Virtual Reality for the teaching and learning of perspective in drawing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2681

Keywords:

Virtual Reality, Art Education, High School, Learning Drawing, Postdigital, Visual Thinking

Abstract

This article is the result of a research with 109 students in the first year of High School. Virtual Reality digital devices have been used for learning the arts in the era of post-digital education. The main objective is to improve the teaching and learning of perspective in drawing. Virtual Reality (VR) is an emerging device in the classroom despite the fact that its irruption in the video game industry or in the cultural and sports sphere has been taking place for years. The purpose of this research is to investigate the educational possibilities of virtual reality through the design and application of 3D software, to bring the vision of the conical perspective through immersive learning, contextualized and linked to real situations in the daily lives of students. The research-action methodology used is based on the design of virtual environments to understand perspective through visual perception. The results of this research show how digital devices have led to a methodological transformation in the understanding of conical perspective and its application to real projects based on the interaction of students with digital technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araiza-Alba, P., Keane, T., Chen, W. S., y Swinbu, J. K. (2021). Inmersive virtual reality as a tool to learn problem-solving skills. Computer & Education, 164. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104121

Aznar-Díaz I., Romero-Rodríguez, J. M., y Rodríguez-García, A. M. (2018). La tecnología móvil de Realidad Virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 256-274. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10139

Barone, T., y Eisner, E. (2012). Arts based research. SAGE Publications. https://dx.doi.org/10.4135/9781452230627

Bennett, S., Maton, K., y Kervin, L. (2008). The 'digital natives' debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39, 775-786. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x

Besgen, A., KuloÄŸlu, N., y Fathalizadehalemdari, S. (2015). Teaching/Learning Strategies Through Art: Art and Basic Design Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 182, 428-432. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.813

Blasco-Serrano, A. C., Bitrián González, I., y Coma-Roselló, T. (2022). Incorporación de las TIC en la formación inicial del profesorado mediante Flipped Classroom para potenciar la educación inclusiva. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 79, 9-29. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2393

Buckingham, D., y Martínez-Rodríguez, J. (2013). Jóvenes interactivos: Nueva ciudadanía entre redes sociales y escenarios escolares. Comunicar, 40, 10-14. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-00

Chaves-Montero, A. (2018). Implementación de las TIC como recursos educativos en las aulas. Las TIC como plataforma de teleformación e innovación educativa en las aulas, 136-145. Sevilla: Ediciones Egregius.

Cózar Gutiérrez, R., González-Calero Somoza, J., Villena Taranilla, R., y Merino Armero, J. (2019). Análisis de la motivación ante el uso de la realidad virtual en la enseñaza de la historia en futuros maestros. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (68), 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1315

Cramer F. (2015) What Is 'Post-digital'?. In: Berry D.M., Dieter M. (eds) Postdigital Aesthetics, 12-26. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137437204_2

Dalgarno, B., y Lee, M.J.W. (2010) What are the learning affordances of 3-D Virtual environments? British Journal of Educational Technology 41(1), 10–32. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2009.01038.x

de Benito Crosetti, B., y Salinas Ibáñez, J. M. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite2016/260631

de la Peña, N. et al. (2010). Immersive Journalism: Immersive Virtual Reality for the First-Person Experience of News. En Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 19(4), 291-301. https://doi.org/10.1162/PRES_a_00005

del Cerro Velázquez, F., y Lozano Rivas, F. (2019). Proyecto Técnico Ecourbano apoyado en las TIC para el aprendizaje STEM (Dibujo Técnico) y la consolidación de los ODS en el aula. Revista De Educación a Distancia, 19(60). https://doi.org/10.6018/red/60/04

Díaz-Pérez, E., y Flórez-Lozano, J.A. (2018). Realidad virtual y demencia. Rev Neurol; 66 (10), 344-352. http://dx.doi.org/10.33588/rn.6610.2017438

Dufva, T., y Dufva, M. (2019). Grasping the future of the digital society. Futures, 107, 17-28. https://doi.org/10.1016/j.futures.2018.11.001

Engen, B. (2019). Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes. Comunicar, 61, 9-19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01

Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4

Fernández-Cruz, F., y Fernández-Díaz, M. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 46, 97-105. https://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10

Fernández-de-Arroyabe-Olaortua, A., Lazkano-Arrillaga, I., y Eguskiza-Sesumaga, L. (2018). Nativos digitales: Consumo, creación y difusión de contenidos audiovisuales online. Comunicar, 57, 61-69. https://doi.org/10.3916/C57-2018-06

García-Ruiz, R., Ramírez-García, A., y Rodríguez-Rosell, M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 43, 15-23. https://doi.org/10.3916/C43-2014-01

González-Izard, S. G., y Juanes-Méndez, J. A. (2021). App Design and Implementation for Learning Human Anatomy Through Virtual and Augmented Reality. En F. García-Peñalvo (Ed.), Information Technology Trends for a Global and Interdisciplinary Research Community, 72-87. IGI Global.

