Fostering a culture of academic honesty among undergraduate students
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2723Keywords:
academic honesty, academic fraud, academic integrity, pedagogical experienceAbstract
This article describes a pedagogical experience carried out in the subject of French IV, in the Degree in Modern Languages and its Literatures at the University of Valencia (UV) during the academic year 2021-2022. With the aim of raising students' awareness on the importance of making an ethical use of the digital information they consult, and respecting others' ideas without misappropriation, several activities are proposed through which they reflect, collaboratively and through an action-oriented methodology, on the use of the intellectual property of others in academic work, and the correct citation of sources to avoid plagiarism. The results obtained show the need to reinforce the students' documentary competence to make their search strategies more solid and effective. They also stress the need to carry out formative and awareness-raising actions by the university community to promote the value of integrity, honesty, and responsibility in the classrooms.
Funding
Esta experiencia se enmarca en el Proyecto de Innovación Docente núm. UV-SFPIE-PID-2079574 del Vicerrectorado de Transformación Docente y Formación Permanente de la Universidad de Valencia (UV), así como en el el Proyecto de I D i
Downloads
References
Alianza Forthem (2021). Guide to "team teaching" in the FORTHEM Alliance. Erasmus+ European Universities Project ref. 612489-EPP-1-2019-1-DE-EPPKA2-EUR-UNIV. https://bit.ly/3ikLNQy
Bergadaà, M. (2020). Le temps entre science et création. EMS.
Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., De la Serna, M.C. y Sarmiento Campos, J.A. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XXI, 21(2), 105-109. https://doi.org/10.5944/educxx1.20062
Cerdà-Navarro, A., Touza Garma, C., Pozo Llorente, T. y Comas Forgas, R. (2023). Analysis of the prevalence, evolution, and severity of dishonest behaviours of Spanish graduate students: the vision of academic heads. Praxis Educativa, 18, e21027, 1-16. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.18.21027.009
Chapman, D.W. y Lindner, S. (2016). Degrees of integrity: the threat of corruption in higher education. Studies in Higher Education, 41(2), 247-268. https://doi.org/10.1080/03075079.2014.927854
Consejo de Europa (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment. Companion Volume. https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989
Diaz-Arce, D. (2017). Evaluación del desempeño de tres herramientas antiplagio gratuitas en la detección de diferentes formas de copy-paste procedentes de Internet. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 59, 1-16. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.59.812
Eret, E. y Ok, A. (2014). Internet plagiarism in higher education: tendencies, triggering factors and reasons among teacher candidates. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(8), 1002-1006.
Espiñeira-Bellón, E. M., Muñoz-Cantero, J. M., Gerpe Pérez, E. M. y Castro-Pais, M. D. (2021). Ciberplagio como soporte digital en la realización de trabajos académicos. COMUNICAR. Revista Científica de Comunicación y Educación, 29(68), 119-128. https://doi.org/10.3916/C68-2021-10
Fernández Izquierdo, F. (2018). Una aproximación a los instrumentos metodológicos digitales: los gestores bibliográficos. Ayer, 110(2), 51-82. https://digital.csic.es/handle/10261/250059
Ferris State University (2010). Conferencia del Dr. W. Potter sobre integridad académica. Spies Like Us (1985) [Vídeo] (minuto 5:48). https://bit.ly/3ASdXbx
France 2 (30 de abril de 2015). Envoyé spécial France 2. Compilatio.net [Reportaje]. https://bit.ly/3ysTZU4
Gallent Torres, C. y Tello Fons, I. (2018). Le cyberplagiat dans le cadre de l'éducation supérieure espagnole : explorer les causes pour atteindre des solutions concrètes. Synergies Espagne, 11, 195-212.
Gallent Torres, C. y Comas Forgas, R. (2022). Prévalence et évolution des conduites frauduleuses chez les étudiants de master et doctorat : la vision des responsables académiques. Actas del 2º Coloquio del IRAFPA, « Les nouvelles frontières de l'intégrité académique », Universidade da Coimbra (Portugal), 16-18 junio de 2022.
Gómez-Espinosa, M., Francisco, V. y Moreno-Ger, P. (2016). El impacto del diseño de actividades en el plagio de Internet en educación superior. Comunicar, 48, 39-48. https://doi.org/10.3916/C48-2016-04
Llergo, F. y Alvear, M.P. (2020). Frente al plagio: buenas prácticas, alegría y ecología en el aula. Revista Panamericana de Pedagogía, 29, 89-109. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i29.1611
Martínez-Sala, A.M., Alemany-Martínez, D. y Segarra-Saavedra, J. (2019). Las TIC como origen y solución del plagio académico. Análisis de su integración como herramienta de aprendizaje. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la enseñanza superior: Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 1208-1218). Octaedro. https://bit.ly/3kSEj3S
Mosteiro García, M. J., Porto Castro, A. M., Lareo Pena, L. y Lorenzo Rey, A. (2022). Utilidad de la formación en citación para evitar prácticas deshonestas en trabajos académicos universitarios. Educar [artículo en prensa], 1-15. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1535
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2015). Transformer notre monde : le Programme de développement durable à l'horizon 2030. https://bit.ly/3ikfKjr
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2017). Education for Sustainable Development Goals – Learning objectives. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444
Picardo, E y North, B. (2019). The Action-Oriented Approach: a dynamic vision of language education. [e-Book]. Multilingual matters.
Porto, A.M. (2022). Uso de fuentes digitales y plagio en los trabajos académicos durante la pandemia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(3), 61-74. https://doi.org/10.6018/reifop.523951
Porto Castro, A. M., Mosteiro García, M.J., Gerpe Pérez, E. M. y Lorenzo Rey, A. (2022). Perspectivas de los estudiantes universitarios sobre el plagio durante la pandemia por COVID-19. Revista Fuentes, 24(3), 258-269. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.20742
Radio France (26 de enero de 2021). Étudiants, les tricheurs [Podcast]. France Culture https://bit.ly/3I0iefz
Rivera Piragauta, J. A. y Minelli de Oliveira, J. (2020). Más allá del plagio: relevancia de la ética en entornos virtuales de aprendizaje. ÉTICANET. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 20(1), 156-185. https://doi.org/10.30827/eticanet.v20i1.15140
Rojas Reyes, G. (2022). Una cultura de honestidad como estrategia educativa contra el plagio académico en estudiantes universitarios. I+D Revista de Investigaciones, 17(1). 158-165. https://bit.ly/3ItFFQs
Saneleuterio, E. (2017). A citar se aprende citando: experiencia didáctica en alfabetización académica. Estudios Lambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura, 2, 144-159. https://doi.org/10.36799/el.v2i1.44
Sureda, J., Comas, R. y Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 197-220. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3037646
Universidad de Alicante y Biblioteca de la Universidad de Alicante (2020). Estilo APA. Competencias en Información Digital. https://bit.ly/3u0wIWB
Universidad de Bergen (2010). Et Plagieringseventyr. [Vídeo]. https://bit.ly/3Vb2ADT
Universitat de Vic, Universitat Central de Catalunya (2020). Guia per elaborar citacions bibliogràfiques en format APA 7a edició (Compilación de R. Benito Bové). https://bit.ly/3F7t1Vg
University of Newcastle Library Guides (2022). APA 7th Style: About APA 7. [Blog]. https://libguides.newcastle.edu.au/apa-7th
Zarfsaz, E., y Ahmadi, R. (2017). Investigating some main causes and reasons of writing plagiarism in a EFL context. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 6(5), 214-223. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.6n.5p.214
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)