Application of m-learning in the elementary classroom: practical experience and training given to teachers
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.27Keywords:
competencia digital, formación docente, NNTT, web 2.0, códigos QR, aplicación didácticaAbstract
This article presents an experience made with mobile phones. The experience has been carried out with students of primary school. After the results of this experience, we consider it essential to propose training for institutions or bodies who are responsible for initial training or teachers. Specifically, we have designed a workshop which aims to use information technology and communication to increase student motivation and improve, therefore, the teaching-learning process.
Downloads
References
Adell, J. (2010a). Web 2.0 y Escuela 2.0. DIM-UAB, 16. (http://- dim.pangea.org/revistaDIM16/revistanew.htm) (04-09-2010).
Alonso, M. y Matilla, L. (1990). Imágenes en acción: Análisis y práctica de la expresión audiovisual en la escuela activa. Madrid:, Akal.
Aznar, I.; Fernández, F. e Hinojo, F.J. (2003). Formación docente y TIC: elaboración de un instrumento de evaluación de actitudes profesionales. Etic@net, (http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero2/
Articulos/ActitudesFormaciondocenteenTIC[1].pdf)(02-10-2012)
Bautista García-Vera, A. (1994). Las nuevas tecnologías en la capacitación docente. Madrid: Visor.
Brazuelo, F. y Cacheiro, M.L. (2010). Diseño de páginas web educativas para teléfonos móviles. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 32. (http://edutec.rediris.es/revelec2/revelec32/) (20/10/12).
Beltrán, (2001). La Nueva Pedagogía a través de Internet. (http://www.isabelperez.com/webquest/webquestppt/sld002.htm) (17/10/12).
Cabero, J. (2001). Las tecnologías de la información y comunicación en la Universidad. Sevilla: MAD.
Castells y Díaz de Isla (2001). Difusión y uso de internet en Cataluña y España. (http://www.uoc.edu/in3/dt/20011/index.html) (21/10/12).
Caudill, J. G. (2007). The growth of m-learning and the growth of mobile computing: Parallel developments. International Review of Research in Open and Distance Learning, 8, 2.
Domingo, M. y Fuentes, M. (2010). Innovación educativa: Experimentar con las TIC y reflexionar sobre su uso. Píxel-Bit, 36;171-180.
Domingo, M. y Marques, P. (2011). Aulas 2.0 y uso de las TIC en la práctica docente. Comunicar, 37,XIX, 169-175.
Escudero, T. (2000). La evaluación y mejora de la enseñanza en la universidad: otra perspectiva. Revista de Investigación Educativa, 18 (2), 405-416.
Gallego, D y ALONSO, C. (1999): Multimedia en la web. Madrid: Dykinson.
Gallego, D. (2001). Evolución y desarrollo de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación: consecuencias socioculturales y analfabetismo tecnológico. Congreso internacional sobre Ética en los Contenidos de los Medios de comunicación e internet. Centro de UNESCO Andalucía y Fundación para una Cultura de Paz. Granada, 15, 16 y 17 de octubre.
Gallego, D. y GATICA, N. (2010). La Pizarra Digital. Una ventana al mundo desde las aulas.Madrid: MAD, Eduforma. Hernández, J. (2012). Móviles y apps. Realmente aportan algo a la Educación. Comunicación y Pedagogía, 259-260,41-46.
Sevillano, M.L. (coord.) (1998). Nuevas tecnologías, medios de comunicación y educación. Madrid: CCS.
Silva, S. (2005). Informática educativa. Usos y aplicaciones de las Nuevas Tecnologías en el aula. Vigo: Ideas propias.
Blesa, J.A. (2002). Aulas autosuficientes. (http://roble.pntic.mec.es/~jblesa/autosufi.htm) (09/09/12).
Majo, J.; Marqués, P. (2002). La revolución educativa en la era Internet. Barcelona: CissPraxis (http://www.peremarques.net/libros/revoledu.htm) (12/10/12).
Mateo, J. (2000). La evaluación del profesorado y la gestión de la calidad de la educación. Hacia un modelo comprensivo de evaluación sistemática de la docencia. Revista de investigación educativa, 18 (2), 7, 34.
Ortega, J.A. y Fuentes, J. (2003). La sociedad del conocimiento y la tecnofobia del colectivo docente: implicación desde la formación del profesorado. En Comunicación y Pedagogía, 189, pp. 63-68.
Pavón, F. (2001). Educación con Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación. Sevilla: Kronos.
Parsons, D. y Ryu, H. (2006). A framework for assessing the quality of mobile learning. (http://www.masey.ac.nz/~hryu/M--‐learning.pdf) (10/10/12).
Prensky, M. (2010). Teaching digital natives. Partnering fotr real learning. Thousand Oaks. CA: Corwin Press.
Protégeles.com (2005). Seguridad Infantil y Costumbres de los Menores en el Empleo de la Telefonía Móvil. Madrid: Oficina del Defensor del Menor.
Quinn, C. (2000). MLearning: Mobile, Wireless, in your Pocket Learning.(http://www.linezine.com/2.1/features/cqmmwiyp.htm) (20/10/12).
Reansbottom, B. y Toth, C. (2008). The mash-up of web 2.0. technologies the future of podcasting and social networking. Paper presented al the internacional conference of the society for information technology and teacher education. Las Vegas: Nevada.
Rodríguez Diégüez, J.L. (1995): Tecnología educativa: Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Alcoy: Marfil.
Sánchez, A.; Boix, J. y Jurado, J. (2009). La sociedad del conocimiento y las tics: una inmejorable oportunidad para el cambio docente. Píxel Bit, 34, 174-204.
Sevillano, Mª.L. (Coord.) (2002) 2ª ed.: Nuevas Tecnologías, Medios de Comunicación y Educación. Madrid: CCS.
Sultan, N. (2010). Cloud computing for education: a new dawn. Internacional Journal of information management, 30 (2), 109-116.
Traxler, J.(2005). MobileLearning: It's here but what is it?
(http://www2.warwick.ac.uk/services/cap/resources/interactions/archive/issue25/traxler/) (20/10/12).
Vidal, M.P. (2006). Investigación de las TIC en educación. Revista latinoamericana de Tecnología Educativa, 5 (2), 539-552.
Williams, B. (2008). Tomorrow will not be like today: literacy and identity in a world of multiliteracies. Journal of adolescent & adult literacy, 51 (8). 682
Winters, N. (2006). What is mobile learning? In M. Sharples (ed.), Big Issues in Mobile Learning: Report of a workshop by the Kaleidoscope Network of Excellence Mobile Learning Initiative. Nottingham: University of Nottingham.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)