Virtual Learning-Service in times of health emergency: an experience of academic reinforcement of teachers in training
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2153Keywords:
Virtual Service Learning, Health Emergency, Education and Social Justice, Education and Social and Civic CommitmentAbstract
The health crisis has accelerated the virtualization of learning processes in contexts where there is reduced connectivity and limited training in technologies applied to education. To counteract the negative effects produced by the pandemic, a virtual Service-Learning project (VSL) is proposed, where university students develop academic virtual sessions of reinforcement through playful strategies for children between 4 and 11 years old from Quito. This article evaluates process like planning and evaluation on higher education field. Its effects are detailed from the analysis of the perception surveys of the self-evaluation system of Social University Responsibility in AUSJAL to students (23), teachers (11) and families (73) linked to the program. After the analysis of the proposed instruments, stands out that the students relearned to design their teaching interventions in a real context to which they were not accustomed, the strengthening of civic commitment to reduce the perceived social inequality gap and the reduction of the negative effects derived from the pandemic on the learning and socio-emotional state of children and infants. In this sense, ICT applied in an VSL project promote participation and social interaction; they favor the teachers learning and acquire meaning to give continuity to the university bonding processes.
Downloads
References
Alemany, D. (2007). Blended learning: modelo virtual-presencial de aprendizaje y su aplicación en entornos educativos. En R. Roig-Vila, S. Mengual-Andrés y F. Pastor (Ed.) I Congreso Internacional Escuela y TIC, IV Fórum Novadors: Más allá del Software Libre. Universidad de Alicante. https://bit.ly/2EonlcL DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.31.7917
Asamblea Nacional (2018, agosto 2). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial Suplemento 298. https://bit.ly/3dKQagj
Barrientos-Fernández, A., Pericacho-Gómez, F. J. y Sánchez-Cabrero, R. (2020). Competencias sociales y emocionales del profesorado de Educación Infantil y su relación con la gestión del clima de aula. Estudios sobre Educación, 38, 59-78. https://doi.org/10.15581/004.38.59-78 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203882368
Batlle, R. (2018). Guía práctica de aprendizaje-servicio. Santillana Educación. https://bit.ly/3gTBc97
Bernard, M.S., Nogales, A. I., de Sola, J., Mancho, A., Lazo, C. M. y Ramos, R. (2020). Periodismo y solidaridad. Una propuesta de aprendizaje-servicio. En Buenas prácticas en la docencia universitaria con apoyo de TIC. Experiencias en 2019, pp.215-221. https://bit.ly/3ozYUub
Blasco, P. y Pérez, A. (2012). Enfoques y aplicaciones prácticas en Orientación y Acción Tutorial. Nau Llibres https://bit.ly/31kWN5d
Castro Perdomo, N. A., López Carvajal, G. A. y López Fernández, R. (2017). El vínculo universidad-sociedad en el contexto actual del Ecuador. Universidad y Sociedad. UNIVERSIDAD Y SOCIEDAD: Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, 8(3), 165-172. https://bit.ly/2BN98Vn DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.31.7909
Chancusig Chisag, J. C., Guilcaso Romero, J. A., Montaluisa Pulloquinga, R. H. y Soria Semblantes, M. I. (2019). El aprendizaje y las tecnologías de información y comunicación en la educación superior en Ecuador. RECIMUNDO, 3(1), 1340-1352. https://bit.ly/37dGisM DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.31.8483
CLAYSS (2017). Escuelas para el Encuentro. Cómo desarrollar proyectos de aprendizaje-servicio solidario. Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario. https://bit.ly/3cN48Nf
Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. Ecuador, 20 de octubre de 2008. https://bit.ly/37dBZh3
Corrales, C., Calderón, D., y Bravo, C. (2020). El Centro de Asesoría y Servicios Educativos de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador como experiencia de aprendizaje servicio en Educación Superior. En P. Aramburuzabala, C. Ballesteros, J. García-Gutiérrez y P. Lázaro (Ed.) El papel del Aprendizaje-Servicio en la construcción de una ciudadanía global (pp. 519-530). Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://bit.ly/3tdxxcP DOI: https://doi.org/10.5209/tekn.69547
Elacqua, G. y Schady, N. (2020, mayo 18). La educación ante el Covid-19 en América Latina: Retos y alternativas de política. Banco Interamericano de Desarrollo. https://bit.ly/2UooZA6 DOI: https://doi.org/10.14516/fde.924
Escofet, A. (2020). Aprendizaje-servicio y tecnologías digitales: ¿una relación posible? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 169-182. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24680 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.007
Espinoza, G. y Guachamín, M. (2017). La responsabilidad social universitaria en Ecuador. Estudios de la Gestión (1), 9-27. https://bit.ly/2EooTn5 DOI: https://doi.org/10.1080/01596306.2021.1919999
Folgueiras, P. y Martínez, M. (2009). La formación en la solidaridad y la convivencia a través de la participación activa. Un estudio de casos de un proyecto de aprendizaje y servicio solidario. En Sociedad Española de Pedagogía (Ed.) Educación, ciudadanía y convivencia. Diversidad y sentido social de la educación: comunicaciones del XIV Congreso Nacional y III Iberoamericano de Pedagogía (pp. 325-334). http://bit.ly/2YvHILN DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.31.7923
García, T. (2011) Aportaciones ciudadanas desde el aprendizaje servicio: universidad, escuela y comunidad conectadas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2),125-141. https://bit.ly/2L3R5PD
García-Gutiérrez, J., Ruiz-Corbella, M. y Del Pozo Armentia, A. (2016). Cuando la comunidad se expande: ciudadanía global y aprendizaje-servicio virtual (apsv). Educación y Diversidad, 10(1), 63-75. https://bit.ly/3j55571
García-Gutiérrez, J., Ruiz-Corbella, M. y del Pozo Armentia, A. (2017). Developing Civic Engagement in Distance Higher Education: A Case Study of Virtual Service-Learning (vSL) Programme in Spain. Open Praxis, 9(2), 235-244. International Council for Open and Distance Education. https://bit.ly/2MG0F8v.
