Learning to care for ourselves, a virtual service-learning experience in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2169Keywords:
Service-Learning, Early Childhood Education, Sustainable Development Objectives, Acquisition of Competencies, Information and Communication TechnologiesAbstract
This study presents a virtual Service-Learning experience developed by the students and professor of the course in Tutorial Action and Attention to Childhood and the teachers and students in Early Childhood Education, in order to respond to the needs proposed. A project was designed for this with the following objectives, among others: a) Create cooperative university-school work spaces that enable transfer of knowledge to real situations, and b) Favor theory-practice connection of the course. During the various stages of the project, the students, using a variety of technological resources, implemented the activities that formed the service, for which they had to put into action different types of knowledge connected with the contents and competencies of the course, the context where the experience was materializing and the singularities of the minors. The results found from an ad hoc questionnaire and analysis of reflective diaries, emphasize virtual teaching in Service-Learning practice for linking theory and practice, promoting personal, study and social development of the students, and favor cooperative work between the university and other institutions around it.
Downloads
References
Consejo de Europa (2006). Recomendación 2006/962/EC del Consejo de Europa de 18 de diciembre sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente, Diario Oficial L 394, 30.12.2006. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=ES
Coll, C. (2007). Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Aula de Innovación Educativa, 161, 34-39.
Deeley, S. (2016). El Aprendizaje-Servicio en educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Narcea.
Díaz, F. (2015) Estrategias para el desarrollo de competencias en Educación Superior, I Encuentro Internacional Universitario. El currículo por competencias en la Educación Superior, 63-86. http://cdn02.pucp.education/academico/2015/09/01094909/curriculo_competencias.pdf
Escofet, A. (2020). Aprendizaje-servicio y tecnologías digitales: ¿una relación posible? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23 (1), 169-178. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24680
Folgueiras, P., Luna, E. y Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. http://www.revistaeducacion.educacion.es/doi/362_157.pdf
Freire, P. (1983). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
Furco, A. (2007). Impacto de los proyectos de aprendizaje-servicio. En A. González (coord.), Seminarios Internacionales de Aprendizaje y Servicio Solidario (175-183). Buenos Aires: EUBEDA.
Furco, A. (2011). El aprendizaje-servicio: un enfoque equilibrado de la educación experiencial. Revista Educación Global, 0, 64-70. España: Madrid. http://educacionglobalresearch.net/furco1issuezero
Furco, A. (Agosto 28, 2019). El Estado de la Investigación de Aprendizaje-Servicio: ¿Hacia dónde vamos desde aquí? [Segunda parte de la conferencia magistral]. V Jornada de Investigadores sobre Aprendizaje-Servicio, Buenos Aires, Argentina. https://bit.ly/3t5zFDT
Gillmor, D. (2006). We the Media: Grassroots Journalism by the People, for the People. Sebastopol: O'reilly.
Granero, A. (2021). TIC y ApS: una relación sinérgica en la educación universitaria de la sociedad digital. En D. Mayor y A. Granero (coord.). Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Un dispositivo orientado a la mejora de los procesos formativos y la realidad social (pp.89-102). Octaedro.
Mayor, D. (2019). El Aprendizaje-Servicio como práctica pedagógica para el desarrollo de competencias digitales y sociales del estudiantado universitario. Revista Iberoamericana de Educación, 80(2), 9-28. DOI: https://doi.org/10.35362/rie8023331
Mayor, D. y Granero, A. (2021). Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Un dispositivo orientado a la mejora de los procesos formativos y la realidad social. Octaedro.
Mayor, D. y Guillén-Gámez, F. D. (2021). Aprendizaje-Servicio y responsabilidad social del estudiantado universitario: un estudio con métodos univariantes y correlacionales. Aula Abierta, 50(1). 515-524. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.515-524
Mayorga, J. M., Gallardo, M. y Pérez, A. I. (2018). Competencia social y ciudadana en las pruebas de diagnóstico general. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(21), 121-136. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.cscp
Organización de las Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. A/RES/70/1, 21 de octubre. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
Organización de las Naciones Unidad (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_spanish.pdf
Pérez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Morata.
Puig, J. M. (coord.). (2009). Aprendizaje Servicio (ApS), Educación y compromiso cívico. Graó.
Puig, J. M. y Palos, J. (2006), Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63.
Red Española de Aprendizaje-Servicio (2020). ApS y coronavirus XII. https://www.aprendizajeservicio.net/
Rubio, L. y Escofet, A. (coords.). (2017). Aprendizaje-Servicio (ApS): claves para su desarrollo en la Universidad. Octaedro.
Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos. Morata.
Tapia, M. N., Amar, H., Montes, R., Tapia, M. R., y Yaber, L. (2013). Manual para docentes y estudiantes solidarios. CLAYSS. https://bit.ly/3yBKkY7
Universidad de Almería (2020). Programa de la asignatura Acción tutorial y Atención a la Infancia. Curso: 2020-2021. Facultad de Ciencias de la Educación.
Universidad de Monterrey (30 de noviembre de 2020). María Nieves Tapia: Aprendizaje-Servicio en tiempo de Pandemia. [Archivo de vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hRNpLd2TViU
Zeichner, K. (2010). Nuevas epistemologías en formación del profesorado. Repensando las conexiones entre asignaturas del campus y las experiencias prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 123-149. https://bit.ly/3kOccDk
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)