Collaborative Professional Learning: Towards the Sustainability of Continuing Teacher Education for Quality Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2569

Keywords:

collaborative professional learning, sustainability, continuing teacher education, quality education

Abstract

The social and health crisis is a great challenge for education, as it requires a teacher prepared to "learn to learn" within a context of uncertainty. For this reason, the present study aims to carry out a descriptive and purposeful analysis of Collaborative Professional Learning (APC), as a sustainable strategy and a driving force for continuous teacher training within the framework of quality education. For this, a qualitative research was carried out by means of a semi-structured interview with eight international experts in education, which was conducted through the Atlas TI software version 7.5 in Spanish and subjected to thematic content analysis. The results revealed three emerging categories such as educational research supported by intergenerational collaboration, intra- and inter-institutional community resilience, and socio-emotional development needs for effective collaboration. The importance of Collaborative Professional Learning as a sustainable means for a higher qualification of the teacher in service is concluded, since it fosters their capacity for self-training, reflection and research, as well as learning to live together and learn to transform themselves and society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andréu, J., García, A. y Pérez, A. M. (2007). Evolución de la teoría fundamentada como técnica de análisis cualitativo. Madrid: CIS.

Carrero, V., Soriano, R. M. y Trinidad, A. (2012). Teoría fundamentada. El desarrollo de la teoría desde la generalización conceptual. Centro de investigaciones sociológicas. España

Cisterna, F. (2005). Métodos de investigación cualitativa en educación. Universidad del Bio Bio

Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design. https://academia.utp.edu.co/seminario-investigacion-II/files/2017/08/INVESTIGACION-CUALITATIVACreswell.pdf

Deroncele-Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Arrancada, 20(37), 211-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/download/331/233

Flick, U. (2007). El diseño de investigación cualitativa. https://dpp2017blog.files.wordpress.com/2017/08/disec3b1o-de-la-investigacic3b3n-cualitativa.pdf

Forero, X. (2022). El papel de la interacción en la educación superior: hacia modelos pedagógicos más flexibles. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 79, 134-148. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2363

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos en investigación cualitativa. https://books.google.com.pe/books?id=855yAgAAQBAJ&pg=PT99&hl=es&source=gbs_selected_pages&cad=3#v=onepage&q&f=false

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.

Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación [IISUE]. (2020). Educación y pandemia. Una visión académica. México: UNAM. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Lázaro-Cantabrana, J. L., Sanromá, M., Molero, T. y Sanz, I. (2021). oportunidades de innovación a todos los agentes implicados en un proceso de colaboración con metas compartidas. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 78, 54-70. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2243

Londoño, L., Maldonado, L. y Calderón, L. (2014). Guías para construir Estados del Arte. Bogotá: International Corporation of Networks of Knowledge.

Martínez, M. (2010). Nuevos paradigmas en la investigación. Venezuela: Alfa.

Martínez, N. y Rodríguez, A. (2018). Educación intergeneracional: un nuevo reto para la formación del profesorado. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(33). 10.21703/rexe.20181733nmartinez7

Medina-Zuta, P. y Deroncele-Acosta, A. (2020). La práctica investigativa dialógico-reflexiva para orientar la problematización como operador epistémico de la construcción científico- textual. Revista Inclusiones, 7(2), 37-46. https://cutt.ly/FhJeIyq

Medina, P., y Deroncele, A. (2019). La evaluación formativa desde el rol del docente reflexivo. Maestro y Sociedad, 16(3), 597-610. https://cutt.ly/ffb0j7S

Menanteux, M. (2015). Resiliencia comunitaria y su vinculación al contexto latinoamericano actual. Cuadernos de Trabajo Social, 23-45.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2018). Marco de Competencia Global. Estudio PISA- Preparar a nuestros jóvenes para un mundo inclusivo y sostenible. España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://cutt.ly/6Hr25dL

Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Naidoo, L., Wagner, S. (2020) Thriving, not just surviving: The impact of teacher mentors on preservice teachers in disadvantaged school contexts. Teaching and Teacher Education. 10.1177/183693910503000106

Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe [Orealc]-Unesco (2014). Temas críticos para formular nuevas políticas docentes en América Latina y el Caribe: el debate actual. Santiago de Chile: Ceppe y Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232822

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2018). Políticas docentes efectivas. https://www.oecd.org/pisa/Politicas-docentes-efectivas-Conclusiones-del-informe-PISA-Resumen.pdf

Páez, R., Rondón, G. y Trejo, J. (2018). Formación docente y pensamiento crítico en Paulo Freire. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181113025736/Formacion_docente_Paulo_Freire.pdf

Palacios-Núñez, M. L., Medina-Zuta, P., y Deroncele-Acosta, A. (2020). ¿Cómo formar la ciudadanía global desde entornos virtuales? El docente frente al trabajo colaborativo en tiempos de pandemia. Revista Científica Ciencia Y Tecnología, 20(26). http://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/428

Palacios-Núñez, M. L. y Deroncele-Acosta, A. (2021). La Dimensión Socioemocional de la Competencia Digital en el marco de la Ciudadanía Global. Maestro y Sociedad, 18(1), 119-131. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5318

Park, M. & So, K. (2014). Opportunities and Challenges for Teacher Professional Development: A Case of Collaborative Learning Community in South Korea. Canadian Center of Science and Education. International Education Studies, 7(7), 96-108. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1070426.pdf

Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, O, y Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8(3). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589

Reeves, T., & Reeves, P. (2015). Educational Technology Research in a VUCA World. Educational Technology, 55(2), 26-30. https://www.eduvationnet.co.za/wp-content/uploads/2019/04/Reeves_Reeves_Ed_Tech_VUCA_March_April_2015.pdf

Rivas, A. (2015). América Latina después de PISA: lecciones aprendidas de la educación en siete países 2000-2015. http://mapeal.cippec.org/wp-content/uploads/2015/05/Rivas_A_2015_America_Latina_despues_de_PISA.pdf

Rodríguez-Sosa, J., Cáceres-Cruz, M. y Rivera-Gavilano, P. (2017). Los nuevos escenarios en la escuela Latinoamericana: Las necesidades de una práctica docente contextualizada. Propósitos y Representaciones, 5(2), 9-19. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.193

Salas, D. (2021). Enseñanza remota y redes sociales: estrategias y desafíos para conformar comunidades de aprendizaje. Revista Andina de Educación, 4(1), 36-42. https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/ree/article/view/2401/2301

Summa (2019). Evidencia en América Latina y El Caribe, Aprendizaje Colaborativo/ Cooperativo. https://www.summaedu.org/wp-content/uploads/2019/12/Aprendizaje-Colaborativo_vf.pdf

Valles, M. (2007). Entrevistas cualitativas. Centro de Investigaciones Sociológicas. https://cutt.ly/2Hr2Kw7

Yunginger, K. (2019). Desarrollo profesional docente, trabajo colaborativo y Red Escolar: un estudio de caso del Comité de Educadoras de Párvulos de Lo Prado. Revista Educación las Américas, 8. https://doi.org/10.35811/rea.v8i0.2

Zambrano, L., Freire, P. S. y Tingo, J. T. (2018). La relación entre docente y estudiante universitario en las actividades de investigación extracurricular. Universidad y Sociedad, 10(3), 14-20. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202018000300014

Published

29-12-2022

How to Cite

Palacios-Núñez, M. L., Deroncele-Acosta, A., Medina-Zuta, P., & Goñi-Cruz, F. F. (2022). Collaborative Professional Learning: Towards the Sustainability of Continuing Teacher Education for Quality Education. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (82), 167–182. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2569

Issue

Section

Special issue: Hacker spirit. Empowering digital citizens