Flexible teaching and learning of mathematics in rural secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2022.80.2431

Keywords:

mathematics learning, flexible teaching, secondary education, rural education

Abstract

The covid-19 pandemic forced the implementation of new teaching and learning strategies, such as flexible teaching and the widespread use of digital technology. The objective of this work is to analyze the implications of flexible teaching of mathematics in the learning achievement of students in the fifth grade of secondary education, in the context of rural schools in the province of Huánuco 2021. The study is framed within a mixed approach, through a non-experimental design, with personalized monitoring of teaching-learning activities that were validated through a questionnaire of questions and evaluation applied to 36 students, interview of 5 students and 2 teachers. The results show that 72% of the students are satisfied with the flexible teaching received, and more than 67% had expected and outstanding achievement in the learning of the mathematical contents taught in a personalized way, a result that is corroborated with the answers obtained in the interview. It is concluded that flexible teaching is directly related to and has a positive influence on the mathematics learning process of students in the fifth grade of secondary school in rural areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús Vilchez Guizado, Hermilio Valdizán University of Huanuco (Peru)

Doctor en Educación por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Magíster en Enseñanza de la Matemática y Licenciado en Educación Matemática; ponente en eventos nacionales e internacionales en educación matemática. Actualmente es profesor principal de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán y docente invitado de posgrado en universidades peruanas.

Julia Ángela Ramón Ortiz, University of Huanuco (Peru)

Master en Educación Matemática, Licenciado en Educación Especialidad de Matemática y Física en la Universidad Nacional de Educación; con diplomados en: uso pedagógico de las TIC, Docencia Universitaria, Didáctica  de la Matemática y Coaching Educativo. Actualmente es docente de la Universidad de Huánuco y maestra de aula en Educación Secundaria

References

Abos, P., & Boix, R. (2017). Evaluación de los aprendizajes en escuelas rurales multigrado. Aula Abierta, 45, 41- 48. Doi: https://doi.org/10.17811/rifie.45.2017.41-48.

Benítez-Saza, C.R., Santamaría-Rodríguez, J.E., & Sotomayor-Tacuri, S. (2020). La Educación Flexible: estrategia para la configuración de universidades virtuales en Colombia. Revista Iberoamericana de educación superior, 31 (XI), 118-129 https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.709.

Brito-Lara, M., López-Loya, J., & Parra-Acosta, H. (2019). La planificación didáctica en la educación secundaria: un avance hacia la formación social. Magis, 11 (23), 55–74. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.pdes

Camilon, MD, Ellamil, MB., & Ching, DA. (2021). Instructor's Competencies in Flexible Teaching Modalities Toward Learning Engagement and Satisfaction of College Students. International Journal of Arts, Humanities and Social Studies, 3(5), 78-88.

Cornejo, D. T. (2019). Conectivismo y Aprendizaje Significativo de los docentes de una Institución Educativa, Guayaquil, 2019. [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/42806

Dans, I., & Varela, C. (2021). Digitalización, compromiso y resiliencia. Proyecto de aprendizaje -servicio con futuros docentes. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78), 85-98. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2233

De la Vega, L. F. (2021). Investigación sobre enseñanza y desarrollo profesional docente en escuelas rurales: una revisión. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 307-325. DOI: 10.21703/rexe.20212043delavega16

Downes, N., & Roberts, P. (2016). Revisiting the schoolhouse: A literature review on staffing rural, remote and isolated schools in Australia 2004-2016. Australian and International Journal of Rural Education, 1- 24.

Lozano-Abad, Y. C., Rosales-Doria, A. M., & Giraldo-Cardozo, J. C. (2019). Competencias del siglo xxi: ¿cómo desarrollarlas mediante el uso de videojuegos en un contexto multigrado? Revista Panorama, 12(23), 6-17. https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i23.1191

Moya-López, M. (2013). Los pilares de la educación y la interculturalidad. Una aplicación práctica para trabajar la educación intercultural desde las imágenes y la música. Global Education Magazine: School Day of Non-violence and Peace. Disponible en: http://www.globaleduca tionmagazine.com/global-education-magazine-2/

Negrete, P. (2013). La "flexibilidad" en la educación matemática. [Trabajo de Fin de Máster de Profesorado de Secundaria, Universidad de Cantabria]. https://repositorio.unican.es/xmlui/

Organista-Sandoval, J., Domínguez, C., & López, M. (2019). Desarrollo y aplicación de contenidos educativos digitales desde un teléfono inteligente para un tema de Estadística en un curso universitario. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 19(1), 1-22. DOI 10.15517/aie.v19i1.35711

Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15 (1), 15-29. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/issue/view/155.

Pokhrel, S., & Chhetri, R. (2021). A literature review on impact of COVID-19 pandemic on teaching and learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133-141.

Reimers, F., & Schleicher, A. (2020). Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 del COVID-19. Organización de Estados Iberoamericano: https://www.oei.es/uploads/files/news/Science-Science-andUniversity/1777/covid-19-educion-oei-2020-espan-ol-11-4-20.pdf

Ruiz, F. & Parrilli, M. L. (2015). Sobre Flexibilidad Educativa y el Rol Docente. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 12(19), 1-4. Educación y TIC: Sobre Flexibilidad Educativa (blog-nticsyeducacion.blogspot.com)

Ruíz, M., & Torres, A. (2020). Calidad de los aprendizajes de estudiantes de pedagogía: Influencia del modelo educativo. Revista Fuentes, 22(2), 238-250.

Salinas, J. M. (1999). Enseñanza flexible, aprendizaje abierto. Las redes como herramientas para la formación. Edutec. Revista Tecnológica Electrónica de Tecnología Educativa, 10, a010. https://doi.org/10.21556/edutec.1999.10.567

Santiago, R.; Amo, D., & Díez, A. (2014). ¿Pueden las aplicaciones educativas de los dispositivos móviles ayudar al desarrollo de las inteligencias múltiples? EDUTEC, Revista electrónica de Tecnología Educativa, 47.

Schwartz, A., Stiefel, L., & Wiswall, M. (2016). Are All Schools Created Equal? Learning Environments in Small and Large Public High Schools in New York City. Economics of Education Review. Doi: 10.1016/j.econedurev.2016.03.007.

Soubal, S. (2018). La gestión del aprendizaje. Algunas preguntas y respuestas sobre en relación con el desarrollo del pensamiento en los estudiantes. Revista Latinoamericana POLIS. DOI: http://dx.doi.org/10.32735/S0718-6568/2008-N21-609

Unigarro, M. A., & Rondón, M. (2005). Tareas del docente en la enseñanza flexible (el caso de UNAB Virtual) RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 2 (1), 74-84. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78017141010

Yañez, J., & Arias, M. (2018). M-learning, aceptación tecnológica de dispositivos móviles en la formación online. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 6(10), 13-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6775332

Published

28-06-2022

How to Cite

Vilchez Guizado, J., & Ramón Ortiz, J. Ángela . (2022). Flexible teaching and learning of mathematics in rural secondary education. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (80). https://doi.org/10.21556/edutec.2022.80.2431

Issue

Section

Journal articles