ICT and functional diversity. Reference values for the diagnosis and training of Canarian teachers
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2022.80.2459Keywords:
ICT, functional diversity, educational quality, teacherAbstract
The health situation resulting from Covid-19 has led to a pedagogical transformation in the context of education, taking teaching from face-to-face to telematic. Therefore, the aim was to provide percentile values of the diagnostic questionnaire and teacher training for the incorporation of ICT in students with functional diversity considering gender, years of experience, educational stage and type of island. Method: a descriptive cross-sectional study was designed with a sample of 678 teachers. The questionnaire used was called Diagnosis and teacher training for the incorporation of ICT in students with functional diversity. The Hotelling test showed significant differences for the variables sex (F= 9.915; p < 0,001), years of experience (F= 5.318; p < 0,001), educational stage (F= 7.916; p < 0,001) and type of island (F= 5.812; p < 0,001). In conclusion, this study provides updated percentiles in a population of teachers in the Canary Islands regarding the diagnosis and training for the incorporation of ICT in students with functional diversity considering gender, years of experience, educational stage and type of island
Downloads
References
Almenara, J. C. (2021). Y el COVID-19 Transformó al Sistema Educativo: reflexiones y experiencias por aprender. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 218-228. https://doi.org/10.46661/ijeri.5246
Blasco-Serrano, A. C., Bitrián González, I. y Coma-Roselló, T. (2022). La integración de la tecnología digital en la formación inicial docente, desde una perspectiva inclusiva. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 9-29. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2393
Cabero, J. y Ruiz, J. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation, 8(2), 16-30.
Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J. y Palacios-Rodríguez, A. (2021). Teachers' digital competence to assist students with functional diversity: Identification of factors through logistic regression methods. British Journal of Educational Technology, 53 (1), 41-57. https://doi.org/10.1111/bjet.13151
Carrillo López, P. J. (2022). Escape Room III Coronavirus Covid-19 en escolares de primaria de la isla de Fuerteventura en España. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnología, 15(4), 18-38. https://doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5473
Cejudo, J., Díaz, M., Losada, L. y Pérez-González, J. (2016). Necesidades de formación de maestros de Infantil y Primaria en atención a la diversidad. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(3), 23-39. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68402
Cózar, R. y Roblizo, M.J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 119-133. https://doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.119
Cumming, G. y Calin-Jageman, R. (2016). Introduction to the new statistics: Estimation, open science, and beyond. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315708607
Espinola Jiménez, A. (2020). Educación inclusiva e igualdad de las personas con discapacidad en la transformación digital. Revista jurídica valenciana, (35), 1-13.
Fernández Batanero, J. M., Román Graván, P. y El Homrani, M. (2017). TIC y discapacidad. Conocimiento del profesorado de educación primaria en Andalucía. Aula Abierta, 46, 65-72. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.65-72
Fernández, J. T. y Pérez, K. V. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 22(1), 25-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917
Fernández-Batanero, J.M., Montenegro-Rueda, M. y Tadeu, P. (2020). Formación del profesorado y TIC para el alumnado con discapacidad: una revisión sistemática. Revista Brasileña de Educación Especial, 26(4), 711-732. http://dx.doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0078
Fernández-Cruz, F. J. y Fernández-Díaz, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 24(46), 97-105. https://doi.org/10.3916/C46-2016-10
Fuentes, A., López J. y Pozo, S. (2019). Análisis de la Competencia Digital Docente: Factor Clave en el Desempeño de Pedagogías Activas con Realidad Aumentada. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 27-42. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002
González-Fernández, M. O. (2021). Competencias digitales del docente de bachillerato ante la enseñanza remota de emergencia. Apertura, 13(1). https://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1991
Llamas-Salguero, F., y Gómez, E. M. (2018). Formación inicial de docentes en educación básica para la generación de conocimiento con las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista Complutense de Educación, 29(2), 577. https://doi.org/10.5209/RCED.53520
Marín Díaz, V., Vagena, E. y García, S. R. (2020). Visiones del uso de las TIC para la educación inclusiva desde la perspectiva docente: el caso de Grecia. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 13(3), 181-199. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.25117
Montenegro, S., Raya, E. y Navaridas, F. (2020). Percepciones Docentes sobre los Efectos de la Brecha Digital en la Educación Básica durante el Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 317-333. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017
Muñoz, E. y Cubo, S. (2019). Competencia digital, formación y actitud del profesorado de educación especial hacia las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 1-14. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9151
Pérez-Escoda, A., Iglesias-Rodríguez, A., Meléndez-Rodríguez, L. y Berrocal-Carvajal, V. (2020). Competencia digital docente para la reducción de la brecha digital: Estudio comparativo de España y Costa Rica. Trípodos. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, (46), 77-96. https://doi.org/10.51698/tripodos.2020.46p77-96
Pozo-Sánchez, S., López-Belmonte, J., Fernández-Cruz, M. y López Núñez, J.A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741
Reyes-Chávez, R. y Prado-Rodríguez, A. B. (2020). Las Tecnologías de Información y Comunicación como herramienta para una educación primaria inclusiva. Revista Educación, 44(2), 506-525. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38781
Reyes, C. E. (2021). Competencias digitales básicas para garantizar la continuidad académica provocada por el Covid-19. Apertura, 13(1).
Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J. y Penado Abilleira, M. (2020). La brecha digital en estudiantes españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 9, 3, 103-125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006
Sánchez, S. y Martín, R.A. (2016). Formación docente para atender a la diversidad. Una experiencia basada en las TIC y el Diseño Universal para el Aprendizaje. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 21(2), 35-44. https://doi.org/10.35742/rcci.2016.21(2).35-44
Tello, I. y Cascales, A. (2015). ICT and special educational needs: Analysis of ICT skills teachers. Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, 18(2), 355-383. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13536
Urcid Puga, R. (2022). Autoaprendizaje mediado por las TIC. Estudio de caso: alumnado de la maestría en educación. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 272-286. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.1993
Valdivia-Vizarreta, P. y Noguera, I. (2022). La docencia en pandemia, estrategias y adaptaciones en la educación superior: Una aproximación a las pedagogías flexibles. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (79), 114-133. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2373
Villafuerte, J., Cevallos, Y. P. y Vidal, J. O. B. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del Covid-19, una mirada desde el enfoque humano. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. ISSN 1390-9010, 8(1), 134-150.
Ynga, D. M. Jaimes, D. C., Huacachi, L. M. I. y Caballero, J. E. (2020). Los niños no son un robot, aprendiendo en entornos virtuales, estado del arte 2020. Centrosur.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)