García-Gutiérrez, J. y Ruiz-Corbella, M. (2020). Aprendizaje-servicio y tecnologías digitales: un desafío para los espacios virtuales de aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 31-42. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.25390 DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641
Gargantini, D. y Zaffaroni, C. (2011). Informe final del proceso de autoevaluación de la responsabilidad social universitaria en la AUSJAL (1er Ed.). Alejandría Editorial. https://bit.ly/2Ymfof6 DOI: https://doi.org/10.1177/1474904115616630
González, A., Montes, R., y Nicoletti-Altimari, L. (2010). Itinerario y herramientas para desarrollar un proyecto de aprendizaje-servicio. Ministerio de Educación de la Nación. https://bit.ly/2Qe6Yly
Gutiérrez-Moreno, A. (2020). Educación en tiempos de crisis sanitaria: Pandemia y educación. Praxis, 16(1). https://doi.org/10.21676/23897856.3040
Hernández, I. (2019). La experiencia de aprendizaje-servicio virtual Español En Vivo y su contribución a la mejora del enfoque y la competencia interculturales. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 8, 139-149. http://dx.doi.org/10.1344/RIDAS2019.8.9
Jaume, D. y Willén, A. (2019). The long-run effects of teacher strikes: evidence from Argentina. Journal of Labor Economics, 37(4), 1097-1139. https://bit.ly/3j55XbN
Jiménez, M. A. (2016). La Rambla Aumentada: un proyecto digital de aprendizaje-servicio. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (58), https://doi.org/10.21556/edutec.2016.58.838
Loyola, E. (2014). Desarrollo del vínculo universidad-sociedad en el Ecuador. En E. Loyola (Ed.), Ciencia, tecnología y sociedad (CTS). Miradas desde la educación superior en Ecuador (13-34). Abya-Yala. https://bit.ly/34nmwvt
Martínez, M. (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Octaedro-Universitat de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació. https://bit.ly/2BF0Yi5
Mella-Núñez, Í., Santos-Rego, M. Á. y Malheiro-Gutiérrez, X. M. (2015). Aprendizaje-Servicio y rendimiento académico del alumnado universitario. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(12), 35-39. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2015.0.12.569
Mella-Núñez, I. (2019) Aprendizaje-servicio y rendimiento académico del alumnado universitario. La evaluación de un programa. [Tesis de doctorado]. Universidade de Santiago de Compostela. http://bit.ly/3ouoAZf
Mera -Mosquera, A. y Mercado-Bautista, J. (2019). Educación a distancia: Un reto para la educación superior en el siglo XXI. Dominio de las Ciencias, 5(1), 357-376. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v5i1.1049
MINEDUC. (2019, octubre 21). Cronograma escolar régimen sierra año 2019-2020 (reformado octubre 2019). MINEDUC. https://bit.ly/2ANsp8K
Montes, R., Tapia, M. N. y Yaber, L. (2011). Manual para docentes y estudiantes solidarios. CLAYSS. https://bit.ly/2HBQujA
Oliva, H. (2015). El refuerzo educativo. UFG editores. https://bit.ly/31lkRF2
Pacheco, G. (2012). Globalización y educación. Red Tercer Milenio. https://bit.ly/3iXV2AO
Palacio, L., Cortés, A., Núñez, S. y Arenas, L. (2019). Formación de competencias ciudadanas en educación superior: una experiencia desde la implementación de juegos de negociación. En Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. Congreso Internacional de Educación y Aprendizaje. https://bit.ly/2MDX76T
Paredes, D. M. (2019). El Aprendizaje-Servicio como práctica pedagógica para el desarrollo de competencias digitales y sociales del estudiantado universitario. Revista Iberoamericana de Educación, 80(2), 9-28. https://doi.org/10.35362/rie8023331
Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C. y Palos, J. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Octaedro
Puig, J. M., Gijón, M., Martín, X. y Rubio, L. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, número extraordinario,45-67. https://bit.ly/2YusNS2
Quishpe, A. (2020, 8 de septiembre). Más de 100 mil estudiantes no volvieron al sistema educativo. Plan V. http://bit.ly/3q7y0uV
