The role of interaction in higher education: towards a more flexible pedagogical model
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2363Keywords:
Pedagogical models, e-learning, Flexible educationAbstract
This research is a contribution to reflection in the field of flexible education at the undergraduate level of the second largest public university in Colombia, founded in 1803. The study was carried out from a paradigm Interpretive constructivist, with a qualitative approach and Grounded Theory design. To propose a pedagogical model for virtual education, two implementations were made: the first in a free course through WhatsApp, the second in a Journalism undergraduate course that was developed through Meet, Classroom and WhatsApp. The data showed that for flexible education in virtual mode, interaction between participants and with resources plays a central role. It was also evidenced that mediation strategies can use different communication channels and activities, with new expressive forms native to cyberspace such as memes, gifs, live broadcasts, podcasts or stickers.
Downloads
References
Bere, A. y Rambe, P. (2019) Understanding móvil learning using a social embeddedness approach: A case of instant messaging. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 2019, Vol. 15, Issue 2, 132-153
Castañeda, L; Talborn-Björkvi, S.; Tilly, A.; Minin, D.; Hernández, I., y Hamalainen, M. (2021). Aprendizaje conectado como práctica sistémica para procesos de desarrollo profesional docente: un estudio de caso basado en la combinación de estrategias didácticas complejas. Research in Education and Learning Innovation Archives, 26,55-71. 10.7203/realia.26.18379
Castañeda, L (2019) Formación inicial del profesorado en el uso educativo de la tecnología, una propuesta curricular. Quaderns digitals.Net. 89, 1-49. ISSN 1575-9393
Castañeda, L. y Sánchez, M. (2009) Entornos e-learning para la enseñanza superior: entre lo institucional y lo personalizado. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. 35, 175 - 191.
Chilisa, B. y Kawulich, B. (2012) Selecting a research approach: Paradigm, methodology and methods. In C. Wagner, B. Kawulich, M. Garner (Eds.) Doing Social Research: A global context. Chapter: Selecting a research approach: Paradigm, methodology and methods. McGraw Hill
Cochrane, T., Antonczak, L., Guinibert, M., Mulrennan, D., Rive, V., Withell, A. (2017) Mobile Learning in Higher Education. Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects 40, DOI https://doi.org/10.1007/978-981-10-4944-6_2
De Benito, B., Moreno, J. y Villatoro. S. (2020) Codiseño de situaciones educativas enriquecidas con TIC. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 74 e-ISSN 1135-9250
Escofet Roig, A., Novella Cámara, A., & Morín Fraile, M. V. (2021). El codiseño como impulso del compromiso del estudiantado universitario. Aula Abierta, 50(4), 825-832. https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.825-832
Espinosa, Y., Espinosa, C., Gaviria, J. y Ramírez, C. (2020). Puntos a favor y en contra de la educación flexible en el proceso de enseñanza aprendizaje. [Trabajo de investigación no publicado]. Institución Universitaria Politécnico Gran Colombiano.
Esteban-Guitart, M., DiGiacomo, D. K., Penuel, W. R., e Ito, M. (2020). Principios, aplicaciones y retos del aprendizaje conectado. Contextos Educativos, 26, 157-176.
Flórez, R. (1994) Hacia una pedagogía del conocimiento. McGraw Hill.
Freire, P. (2007). La pedagogía de la Libertad. México: Siglo XXI.
Forero, X. (2021) Diseño de un modelo pedagógico para el aprendizaje en red, que oriente los cursos de pregrado en la Facultad de Comunicaciones y Filología de la Universidad de Antioquia. Universidad de Antioquia.
Ghounane, N. (2020). Moodle or Social Networks: What Alternative Refuge is Appropriate to Algerian EFL Students to Learn during Covid-19 Pandemic. Arab World English Journal, 11(3), 21-41.
Gros, B., Lara, P., García, I., Mas, X., López, J., Maniega, D., y Martínez, T. (2009). El Modelo Educativo de la UOC: Evolución y perspectivas. Editorial UOC.
Hermann-Acosta, Andrés, Apolo, Diego E., & Molano-Camargo, Milton. (2019). Reflexiones y Perspectivas sobre los Usos de las Redes Sociales en Educación. Un Estudio de Caso en Quito-Ecuador. Información tecnológica, 30(1), 215-224. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100215
Kevser, H. (2021) The Effects of the Flipped Classroom on Deep Learning Strategies and Engagement at the Undergraduate Level. Participatory Educational Research, V8 1. 379 – 394.
Lévy, P. (1995). Collective Intelligence. Cambridge, MA: Perseus Books.
Levy, P. (2007) Cibercultura: La Cultura de la era digital. Universidad Autónoma Metropolitana.
Márquez Díaz, J. E. (2021) (Coord.) Tecnologías emergentes en la educación superior. Nuevos planteamientos a una enseñanza y aprendizaje dinámicos. Editorial de la Universidad de Cundinamarca. ISBN: 978-958-5195-07-3
Medina, J., Calla, G. y Romero, P. (2019) Las teorías de aprendizaje y su evolución adecuada a la necesidad de la conectividad. Revista LEX N. 23 - AÑO XVII - 2019 - I / ISSN 2313 – 1861
Networked Learning Editorial Collective (NLEC). (2020). Networked Learning: Inviting Redefinition. Postdigital Science and Education. https://link.springer.com/article/10.1007/s42438-020-00167-8
Padilla, J., Vega, P., Rincón, D. (2014). Tendencias y dificultades para el uso de las TIC en educación superior. Entramado, 10(1), 272-295. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-38032014000100017&lng=en&tlng=es
Penuel, W. R. y DiGiacomo, D. K. (2017). Connected learning. En K. Peppler (Ed.) The Sage Encyclopedia of Out-of-School Learning 132-136. Londres, UK: SAGE.
Quintero, J., y Romero, S. (2018). Aprendizaje ubicuo: M-learning como una fortaleza en el uso de las TIC. Revista Internacional de Tecnología, Conocimiento y Sociedad, 6(1), 13-19. Recuperado de http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=127007550&lang=es&site=ehost-live
Ryberg, T., Bertel, L. B., Sørensen, M. T., Davidsen, J. G., & Konnerup, U. (2020). Hybridity, Transparency, Structured Freedom and Flipped Engagement – an Example of Networked Learning Pedagogy. En S. Børsen Hansen, J. J. Hansen, N. Bonderup Dohn, M. de Laat, & T. Ryberg (Eds.), Networked Learning 2020: Proceedings of the twelfth international conference on networked learning 276-285.
Salinas, J. (15 de julio de 2021). Humanización de la educación online. Educación Online Post Pandemia, Universidad Gabriel Mistral. Chile
Sandoval, C. (2002) Investigación Cualitativa. Especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. ARFO Editores e Impresores.
Serrés, M. (2013) Pulgarcita. Fondo de Cultura Económica.
Sezan, S. (2021). Cognitive Relations in Online Learning: Change of Cognitive Presence and Participation in Online Discussions Based on Cognitive Style. Participatory Educational Research, 8(1), 344-361.
Siemens, G. (2010) Conociendo el conocimiento. Nodos Ele. 160 pp. ISBN: 978-90-815937-1-7
Strauss, A. L. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada (1. ed.). Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad, Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)