Editorial of the special issue: Service-Learning in Digital Technology Environments
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2317Keywords:
service-learning, technological environments, solidarity-based learningAbstract
Service-Learning is a pedagogical approach, an experiential teaching methodology and a strategy of solidarity commitment with the community that allows students to work on real needs of the environment in order to improve it. Digital technology has been incorporated into Service-Learning by mediating the projects, facilitating their development and supporting the processes. But it also gives new meanings to what we thought was relegated to the local, face-to-face space, making new approaches or frameworks necessary that integrate the different approaches to what is commonly known as virtual Service-Learning.
In this special issue we have thirteen articles covering different types of studies, both theoretical and applied. Included are Service-Learning projects that make use of social networks, digital applications and other communication technologies that have been developed at different educational levels from early childhood education to university. The service has been carried out in different fields such as inclusive education or health, among others. The collected works contribute to increase knowledge, improve training, facilitate transfer and promote the institutionalisation of Service-Learning and are a good reflection of the growing interest in Service-Learning in technological environments.
Downloads
References
APS(U) (2021). Declaración de Canarias sobre aprendizaje-servicio en la educación superior. [Declaración]. https://bit.ly/3Aj7hjG
Batlle, R. (2020). Aprendizaje-Servicio. Compromiso social en acción. Santillana.
*Bezerra, J., y Paphitis, S. (2021). El alineamiento constructivo de un curso online de aprendizaje-servicio. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2291
Bringle, R.G. y Hatcher, J.A. (2000). Institutionalization of service learning in higher education. The journal of higher education, 71 (3), 273-290.
*Carmona Mata, V. (2021). Aprendizaje-servicio para la formación en atención farmacéutica, enfrentando los retos de la pandemia COVID-19. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2161
*Cebollero Salinas, A. (2021). Aprendizaje socioemocional en la comunicación online a través de la metodología de Aprendizaje-Servicio en adolescentes . Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2193
Comisión de Sostenibilidad – CRUE (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. https://bit.ly/3Dg9A8Y
*Corrales Gaitero, C., Herrera Segarra, J., y Erazo Ortega, P. (2021). Aprendizaje-Servicio virtual en tiempos de emergencia sanitaria. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2153
*Dans Álvarez de Sotomayor, I., y Varela Portela, C. (2021). Digitalización, compromiso y resiliencia. Proyecto de aprendizaje -servicio con futuros docentes. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2233
Faulconer, E. (2020). eService-Learning: A Decade of Research in Undergraduate Online Service–learning, American Journal of Distance Education. 35(2), 100-117.http://doi.org/10.1080/08923647.2020.1849941.
Furco, A. (2010). The engaged campus: Toward a comprehensive approach to public engagement. British Journal of Educational Studies, 58 (4), 375-390.
*Gamito Gomez, R., Hermoso Larzabal, E., Leon Hernandez, I., y Bilbao Antia, L. (2021). Aprendizaje-Servicio para acercar la robótica educativa a las personas con parálisis cerebral y promover las competencias docentes. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2213
*García, J., Izquierdo-Montero, A., & Ruiz-Corbella, M. (2021). El aprendizaje-servicio virtual: una propuesta innovadora desde su institucionalización en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2241
*Gómez-Gómez, M., Gómez-Jarabo, I., y Sánchez Alba, B. (2021). La formación en Aprendizaje Servicio Solidario ante el reto de los escenarios virtuales de aprendizaje en Educación Superior. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2257
Hollander, A., Vavasseur, C. y Robicheaux, H. (2020). A Service-Learning Approach for Faculty Development Focused on Remote Delivery of Courses During a Pandemic. Journal of Service-Learning in Higher Education, 11(2), 1-13.
*Lázaro-Cantabrana, J. L., Sanromà Giménez, M., Molero Aranda, T., y Sanz Benito, I. (2021). La formación en competencias digitales de los futuros docentes: una experiencia de Aprendizaje-Servicio en la universidad. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2243
Marcus, V. B., Atan, N. A., Yosof, S. M., y Tahir, L. (2020). A systematic review of e-service learning in higher education. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 14(6), 4-14. https://doi.org/10.3991/ijim.v14i06.13395.
*Mayor Paredes, D. (2021). Aprendiendo a Cuidar-nos, una experiencia de Aprendizaje-Servicio virtual en educación infantil. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2169
Meijs, L., Maas, St., y Aramburuzabala, P. (2019). Institutionalization of Service-learning in European Higher Education. In P. Aramburuzabala, L. McIlrath, y H. Opazo (Eds.). Embedding Service Learning in European Higher Education (213-229). Routledge
Paz-Lourido, B., Negre, F., Verger, S. y de-Benito, B. (2018). El aprendizaje-servicio en la educación superior: de las experiencias puntuales a la institucionalización. En T. Lleixa, B. Gros, T. Mauri, y J.L. Medina (eds.) Educación 2018-2020. Retos, tendencias y compromisos. IRE-Universidad de Barcelona
Puig, J.M., Gijón, M., Martín X., y Rubio., L. (2011). Aprendizaje-servicio y educación para la ciudadanía. Revista de educación, 1, 45-67.
Salam, M., Iskandar, D. N., Ibrahim, D. H., y Farooq, M. (2019) Service learning in higher education: a systematic literature review. Asia Pacific Education Review, 20, 573-593.
Sandia-Saldivia, B., y Montilva-Calderón, J. (2020). Tecnologías Digitales en el Aprendizaje-Servicio para la Formación Ciudadana del Nuevo Milenio. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 129-148.http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24138.
*Santágueda Villanueva, M., LLopis Nebot, M. Ángeles, y Esteve Mon, F. M. (2021). Una aplicación móvil para trabajar en el aprendizaje servicio universitario: usabilidad, adecuación y percepciones de utilidad. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2231
*Sotelino-Losada, A., y Brea Castro, M. (2021). Aprendizaje-Servicio Virtual y Pedagogía Social. El proyecto ProAcción Social. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2251
Sparkman, K. N., Vajda, A., y Belcher, T. (2020). Advancing Human Services Education: Exploratory Study of International Service-Learning and Digital Pedagogy. Journal of Service-Learning in Higher Education, 18, 1-18.
Stefaniak, J. A. (2020). Systems View of Supporting the Transfer of Learning through E-Service-Learning Experiences in Real-World Contexts. Tech Trends, 64, 561-569.
Tapia-Sasot, M. R. (2021). Ventanas abiertas al aprendizaje y servicio solidario virtual: como desarrollar proyectos de aprendizaje-servicio solidario mediados por tecnologías. CLAYSS.
Tapia, N. (2010). Aprendizaje y servicio solidario: en el sistema educativo y las organizaciones juveniles. Ciudad Nueva.
Turnley, M. (2007). Integrating critical approaches to technology and service-learning projects. Technical Communication Quarterly, 16(1), 103-123. https://doi.org/10.1080/10572250709336579.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)