Gomez L.I. (2020). Immersive Virtual Reality for Learning Experiences. En: Burgos D. (Eds.), Radical Solutions and eLearning, 183-198. Lecture Notes in Educational Technology. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-4952-6_12

Han H.-C. (2020). Visual Culture in Virtual Worlds. In Trifonas P. (Eds.), Handbook of Theory and Research in Cultural Studies and Education. Springer International Handbooks of Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-56988-8_29

Hernández, G. (2019). Alfabetización multimedia para el uso de la realidad virtual en la educación. En Garay, L.M. & Hernández, D. (Coords.), Alfabetizaciones digitales críticas: de las herramientas a la gestión de la comunicación, 149-169. Universidad Autónoma Metropolitana, Juan Pablos Editor.

Hu-Au, E., y Lee, J.J. (2017). Virtual reality in education: a tool for learning in the experience age. International Journal of Innovation in Education, 4(4), 215–226. https://doi.org/10.1504/IJIIE.2017.091481

Lanier, J. (1992). Virtual reality: The promise of the future. Interactive Learning International, 8 (4), 275–279.

Leavy, P. (2020). Method meets art: Arts-based research practice. Guilford Publications.

Liu, Y. (2020). Future Step of Basic Design: Between Synaesthesia Didactic and Virtual Learning. En F. Tosi, A. Serra, A. Brischetto, y E. Iacono (Eds.), Design for Inclusion, Gamification and Learning Experience, 311-318. Francoangeli.

Marín-Díaz, V., Sampedro Requena, B. E., Vega Gea, E. (2022). La realizad virtual y aumentada en el aula de secundaria. Campus Virtuales, 11(1), 225-236. https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.1030

Miguélez-Juan, B. (2018). El uso de realidad virtual en la formación secundaria postobligatoria: aplicación en el bachillerato artístico. In U. Garay-Ruiz, E. Tejada-Garitano & C. Castaño- Garrido (Eds.), Uso de nuevas tecnologías y tendencias actuales en Educación 54-61. Universidad del País Vasco, Servicio Editorial.

Oberdörfer, S., Heidrich, D., y Latoschik, M. E. (2019). Usability of gamified knowledge learning in VR and desktop-3D. In S. A. Brewster, G. Fitzpatrick, A. L. Cox, & V. Kostakos (Eds.), Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI'19 (pp. 175–188). ACM.

Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A., y Fandos-Igado, M. (2016). La competencia digital de la Generación Z: Claves para su introducción curricular en la Educación Primaria. Comunicar, 49, 71-79. https://doi.org/10.3916/C49-2016-07

Rosen, L.D. (2010). Rewired: Comprender la iGeneration y la forma en que aprenden. New York: Palgrave Macmillan.

Scavarelli, A., Arya, A., y Teather, R.J. (2020). Virtual reality and augmented reality in social learning spaces: a literature review. Virtual Reality. https://doi.org/10.1007/s10055-020-00444-8

Suárez-Guerrero, C., Rivera-Vargas, P., y Rebour, M. (2020). Preguntas educativas para la tecnología digital como respuesta. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 7-22. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1733

Uttal, D.H., Miller, D.I. & Newcombe, N.S., (2013). Exploring and Enhancing Spatial Thinking: Links to Achievement in Science, Technology, Engineering, and Mathematics? Current Directions in Psychological Science, 22(5), 367–373. https://doi.org/10.1177/0963721413484756

Veletsianos, G. (2010). A definition of emerging technologies for education. In G. Veletsianos (Ed.), Emerging Technologies in distance education, 3-22.

Viñals, A., Abad, M., y Aguilar, E. (2014). Jóvenes conectados: Una aproximación al ocio digital de los jóvenes españoles. Communication Papers, 3 (4), 52-68.

Wagemann, E., & Martínez, J. (2022). Realidad Virtual (RV) inmersiva para el aprendizaje en arquitectura. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 27(44), 110–123. https://doi.org/10.4995/ega.2022.15581

Yoon, S. Y., Lee, Y., & Lee, C.H. (2013). Interacting with Screenagers in Classrooms. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103, 534-541. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.370

Zalewski J., Wang C.X., Kenny R., y Stork M. (2019) Virtual and Cyber-Physical STEM Labs. En Yu S., Niemi H., Mason J. (Eds.), Shaping Future Schools with Digital Technology. Perspectives on Rethinking and Reforming Education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-9439-3_5

Zhang Z., Zhang M., Chang Y., Aziz ES., Esche S.K., y Chassapis C. (2018) Collaborative Virtual Laboratory Environments with Hardware in the Loop. En Auer M., Azad A., Edwards A., de Jong T. (Eds.), Cyber-Physical Laboratories in Engineering and Science Education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-76935-6_15

Published

20-03-2023

How to Cite

González Pérez, P., & Mesías Lema, J. M. (2023). Virtual Reality for the teaching and learning of perspective in drawing. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 188–207. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2681