Digitization, engagement and resilience. Learning-service project with future teachers
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2233Keywords:
Service-Learning, Information and Communication Technology, Digital Competence, Teacher TrainingAbstract
The social transformation derived from the demands of the knowledge society goes through understanding technology as a fundamental element. Education cannot remain oblivious to this reality, teacher training must be in charge of training teachers prepared for this new panorama. For this, we have carried out a project focused on service-learning, where the students of the Degree in Primary Education Teacher respond to the need derived from the use of technologies in the educational context and the consequences that this has had with respect to a student body in a situation of social vulnerability. The experience, framed in the subject "Curricular design, development and innovation", has helped future teachers to acquire the curricular content through an experiential methodology. After analyzing the results of the Project based on the categorization and coding with the Atlas.ti 9 program, the need to emphasize digital competence and personal skills, especially commitment and resilience, is observed as key pieces of teacher training.
Funding
V Convocatoria de Proyectos de Innovación Educativa en Aprendizaje-Servicio (ApS) de la Universidade de Santiago de Compostela.
Downloads
References
Benítez, R. y Sánchez, L. (2020). "Yo me quedo en casa": Una experiencia de aprendizaje-servicio online en el Grado de Educación Infantil para ofrecer propuestas educativas a las familias. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio. DOI: https://doi.org/10.1344/RIDAS2020.10.3
CADEP-CRUE (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. https://www.crue.org/wp-content/uploads/2020/02/2.-APROBADA-INSTITUCIONALIZACION-ApS.pdf
Cardona Andújar, J. (2013). Epistemología del saber docente. UNED.
Chiva-Bartoll, O. y Gil-Gómez, J. (Eds.) (2018). Aprendizaje-Servicio universitario: Modelos de intervención e investigación en la formación inicial docente. Barcelona: Octaedro.
Consejo de la Unión Europea (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=SV
Corbatón, R., Moliner, L., Martí-Puig, M., Gil-Gómez, J., y Chiva-Bartoll, O. (2015). Efectos académicos, culturales, participativos y de identidad del Aprendizaje-Servicio en futuros maestros a través de la Educación Física. Revista de currículum y formación del profesorado, 19 (1), 280-297. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/18621
Espot, M. R. y Nubiola, J. (2019). Alma de profesor. Desclée de Brouwer.
Folgueiras Bertomeu, P., Gezuraga, M., y Aramburuzabala Higuera, P. (2019). Los procesos participativos en aprendizaje-servicio. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(3), 115-131. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68479
García San Martín, M.J., Hidalgo, M. y Márquez, A. (2020). Competencias Digitales en Educación. Guía de Referencia. UNIR. https://reunir.unir.net/handle/123456789/10914
Gil-Gómez, J., Moliner, O., Chiva-Bartoll, O. y García, R. (2016). Una experiencia de aprendizaje-servicio en futuros docentes: desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Complutense de Educación, 27(1) https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45071
González Martín, Mª. R., Ladera, J., Mateo, Mª. y Quintanilla, I. (2021). Educación, pandemia y brechas digitales: Lecciones de un momento insólito. Participación educativa, 8 (11), 59-72. Doi: 10.4438/1886-5097-PE.
González Sanmamed, M., Tejada, J. y Fernández, M. (2021). Ecologías de aprendizaje: oportunidades para la formación en la sociedad en red. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 39 (2), 2021.
INTEF (2017). Marco común de competencia digital docente. http://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
Maxvel, J. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Gedisa.
Ministerio de Educación y Formación profesional (2020). Resolución de 2 de julio de 2020, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación sobre el marco de referencia de la competencia digital docente. https://www.boe.es/eli/es/res/2020/07/02/(2)
Naval, C., Arbués, E., Costa, A. y Verea, N. (2017). El Aprendizaje-Servicio en el Practicum III de los Grados de Magisterio. Aportaciones de los alumnos. En F. Carrillo-Rosúa, José L. Arco-Tirado, Fernández-Martín, F. (Eds.). Investigando la mejora de la enseñanza universitaria a través del Aprendizaje Servicio (pp. 509-516). Editorial Universidad de Granada.
Pascual, A., Ortega, J., Pérez, M. y Fombona, J. (2019). Competencias Digitales en los Estudiantes del Grado de Maestro de Educación Primaria. El caso de tres Universidades Españolas. Formación Universitaria. 12. 141-150. 10.4067/S0718-50062019000600141.
Payà, M., Escofet Roig, A. y Rubio, L. (2019). El desarrollo de la competencia investigadora a través de los proyectos de aprendizaje-servicio. Codiseño y validación de una herramienta formativa para los futuros profesionales de la educación. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(3), 79-95. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68259.
Pring, R. (2016). Una filosofía de la educación políticamente incómoda. Narcea.
Rujas, J. y Feito, R. (2021). La educación en tiempos de pandemia: una situación excepcional y cambiante. Revista de Sociología de La Educación, 14(1), 4-13. https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.20273
Santos, M.A., Lorenzo, M. y Mella, I. (2020). El aprendizaje-servicio y la educación universitaria. Hacer personas competentes. Octaedro
Sotelino, A. (2015). Aprendizaje servicio y educación superior en Galicia. ¿Qué opinan los profesores? RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje y Servicio, 1, 56-75. Doi 10.1344/RIDAS2015.1.4
Strauss, L. Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)