La formación en Aprendizaje Servicio Solidario ante el reto de los escenarios virtuales de aprendizaje en Educación Superior
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2257Keywords:
Service-Learning, Virtual Scenario, Hybrid Modality, Skills Development, Higher EducationAbstract
Higher Education is committed to developing skills from a social dimension through Solidarity Service Learning (SL). From a collaborative work between universities, this pilot study trains students of the Degrees in Early Childhood and Social Education (n = 66) from the Complutense University of Madrid in SL. The hybrid modality training took advantage of the current virtual stages and sought to know their perception of this modality and the benefits of the SL in its development. The mixed methodology and the questionnaire, designed ad hoc and validated by experts, allowed a descriptive and relational study to be carried out through Fisher's exact test. It is concluded that grade and gender do not influence the variables studied, generally obtaining similar results despite the different professional profile. The hybrid modality was well received, they consider the SL very applicable to the socio-community context, favoring the possibility of developing, in this order, personal, professional and academic skills, especially its social dimension, demanding more training and SL experiences. The study provides a successful case of SL training, easily transferable, through virtual scenarios and theoretical-practical sessions. This contributes to increasing research on the necessary training for future teachers and educators in methodologies with social projection.
Downloads
References
Álvarez Castillo, J. L., Martínez Usarralde, M. J., González González, H. y Buenestado Fernández, M. (2017). El aprendizaje-servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 199-217. https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-02
Aramburuzabala, P. (2018). ¿Por qué funciona el Aprendizaje-Servicio? En C. Naval y E. Arbués (Coords.), Hacer la Universidad en el espacio social (pp. 77-96). Eunsa.
Batlle, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje-servicio? Revista Crítica, (972), 49-54. http://www.revista-critica.com/administrator/components/com_avzrevistas/pdfs/b8a385038a9016caf4fb15d0f6c378b8-972-Por-una-educaci--n-transformadora---mar.abr%202011.pdf
Bravo Lucas, E., Marcos-Merino, J. M, Costillo Borrego, E. y Esteban Gallego, R. (2021). Análisis de proyectos de Aprendizaje-Servicio diseñados por maestros en formación inicial. Campo Abierto, 40(1), 5-19. https://relatec.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/3731/2545
Bringle, R. G. y Clayton, P. H. (2020). Integrating service learning and digital technologies: examining the challenge and the promise. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 43-65. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25386
Cabero, J. y Valencia, R. (2020). And COVID-19 transformed the educational system: reflections and experiences to learn. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 218–228. https://doi.org/10.46661/ijeri.5246
CRUE (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. Comité Ejecutivo y el Plenario de la Comisión de Sostenibilidad (Grupo CADEP). https://www.crue.org/wp-content/uploads/2020/02/2.-APROBADA-INSTITUCIONALIZACION-ApS.pdf
Del Prete, A. y Cabero, J. (2020). El uso del Ambiente Virtual de Aprendizaje entre el profesorado de Educación Superior: un análisis de género. RED: Revista de Educación a Distancia, 20(62), 1-20. https://doi.org/10.6018/red.400061
Dorfsman, M. y Horenczyk, G. (2021). El cambio pedagógico en la docencia universitaria en los tiempos de Covid-19RED. Revista de Educación a Distancia, 21(67), 1-27. https://revistas.um.es/red/article/view/475151
Escofet, A. (2020). Aprendizaje-servicio y tecnologías digitales: ¿una relación posible? RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 23(1), 169–182. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24680
European Observatory of Service-Learning in Higher Education (EOSHLE) (2021). Observatory Web. https://www.eoslhe.eu/resources/
García-Gutiérrez, J. y Ruiz-Corbella, M. (2020). Aprendizaje-servicio y tecnologías digitales: un desafío para los espacios virtuales de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 31-42. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25390
García Martín, J. y García Martín, S. (2020). Uso de herramientas digitales para la docencia en España durante la pandemia COVID-19. Revista española de educación comparada, (38, Extra), 151-173. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.27816
Gómez Gómez, M. (2019). Aprendizaje- Servicio: un puente entre la escuela y el entorno. Implicación de las familias. En L. Martínez Domínguez (Coord.), Escuelas de familias. Del arte a la educación (pp. 84-110). Dykinson.
