la_Educaci%C3%B3n_del_Siglo_XXI DOI: https://doi.org/10.1177/1461444810374789
Carneiro, R., Toscano, J. C., & Díaz, T. (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (Metas educativas 20201 ed.). Recuperado de https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/lastic2.pdf
Clarisó, R., & Cabot, J. (2018). El software también envejece. EL PAÍS. https://elpais.com/tecnologia/2018/01/16/actualidad/1516121401_534975.html
Cardona, D., Sánchez, J.M., (2010). Indicadores Básicos para Evaluar el Proceso de Aprendizaje en Estudiantes de Educación a Distancia en Ambiente e-learnin. https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v3n6/art04.pdf
De Gabriel, N. (1997). Alfabetización y escolarización en España (1887–1950). Recuperado 27 de junio de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=19168
Dentzel, Z. (2013). El Impacto de Internet en la vida diaria. OpenMind. https://www.bbvaopenmind.com/articulos/el-impacto-de-internet-en-la-vida-diaria/.
Díaz, M. de M., Pereira González, M., Pascual Díez, J., & Carro Fernández, E. M. (2008). Propuestas para la mejora de las Escuelas Taller, Casas de Oficios y Talleres de EmpleoRevista Española de Orientación y Psicopedagogía, vol. 19, núm. 3, septiembre-diciembre, 2008, pp. 316-327. DOI: https://doi.org/10.1007/s00146-020-01130-8
Díaz, M. de M., Pereira González, M., Pascual Díez, J., & Carro Fernández, E. M. (2010). Evaluación de las Escuelas Taller, Casas de Oficios y Talleres de Empleo en Asturias (2001-2005). Madrid; Revista de Educación.
https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:bedacb0e-ac33-42ea-b635-1e2ae80d6e25/re35119-pdf.pdf
Díaz-Uceda, F., (2013). Uso de herramientas de diseño CAD en el área de tecnología en centros de secundaria de Jaén. (trabajo final de máster). Universidad Internacional de la Rioja-UNIR. Máster en Educación. La Rioja. Recuperado a partir de: https://core.ac.uk/reader/224727310 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n24.2019.10034
Duro-Limia, S. (2020, 6 enero). ¿Qué es la infoxicación digital y cómo puedes evitarla? Recuperado 27 de junio de 2021, de https://www.webempresa.com/blog/que-es-infoxicacion.html
EDUCAWEB. (2016). Las TIC en la formación del profesorado, clave para transformar el sistema educativo - educaweb.com. educaweb.com. https://www.educaweb.com/noticia/2016/04/14/tic-formacion-profesorado-clave-transformar-sistema-educativo-9343/
Echarri, Fernando. (2014). Los programas de escuela taller. Una aproximación conceptual al modelo educativo del aprendizaje servicio. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 21. 143. 10.5944/reop.vol.21.num.1.2010.11519.
Esfijani, A., & Zamani, B. E. (2020). Factors influencing teachers' utilisation of ICT: the role of in-service training courses and access. Research in Learning Technology, 28. https://doi.org/10.25304/rlt.v28.2313 DOI: https://doi.org/10.3139/9783446431164
Fandós-Garrido, M. (2003). Formación basada en las Tecnologías de la Información y Comunicación: Análisis didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje. Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8909/Etesis_1.pdf
García Fernández, N., Rivero Moreno, M. L., & Ricis Guerra, J. (1970). Brecha digital en tiempo del covid-19. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7602854.
García -Palomo, M. J., González-Contreras, A. I., Perez-Jimenez, J., Ramos-Sánchez, J. L., Reyes-Pastor, D., Rodríguez-Viejo, M., . . . Vázquez-Pinheiro, C. (2019). Guía para el aprendizaje con éxito en la lectoescritura [PDF]. Recuperado de https://www.educarex.es/pub/cont/com/0004/documentos/Gu%C3%ADa_para_el_aprendizaje_con_%C3%A9xito_de_la_lectoescritura%282%29.pdf
Gobierno de España. (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. (Núm. 295). BOE. https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
Gremicat. (2017). Certificado digital, imprescindible. Gremicat. https://www.gremicat.es/certificado-digital-imprescindible/.
Guaypatin-Pico, O. A., Arias, I., Montaluisa, R. H., Cadena, J. A., & Salazar, J. R. (2017). Una aproximación a la aplicación de las TICS en la didáctica de la matemática. Recuperado 27 de junio de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6275742
INEE-Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2018). Guía para la elaboración de instrumentos de evaluación (Primera edición). México, México: INEE.
