Holistic implementation of emerging digital technologies in higher education
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2707Keywords:
emerging technologies, educational intervention, mixed methodology, academic skills, self-directed profileAbstract
The challenges to improve educational processes and the need to address problems, such as poor academic performance, are still present in higher education institutions. The use of new digital technologies is encouraging to reduce such problems, however, aspects that guarantee their comprehensive and ethical implementation must be considered. This research was developed with a mixed approach. The first stage consisted of obtaining predictive models of academic risk of first-year university students, and then implementing a computer system to identify students at risk and follow up on the courses taught in the first semester. In the second stage, an e-learning course enriched with digital technology was designed to meet the specific needs of a group at school risk. The results show improvements in the levels of self-direction of the students, as well as in the performance and academic skills; in addition to benefits for teachers and administrators, who can identify students with academic problems with opportunity and design or adjust their teaching or academic management strategies. The design of this intervention proposal offers guidelines to establish a methodology that favors the application with a holistic approach of emerging digital technologies.
Downloads
References
Aceves, N. (2008). Adaptación, confiabilidad y validez del cuestionario de indagación del perfil autodirigido (CIPA) y su evaluación en adultos jóvenes que pertenecen a la sociedad del conocimiento [tesis de doctorado, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey]. Repositorio. http://hdl.handle.net/11285/572483
Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 13-32). Asociación Espiral, Educación y Tecnología. Repositorio. http://hdl.handle.net/10201/29916
Albarracín, Á. P. y Montoya, D. A. (2016). Programas de intervención para Estudiantes Universitarios con bajo rendimiento académico. Informes Psicológicos, 16(1), 13–34. https://doi.org/10.18566/infpsicv16n1a01
Aldowah, H., Al-Samarraie, H. y Fauzy, W. M. (2019). Educational data mining and learning analytics for 21st century higher education: A review and synthesis. Telematics and Informatics, 37, 13–49. https://doi.org/10.1016/j.tele.2019.01.007
Álvarez, A. C. y Álvarez, V. (2014). Métodos en la Investigación Educativa (2ª ed.). UPN.
Anoopkumar, M. y Rahman, A. M. J. (2016). A Review on Data Mining techniques and factors used in Educational Data Mining to predict student amelioration. Proceedings of 2016 International Conference on Data Mining and Advanced Computing, SAPIENCE 2016, 122–133. https://doi.org/10.1109/SAPIENCE.2016.7684113
Ayala, E., López, R. E. y Menéndez, V. H. (mayo, 2020). Factores asociados al bajo rendimiento académico de estudiantes de primer semestre en carreras de computación [Presentación de paper]. Memorias del Congreso Internacional de Investigación Academia Journals Chetumal 2020, Chetumal, México. https://www.academiajournals.com/pubchetumal2020
Ayala, E., López, R. E. y Menéndez, V. H. (2021). Modelos predictivos de riesgo académico en carreras de computación con minería de datos educativos. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(66), 1–36. https://doi.org/10.6018/red.463561
Ayala, E., Menéndez, V. H. y López, R. E. (2021). Predicción del rendimiento académico y estrategias de intervención educativa mediadas por TIC. En A. Zapata, P. J. Canto y E. J. Cisneros (Eds), Memoria del Congreso de Docencia, Investigación e Innovación Educativa 2020 (pp. 397-406). Universidad Autónoma de Yucatán.
Baker, R. S. e Inventado, P. S. (2014). Chapter 4 Educational Data Mining and Learning Analytics. In J. A. Larusson & B. White (Eds.), Learning Analytics: From Research to Practice (Issue December, pp. 61–75). Springer.
Ballester, L., Nadal, A. y Amer, J. (2017). Métodos y técnicas de investigación educativa (2ª ed.). Ediciones UIB.