Quiroga, L., Vanegas, O. y Pardo, S. (2019). Ventajas y desventajas de las tic en la educación "desde la primera infancia hasta la educación superior. Revista de Educación y pensamiento, 26(26), 77-85. https://bit.ly/31iCYvg
Rama, C. (2019). Políticas, tensiones y tendencias de la educación a distancia y virtual en América Latina. EUCASA - Ediciones Universidad Católica de Salta. https://bit.ly/33QZ3Ti
Red RSU. Asociación de Universidades Jesuíticas de Latinoamérica, AUSJAL, (2014). Políticas y sistema de autoevaluación y gestión de la responsabilidad social universitaria en AUSJAL. EDUCC - Editorial de la Universidad Católica de Córdoba. https://bit.ly/2DIamlI
Rodríguez Gallego, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25 (1), 95-113. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157
Rubio, L. y Escofet, A. (2017). (Ed.). Aprendizaje-Servicio (ApS): claves para su desarrollo en la Universidad. Octaedro.
Ruiz-Corbella, M. y García-Gutiérrez, J. (2020). Aprendizaje-Servicio en escenarios digitales de aprendizaje: propuesta innovadora en la educación superior. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), (version preprint). http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24391
Sanz, I., Sáinz, J. y Capilla, A. (2020). Efectos de la crisis del coronavirus en la educación. OEI. https://bit.ly/31hEYns DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e80582
Strait, J. y Nordyke, K. (2015). E-Service-Learning. Creating Experiential Learning and Civic Engagement Through Online and Hybrid Courses. Stylus Publishing.
Tapia, M. N. (2010). La propuesta pedagógica del "aprendizaje-servicio": una perspectiva Latinoamericana. Revista científica TzhoeCoen, 3(5), 23-44. https://bit.ly/2PxZauG DOI: https://doi.org/10.1515/9781503609754
Tapia, M. N. (2012). La solidaridad como pedagogía: la propuesta del "aprendizaje-servicio". STUDIUM EDUCATIONIS-Rivista quadrimestrale per le professioni educative, (1), 23-36. http://bit.ly/2YwUYQ9 DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1060
Tapia, M. R. y Peregalli, A. (2020). Aprender, servir y ser solidarios en tiempos de pandemias. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 10, 49-61. http://dx.doi.org/10.1344/RIDAS2020.10.5 DOI: https://doi.org/10.4324/9780429330025
Tapia Sasot, M. R. (2020). Un itinerario digital para el aprendizaje-servicio ubicuo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 111-128. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.25389 DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2021.1876725
UNESCO. (2020). Global monitoring of school closures caused by COVID-19. UNESCO. https://bit.ly/2YegtVr
Waldner, L. S., McGorry, S.y Widener, M. C. (2010). Extreme E-Service Learning (XE-SL): E-Service Learning in the 100% Online Course. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 6(4), 839-851. https://bit.ly/3gpfqsK DOI: https://doi.org/10.1177/1474904116654917
Waldner, L. S., McGorry, S. y Widener, M. C. (2012). E-Service-Learning: The Evolution of Service-Learning to Engage a Growing Online Student Population. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 16(2), 123-150. https://bit.ly/2EnKdce DOI: https://doi.org/10.4324/9781315619361-30
Woessmann, L. (2003). Schooling resources, educational institutions and student performance: The international evidence. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 65, 117-170. https://doi.org/10.1111/1468-0084.00045
Yépez-Reyes, V., González, J.C., Bermeo, M.R. y García, E. (2019). Hoja de ruta de la Vinculación: Democracia y Legitimidad. En J. González, V. Yépez-Reyes y E. García (Ed.) Vinculación con la Colectividad: una Propuesta de Gestión. (pp. 101-130). PUCE. https://bit.ly/31w0FiA
Zenck, M. (2019). Análisis institucional de los modelos de vinculación con la sociedad de las universidades en el Ecuador. UnOS. https://bit.ly/32adq2o DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2018v23n1p63
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)