Digital competence in university students: behaviors in communication and content creation in virtual spaces
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2639Keywords:
digital competence, technology, university students, evaluation, learningAbstract
The integration of technology in education requires digital competencies from its participants to enable them to use technology critically and safely to create innovative teaching and learning spaces. Hence, adequate levels of digital competence are needed to be able to use various educational tools to promote learning. The goal of this research was to assess the level of digital competence in the areas of communication and digital content creation of university students enrolled in a bachelor's degree in Communication Sciences by outlining the practices involved in the previously mentioned dimensions. A quantitative approach methodology with descriptive characteristics and correlational scope was chosen. The design was non-experimental, cross-sectional and the survey was the data collection technique used by applying a Likert-type scale questionnaire. The results delimited intermediate levels of digital competence in university students and found little or no correlation between the dimensions addressed.
Downloads
References
Abundis, V. (2016) Beneficios de las encuestas electrónicas como apoyo para la investigación. Tlatemoani. Revista Académica de Investigación, 22, 168-186. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/tlatemoani/22/encuestas.pdf
Aguaded, J. I., Marín, I., y Díaz, E. M. (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 275-298. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13407
Álvarez, E., Núñez, P., y Rodríguez, C. (2017). Adquisición y carencia académica de competencias tecnológicas ante una economía digital. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 540-559. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Caracas, Venezuela: Episteme, C. A.
Avitia, P., y Uriarte, I. (2017). Evaluación de la habilidad digital de los estudiantes universitarios: estado de ingreso y potencial educativo. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología, 61, 1-13. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.61.861
Cabero, J., y Barroso, J. (2018). Los escenarios tecnológicos en Realidad Aumentada (RA): posibilidades educativas en estudios universitarios. Aula Abierta, 47(3), 327-336.
Castillejos, B. (2019). Gestión de información y creación de contenido digital en el prosumidor millennial. Apertura, 11(1), 24-39. https://doi.org/10.32870/ap.v11n1.1375
Comisión Europea. (2018). Comunicación de la comisión al Parlamento Europeo, al consejo, al comité económico y social europeo y al comité de las regiones sobre el plan de acción de educación digital. 1-13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0022&from=es
Contreras, C. R., León, G. A., y Zozaya, L. D. (2020). Variables predictoras de riesgo frente a los derechos del infante en la era digital. Un estudio de México y España. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 73, 122-139. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1549.
Contreras, C. R., y León, I. A. (2020). Nivel de competencias digitales en modelo de educación no presencial de estudiantes universitarios ante el COVID-19 en J. M. Muntané y C. Sánchez (Ed.), La Comunicación Especializada Del Siglo XXI (pp. 477-502). España: McGraw-Hill/Interamericana.
Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de medición para la recolección de datos. Revista Ciencias de la Educación, 19(33), 228-247.
Díaz, D. y Loyola, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: una mirada desde la educación. Revista Innova Educación, 3(1), 120-150. DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006
Fainholc, B. (2008). De cómo las TICs podrían colaborar en la innovación socio-tecnológico-educativa en la formación superior y universitaria presencial. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 11(1), 53-79. https://doi.org/10.5944/ried.1.11.956
Fernández, E., Vázquez, E., López, E., y Sirignano, F. (2020). La competencia digital del alumnado universitario de diferentes universidades europeas. Revista Espacios, 41(13), 1-15. Recuperado de http://www.revistaespacios.com/a20v41n13/20411315.html
Ferrando, M., y Llopis, R. (2016). La encuesta. En M. Ferrando, F. R. Alvira, L. E. Alonso y M. Escobar. (2016). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de Investigación (pp. 331-362). Madrid: Alianza Editorial.
Ferrari, A., Neza, B. & Punie, Y. (2014). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. eLearning Papers, 38, 3-17.
Gallardo, E. E. (2017). Metodología de la Investigación. Manual Autoformativo Interactivo. Huancayo: Universidad Continental.