Gómez-Gómez, M. (2021). La formación del profesorado ante las nuevas oportunidades de enseñanza y aprendizaje virtual desde una dimensión tecnológica, pedagógica y humana. Publicaciones, 51(3), 565-603. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18123
González-Sanmamed, M., Sangrà, A., Souto-Seijo, A. y Estévez Blanco, I. (2018). Ecologías de aprendizaje en la Era Digital: desafíos para la Educación Superior. Publicaciones, 48(1), 25-45. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7329
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (27 de marzo del 2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
López-Fernández, I. y Benítez-Porres, J. (2018). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una experiencia en el marco de una asignatura del Grado en Educación Primaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(2), 195-210. https://doi.org/10.4995/redu.2018.9127
Mayor, D. (2020). Aprendizaje-Servicio como Estrategia Metodológica para Impulsar Procesos de Educación Expandida. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(1), 47-74. http://dx.doi.org/10.447/remie.2020.4562
Mayor Prendes, D. y Guillén-Gámez, F. D. (2021). Aprendizaje-Servicio y responsabilidad social del estudiantado universitario un estudio con métodos univariantes y correlacionales. Aula abierta, 50(1), 515-524. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.515-524
Mayorga-Fernández, M.J., Madrid-Vivar, D. y De La Rosa Moreno, L. (2021). La formación inicial docente desde la responsabilidad social universitaria: satisfacción del alumnado en relación a una experiencia de aprendizaje-servicio. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete,36(1), 35-50. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos
Mergler, A., Carrington, S. B., Boman, P., Kimber, M. P. y Bland, D. (2017). Exploring the Value of Service-learning on Pre-service Teachers. Australian Journal of Teacher Education, 42(6), 69-80. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2017v42n6.5
Puig, J. M. y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del Aprendizaje-Servicio. Cuadernos de Pedagogía, (357), 60-63. https://roserbatlle.files.wordpress.com/2009/03/rasgos-pedagogicos.pdf
Redondo-Corcobado, P. y Fuentes, J. (2020). La investigación sobre el Aprendizaje-Servicio en la producción científica española: una revisión sistemática. Revista Complutense De Educación, 31(1), 69-82. https://doi.org/10.5209/rced.61836
Reglamento de Régimen Interno de la Oficina Universitaria de Aprendizaje-Servicio, de 24 de noviembre. (2020). Boletín Oficial de la Universidad Complutense de Madrid (BOUC), 29, de 4 de diciembre de 2020, 21-29. https://bouc.ucm.es/pdf/3800.pdf
Salinas Ibáñez, J. (2020). Educación en tiempos de pandemia: tecnologías digitales en la mejora de los procesos educativos. Revista Innovaciones Educativas, 22(Especial), 17-21. https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3173
Sánchez-Caballé, A., Gisbert-Cervera, M. y Esteve-Mon, F. (2020). The digital competence of university students: a systematic literature review. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, 38(1), 63-74. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/191134/72867.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sangrà, A., Estévez, I., Iglesias, V. y Souto-Seijo, A. (2019). Desarrollo profesional docente a través de las ecologías de aprendizaje: Perspectivas del profesorado. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (68), 42-53. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1307
Santos Rego, M. A., Lorenzo Moledo, M. del M. y Mella Núñez, I. (2020). El aprendizaje-servicio y la educación universitaria. Octaedro.
Silva Quiroz, J. E. y Lázaro-Cantabrana, J. L. (2020). La competencia digital de la ciudadanía, una necesidad creciente en una sociedad digitalizada. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 37-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743
Solís Galán, Mª G. y López Andrada, C. (2021). El aprendizaje-servicio como estrategia didáctica para la profesionalización, la sostenibilidad y la transformación social. una experiencia en el grado de educación social. Campo abierto: Revista de educación, 1(40, Extra), 76-83. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/3699/2547
Sotelino Losada, A., Mella Núñez, I. y Varlea Portela, C. (2020). Aprendizaje-servicio, TIC y conocimiento compartido para promover la reflexión en red. Cuaderno de Pedagogía universitaria, 17(34), 19-30. https://cuaderno.wh201.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/393/408
Souto-Seijo, A., Estévez, I. y Sande, O. (2021). Oportunidades de aprendizaje y formación docente: una mirada desde las Ecologías de Aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 39(2) 61-80. https://doi.org/10.6018/educatio.463211
UNESCO (1996). Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la educación del Siglo XXI. La educación encierra un tesoro. Ediciones Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa
Yan, Z. (2020). Unprecedented pandemic, unprecedented shift, and unprecedented opportunity. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 110-112. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/hbe2.192
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)