Flipped Classroom for the development of digital competences in secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2453

Keywords:

Digital skills, Flipped Classroom, Methodology, Learning, Flipped classroom, Digital skills, Methodology, Learning

Abstract

Training in digital skills has been gaining increasing relevance in 21st century society. For this reason, creating spaces and teaching-learning experiences supported by new technologies to achieve an educational transformation is essential. The objective of this research is to design a methodological proposal from the Flipped Classroom model that allows the development of digital skills in 10th grade students from the IE Escuela Normal Superior Santa Teresita. Methodologically, this study presents a qualitative approach with a descriptive scope and a Design-Based Research method, using surveys and semi-structured interviews as data collection techniques. To do this, a sample of 18 students was used. The results obtained indicate that by implementing the Flipped Classroom-based methodological route (ClassFlip), students can significantly develop their digital skills, expressing their satisfaction with the methodology used and highlighting Digital Educational Resources as support material in building their knowledge.

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Author Biographies

Eyle Katerine López Díaz, Escuela Normal Superior Santa Teresita (Colombia)

 

 Magíster en Recursos Digitales Aplicados a la Educación de la Universidad de Cartagena. Licenciada en Informática y Medios Audiovisuales de la Universidad de Córdoba y Normalista Superior de la Escuela Normal Superior Santa Teresita. 

Docente orientada al diseño y construcción de entornos pedagógicos mediados por la tecnología, para el desarrollo de nuevas experiencias de aprendizaje desde la innovación educativa. 

Rafael Neftalí Lizcano Reyes, Universidad de Cartagena (Colombia)

 

 Magíster en Informática e Ingeniero de Sistemas Cum Laude de la Universidad Industrial de Santander. Especialista en Aplicación de TIC para la Enseñanza de la UDES. 

Investigador Junior y par evaluador reconocido por COLCIENCIAS (CVLac: http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000616079). He participado en la publicación de diferentes artículos, ponencias, capítulos de libro que presentan resultados de proyectos de investigación, docente investigador en las líneas de Informática e Inclusión Social, Informática Educativa, Educación Virtual y Ambientes Informáticos de Aprendizaje. 

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Published

29-03-2022

How to Cite

López Díaz, E. K., & Lizcano Reyes, R. N. (2022). Flipped Classroom for the development of digital competences in secondary education. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 182–198. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2453

Issue

Section

Special Issue: Flexible education in the age of open knowledge