Participatory design through the CoAnnotation tool in external university internships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2381

Keywords:

Flexible learning, Situated Learning, Didactic design, Flexible learning pathways, CoAnnotation

Abstract

With the aim of improving the experience of the course External Internships I, of the Degree in Pedagogy of the Faculty of Education Sciences of the University of Seville and to meet the needs felt by the teaching staff and students, two proposals have been carried out during the 2020-21 academic year: collaborative blog and video-conference simulations to make the learning process of this course more flexible. After the creation and publication of a video in CoAnnotation, the members of the RedTicPraxis, through a participatory design, carried out evaluations in accordance with the proposed objective. The procedure followed for the analysis of the data collected in CoAnnotation consisted of a categorial system, created using labels and the software Atlas.ti version 8.4. The results show that the most prominent categories are Good Practice, Collaboration and Function. The two modalities, Blog and Simulation-Videoconference, have been considered as good practices with ICT by teachers, students and institutions. These tools have allowed them to recover experiences due to the feedback they offer and to encourage reflection on their practices and those of their peers.

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Author Biographies

Soledad Domene Martos, University of Seville (Spain)

Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento Didáctica y Organización Educativa.

Profesora Contratada Doctorada. Grupo de Investigación Didáctica (GID), HUM-390 en el que viene desarrollando tareas de investigación en el campo del Desarrollo Profesional, Asesoramiento, Empleabilidad y Tecnologías de la Información y la Comunicación. Las principales aportaciones de la autora se recogen en https://investigacion.us.es/sisius/sis_showpub.php?idpers=3723

Margarita R. Rodríguez-Gallego, University of Seville (Spain)

Profesora Titular. Grupo de Investigación Didáctica (GID), HUM-390 en el que viene desarrollando tareas de investigación en el campo Didáctica General, Tecnología de la Información y la Comunicación, Prácticas Externas y Comunidades de Aprendizaje. Las principales aportaciones de la autora se recogen en https://investigacion.us.es/sisius/sis_showpub.php?idpers=8078

Sandra Salas Ruíz, Universidad de Sevilla

Doctoranda Universidad de Sevilla en el Programa de Educación. Colabora en el Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Sevilla

María del Carmen Corujo-Vélez, University of Seville (Spain)

Profesora Ayudante Doctora. Grupo de Investigación Didáctica (HUM-390). Ha participado en diferentes Proyectos de Investigación I+D+i relacionados con el Apoyo y la inclusión educativa para la prevención del abandono escolar. Entre sus líneas de investigación destacan la atención a la diversidad y el uso didáctico de las TIC. Las principales aportaciones de la autora se recogen en https://investigacion.us.es/sisius/sis_showpub.php?idpers=8317

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Published

29-03-2022

How to Cite

Domene Martos, S., Rodríguez-Gallego, M. R. ., Salas Ruíz, S., & Corujo-Vélez, M. del C. . (2022). Participatory design through the CoAnnotation tool in external university internships. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 46–62. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2381

Issue

Section

Special Issue: Flexible education in the age of open knowledge