García, R., Aguaded, I., y Bartolomé, A. R. (2017). La revolución del 'blended learning' en la educación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia,2(1), 25-32. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19803
González-Calatayud, V., Román, M. y Prendes, M. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo DigComp. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (65), 1-15 (391). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119
Grijalva, A. y Urrea, M. (2017). Competencia digital y mediática. Panorama socioeducativo del campo en México. edmetic, Revista de Educación Mediática y TIC, 6(2), 276-301. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6923
Gutiérrez, I., y Serrano, J. (2016). Evaluation and development of digital competence in future primary school teachers at the University of Murcia. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 51-56. doi: 10.7821/naer.2016.1.152
Gutiérrez, J.J. y Cabero, J. (2016). Estudio de caso sobre la autopercepción de la competencia digital del estudiante universitario de las titulaciones de grado de Educación Infantil y Primaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 20(2), 180-199.
Henríquez, P., Gisbert, M., y Fernández, I. (2018). La evaluación de la competencia digital de los estudiantes: una revisión al caso latinoamericano. Revista Latinoamericana de Comunicación, 137, 91-110. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i137.3511
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill. Recuperado de https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Hernández, R., y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill. Recuperado de https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612
ICDL. (2019). Acerca de ICDL Américas. The Digital Skill Standard. Recuperado de https://icdlamericas.org/acerca-de-icdl-americas/
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF). (2017). Marco de Competencia Digital. Madrid: Ministerio de Educación, Ciencia y Deportes. Recuperado de https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
Kluzer, S., Pujol, L., Carretero, S., Punie, Y., Vuorikari, R., Cabrera, M. & Okeeffe, W. (2018). DigComp into Action: Get inspired, make it happen. A user guide to the European Digital Competence Framework. Publications Office of the European Union. DOI. 10.2760/112945
López, J., Pozo, S., Morales, M., y Meneses, E. (2019). Competencia digital de futuros docentes para efectuar un proceso de enseñanza y aprendizaje mediante realidad virtual. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (67). https://doi.org/10.21556/edutec.2019.67.1327
López, K. S., y Sevillano, M. L. (2020). Desarrollo de competencias digitales de estudiantes universitarios en contextos informales de aprendizaje. Education Siglo XXI, 38(1), 53-78. https://doi.org/10.6018/educatio.413141
López, N. y Sandoval I. (2016). Métodos y técnicas de investigación cuantitativa y cualitativa. Sistema de Universidad Virtual, Universidad de Guadalajara. Recuperado de http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/176
Maldonado, J. E. (2018). Metodología de la investigación social. Paradigmas: cuantitativo, sociocrítico, cualitativo, complementario. Bogotá, ediciones de la U.
Mears, B. y Marzal, M. Á. (2018). Evalfin: un modelo de evaluación de alfabetización informacional para instituciones de educación superior. Profesional de la información, 27(4), 879-890. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.16
Moreno, M.D., Gabarda, V., y Rodríguez, A. M. (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 253-270. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001
OCDE. (2019). OECD Skills Outlook 2019: Thriving in a Digital World. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/df80bc12-en
Palella, S., y Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: FEDUPEL. Recuperado de https://issuu.com/originaledy/docs/metodologc3ada-de-la-investigacic3b
Roy, I., Rivas, R., Pérez, M. y Palacios, L. (2019). Correlación: no toda correlación implica causalidad. Revista alergia México, 66(3), 354-360. https://doi.org/10.29262/ram.v66i3.651
San Nicolás, M. B., Vargas, E. F., y Moreira, M. A. (2012). Competencias digitales del profesorado y alumnado en el desarrollo de la docencia virtual. El caso de la Universidad de La Laguna. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(19). https://doi.org/10.9757/Rhela.19.10
Sociedad Internacional de Tecnología en Educación. (2020). Estándares ISTE para Estudiantes. https://www.iste.org/es/standards/for-students
UNESCO. (2018). Las competencias digitales son esenciales para el empleo y la inclusión social. https://es.unesco.org/news/competencias-digitales-son-esenciales-empleo-y-inclusion-social
Viñals, A., y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado,30(2), 103-114.
Wentz, E. A. (2014). How to design, write, and present a successful dissertation proposal. United States of America: SAGE Publications, Inc. https://dx.doi.org/10.4135/9781506374710.n11
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)