Instituto Nacional de Empleo. (1995). Resolución de 7 de julio de 1995, del Instituto Nacional de Empleo, de aplicación y desarrollo de la Orden del Ministerio de Trabajo y Seguridad Social, de 3 de agosto de 1994, por la que se regulan los programas de Escuelas Taller y Casas de Oficios, las Unidades de Promoción y Desarrollo y los Centros de Iniciativa Empresarial y se establecen las bases reguladoras de la concesión de subvenciones públicas a dichos programas. [PDF] (BOE ed., Vol. 179). Recuperado de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1995-18328
Leipzig-Guzmán, M. (2015). Las TIC como herramienta transversal – Espacio Docente. unibe.edu.do. https://www.unibe.edu.do/docentes/2015/03/26/las-tic-como-herramienta-transversal/
Microsoft. (2020). Microsoft Teams. Secuencia de Aprendizaje. Microsoft Editorial. Recuperado de https://www.microsoft.com/es-xl/momentumms/wp-content/uploads/2020/03/Microsoft-Teams-Educacion-Secuencia-de-Aprendizaje-SPA.pdf
Ministerio de Trabajo y Economía Social. (2020). Programa de Escuelas Taller y Casas de Oficios y Unidades de Promoción y Desarrollo. Recuperado 27 de junio de 2021, de https://prensa.mites.gob.es/WebPrensa/noticias/laboral/detalle/3532
Mirete-Ruiz, A.B., (2010). Formación docente en TICS. ¿Están los docentes preparados para la (r)evolución TIC?. Redalyc.org. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 4(1), 35–44. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832327003.pdf DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.14pys5.14
Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., & Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Scielo. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=s0719-01072018000300184&script=sci_arttext
Moriel Fernández, A. T. (2014). Las Escuelas Taller: una alternativa de formación laboral para jóvenes en riesgo de exclusión social. Academia.edu. https://www2.uned.es/fac-poli/tendencias_sociales_2014/Documentos/una_alternativa_de_fomacion.pdf.
Moriel-Fernández, A. T. (2020a). Las escuelas-taller y su aportación social, económica y cultural en el horizonte 2030. academmia.edu. https://www.academia.edu/45440922/Las_escuelas_taller_y_su_aportaci%C3%B3n_social_econ%C3%B3mica_y_cultural_en_el_horizonte_2030 DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190889760.001.0001
Moriel-Fernández, A. T. (2020b). Las escuelas-taller y su aportación social, económica y cultural en el horizonte 2030. academia.edu. https://www.academia.edu/45440922/Las_escuelas_taller_y_su_aportaci%C3%B3n_social_econ%C3%B3mica_y_cultural_en_el_horizonte_2030
Muñoz-Dias, M. C. (2014). Descripción: La evaluación del aprendizaje de las TIC en las Escuelas Taller: Su influencia en la inserción sociolaboral. https://repositorio.unan.edu.ni/5787/. https://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUNANM5787 DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1810066
Niño, V. M. (2011). Metodología de la Investigación. Diseño y ejecución (Primera Edición). Recuperado de https://download.e-bookshelf.de/download/0003/5946/06/L-G-0003594606-0006935685.pdf DOI: https://doi.org/10.17718/tojde.1002822
OECD. (2020). Education responses to COVID-19: Embracing digital learning and online collaboration. https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/education-responses-to-covid-19-embracing-digital-learning-and-online-collaboration-d75eb0e8/
Oxford University Press (OUP). (2020). alfabetización. Recuperado 27 de junio de 2021, de https://www.lexico.com/es/definicion/alfabetizacion DOI: https://doi.org/10.1007/s11159-020-09860-z
Paidicán-Soto, M. A. (2018). El uso de las TIC para enriquecer los aprendizajes a través de la Gestión del Curriculum. DIMM-Revista de Didáctica, Innovación y Multimedia, 36. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/489190 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.01.006
Pérez-Escoda, A. (2016). Competencia digital y TIC: claves de la ciudadanía digital y requisitos para el futuro profesorado. academia.edu. https://www.academia.edu/3099251/Competencia_digital_y_TIC_claves_de_la_ciudadan%C3%ADa_digital_y_requisitos_para_el_futuro_profesorado DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n01p20
Rial, M. (2021). Comparativa TIC entre Escuelas Taller dirigidas a distintas edades. Recuperado 27 de junio de 2021, de https://www.academia.edu/46032367/Comparativa_TIC_entre_Escuelas_Taller_dirigidas_a_distintas_edades DOI: https://doi.org/10.51698/aloma.2023.41.1.141-148
Ruiz-Mitjana, L. (2021). Alfa de Cronbach (α): Qué es y cómo se Usa En estadística. Psicología y Mente.
https://psicologiaymente.com/miscelanea/alfa-de-cronbach. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2019.11177
Sánchez-Duarte, E. (2007). LAS TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN (TIC) DESDE UNA PERSPECTIVA SOCIAL. Revista Educare, XII (N° Extraordinario), 155–162. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4781035.pdf DOI: https://doi.org/10.1080/17508487.2020.1866050
Secretaría. de Educación Pública. (2010). Proyecto Aprender a Aprender con TIC. Estándares TIC para la Educación Básica en el Distrito Federal. Recuperado de http://www.untumbes.edu.pe/vcs/biblioteca/document/varioslibros/Aprender%20a%20aprender%20con%20TIC.pdf DOI: https://doi.org/10.1177/2043610616676024
Trejo Sirvent, M.L., & Llaven Coutiño, G., & Culebro Mandujano, M. E., (2014). RETOS Y DESAFÍOS DE LAS TIC Y LA INNOVACIÓN EDUCATIVA. Atenas, 4(28),130-143.[fecha de Consulta 16 de Septiembre de 2021]. ISSN: . Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047204011 DOI: https://doi.org/10.33960/AC_41.2020
Uanataca. (2021 ). 4 HERRAMIENTAS imprescindibles para DIGITALIZAR los negocios. Uanataca. https://web.uanataca.com/es/blog/transformacion-digital/4-herramientas-imprescindibles-para-digitalizar-los-negocios. DOI: https://doi.org/10.1080/00131911.2019.1695106
Ubasart, G. (2021). Pandemia Y clase SOCIAL: Artículo DE Gemma Ubasart. elperiodico. https://www.elperiodico.com/es/opinion/20210708/pandemia-diferencias-clases-sociales-articulo-gemma-ubasart-11894412. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2037
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)