Benítez, M. G., Barajas, J. I. y Hernández, I. N. (2014). Efecto de la aplicación de una estrategia de comprensión de lectura en un entorno virtual. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(3), 71–87. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15532554005
Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
CENEVAL. (2021). El EGEL Plus y el Proyecto Egresa de Licenciatura. Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior. https://ceneval.edu.mx/wp-content/uploads/2021/09/EGEL-PLUS_DIGITAL-1.pdf
Chaves, E., Trujillo, J. M. y López, J. A. (2015). Autorregulación del aprendizaje en entornos personales de aprendizaje en el grado de educación primaria de la universidad de granada, España. Formación Universitaria, 8(4), 63–76. https://doi.org/10.4067/S0718-50062015000400008
Chien, C. y Liao, C. (2021). From Learning Literature to Online Holistic Education: An Investigation of an Online Holistic Environment for College Students. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies (IJWLTT), 16(6), 1-17. http://doi.org/10.4018/IJWLTT.20211101.oa4
Dorio, I. (2016). La transición a la Universidad. El grado de maestro de Educación Infantil [tesis de doctorado, Universitat de Barcelona]. Repositorio. http://hdl.handle.net/10803/401928
Elcullada, R., Galang, A. A. y Hallar, B. J. (2021). The Impact and Effectiveness of E-Learning on Teaching and Learning. International Journal of Computing Sciences Research, 5(1), 383–397. https://doi.org/10.25147/ijcsr.2017.001.1.47
Farrington, C. A., Roderick, M., Allensworth, E., Nagaoka, J., Seneca Keyes, T., Johnson, D. W. y Beechum, N. O. (2012). Teaching adolescents to become learners. The role of noncognitive factors in shaping school performance: A critical literature review. Chicago: University of Chicago Consortium on Chicago School Research.
Fawcett, T. (2003). ROC Graphs: Notes and Practical Considerations for Data Mining Researchers. Hewlett-Packard. https://www.hpl.hp.com/techreports/2003/HPL-2003-4.pdf
Gierdowski, D. C. (2019). ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2019. Research report. Louisville, CO: ECAR.
González, C. (2022). Modelos didácticos postpandemia en educación preuniversitaria para la autorregulación del aprendizaje en entornos tecnológicos. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (80), 14-35. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.80.2515
Jerez. J. M. (2005). La incorporación de la realidad profesional a la formación de intérpretes de conferencias mediante las nuevas tecnologías y la investigación-acción [tesis de doctorado, Universidad de Granada]. Repositorio. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/871/15891574.pdf
Joshi, M. S. (2022). Holistic design of online degree programmes in higher education – a case study from Finland. International Journal of Educational Management, 36(1), 32-48. https://doi.org/10.1108/IJEM-12-2020-0588
Kumar, M., Singh, A. J. y Handa, D. (2017). Literature Survey on Student's Performance Prediction in Education using Data Mining Techniques. International Journal of Education and Management Engineering, 7(6), 40–49. https://doi.org/10.5815/ijeme.2017.06.05
Miller, J. (2007). The Holistic Curriculum (2ª ed.). OISE Press.
Minguillón, J., Casas, J. y Minguillón, J. (2017). Minería de datos: modelos y algoritmos. Editorial UOC.
Molina, M. (2015). Valoración de los criterios referentes al rendimiento académico y variables que lo puedan afectar. Revista Médica Electrónica, 37(6), 617–626. https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1437
Muñoz, A. (2015). Modelos para la Mejora del Rendimiento Académico de Alumnos de la E.S.O. mediante Técnicas de Minería de Datos [tesis de doctorado, Universidad de Murcia, España]. Repositorio. http://hdl.handle.net/10201/47586
Rhode, J., Richter, S., Gowen, P., Miller, T. y Wills, C. (2017). Understanding faculty use of the learning management system. Online Learning Journal, 21(3), 68–86. https://olj.onlinelearningconsortium.org/index.php/olj/article/view/1217
Ruiz-Bernardo, P., Sánchez-Tarazaga, L. y Mateu-Pérez, R. (2018). La innovación pedagógica de la mano de la investigación-acción para mejorar la calidad de las prácticas externas de los Grados de Maestro/a en Educación Primaria y Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 33–49. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.277681
Sabulsk. G. (2019). Analíticas de aprendizaje para mejorar la enseñanza y el seguimiento a través de entornos virtuales. RIED. Revista Iberoamericana de Educación, 80(1), 13-30. https://doi.org/10.35362/rie8013340
Salim, J., Yahya, Y., Othman, M.S. y Rashid, N.R. (2007). The Use of Holistic Approach to Knowledge Management Initiative in Managing Information in Higher Learning Institution: A Perspective. In 6th WSEAS International Conference on E-ACTIVITIES, (pp 347-352). Tenerife. Spain.
Sancho, J. M., Bosco, A., Alonso, C. y Sánchez, J. A. (2015). La política educativa TIC de la Comunidad de Madrid (España): la perspectiva del profesorado. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 1–16. https://doi.org/10.17398/1695
Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa (6ª ed.). Pearson Educación.
Silva, M. (2011). El primer año universitario. Un tramo crítico para el éxito académico. Perfiles Educativos, 33(esp), 102–114. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000500010&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)