Self-efficacy and emotions in primary school science students during online research. An exploratory study in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2729

Keywords:

Self-efficacy, emotions, science education, basic education, online research, self-efficay, emotions, science education, basic education, online research

Abstract

High perceived self-efficacy (PSE) and the feeling of positive emotions during the search for and management of information on the internet generate motivation in students and are relevant factors that have an impact on their academic performance. Therefore, this study aimed to identify, characterize, and analyze -by means of a Likert-like questionnaire- the PSE and the emotions mentioned by 334 fifth and sixth-grade students while performing tasks regarding the search and management of information on sciences. The students belonged to five vulnerable schools from the Santiago Metropolitan Region in Chile.

Two response profiles were identified; 39% corresponds to profile 1 (low PSE and negative emotions) and 61% corresponds to profile 2 (high PSE and positive emotions). The characterization carried out indicates in the profiles that both the PSE and the emotions of students are in direct relationship with the school the student belonged to, and that fifth-grade students have a lower PSE than sixth graders. Schools whose students had a lower PSE also indicate negative emotions during the performing of the tasks, showing that emotional education and the teaching of information competences contribute to deal with the completion of tasks in sciences and learning in better ways. 

Funding

Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica (CONICYT) que patrocina el proyecto AKAEDU/03, del cual procede este producto científico, cuya institución albergante es la Pontificia Universidad Católica de Chile

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Roberto Quintanilla Gatica, Pontifical Catholic University of Chile (Chile)

Profesor Asociado de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Doctor en didáctica de las ciencias experimentales. Director del Laboratorio de Investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales GRECIA. Líneas de investigación: Competencias de pensamiento y el discurso científico en el aula; historia y filosofía de la ciencia y formación del profesorado; evaluación de aprendizajes y resolución de problemas. Publicaciones recientes: Quintanilla,  Orellana y Páez (2020). "Representaciones epistemológicas sobre competencias de pensamiento científico de educadoras de párvulo en formación". Enseñanza de las Ciencias, 38-1, 47-66. Orellana, Quintanilla y Páez, Rodrigo. (2018) "Concepciones sobre enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Naturales de educadoras de párvulos en formación en Chile y sus relaciones con modelos de racionalidad científica". Ciência & Educação, 24(4), 1029-1041.

Mariano Eliseo Rodríguez Malabrán, University of La Serena (Chile)

Profesor adjunto de la Universidad de La Serena. Magister en enseñanza de las ciencias y la tecnología. Líneas de investigación: Tecnología educativa y enseñanza de las ciencias, modelos y simulaciones virtuales y formación de ciencias. Publicaciones recientes: Malebrán, Mariano., Quintanilla, Mario., y Manzanilla, Miguel., (2021). "Actitudes de los Profesores de Ciencias Naturales y Ciencias Sociales hacia la Enseñanza de Competencias de Consulta en Línea y sus Factores de Fondo en el Uso del Internet". Ciência & Educação (Bauru), 27; Mariano, Quintanilla, Norbert, Mirjamaija (2019). "Actitudes hacia la enseñanza de competencias de consulta en línea". In: Autor1, Marja Vauras,editors. Inclusión digital y enseñanza de las ciencias. Santiago de Chile: Bellaterra; 2019. p. 85-104.

Bárbara Monserrat Soler Aqueveque, University of Santiago de Chile (Chile)

Profesora planta adjunta de la Universidad de Santiago de Chile. Licenciada en educación. Profesora de estado en Química y Biología. Asesora de práctica profesional. Líneas de investigación: ciencia y género, autoeficacia en la enseñanza de las ciencias, formación de profesores, emociones y enseñanza de las ciencias.

References

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. https://doi.org/https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Bandura, A. (2000). Self-efficacy: The foundation of agency. In W. J. Perrig y A. Grob (Eds.), Control of human behavior, mental processes, and consciousness: Essays in honor of the 60th birthday of August Flammer (pp. 15). Psychology Press. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9781410605412 (New York)

Bong, M. (2001). Role of self-efficacy and task-value in predicting college students' course performance and future enrollment intentions. Contemporary educational psychology, 26(4), 553-570.

Britner, S. L., y Pajares, F. (2006). Sources of science self-efficacy beliefs of middle school students. Journal of Research in Science Teaching, 43(5), 485-499. https://doi.org/10.1002/tea.20131

Buitrago Bonilla, R. H., y Herrera Torres, L. (2013). Matricular las emociones en la escuela, una necesidad educativa y social [To register emotions at school, a social and educational need; Inscrire les émotions à l'école, un besoin éducatif et social; Matricular as emoções na escola, uma necessidade educativa e social]. Praxis & Saber, 4(8), 87-108. https://doi.org/https://doi.org/10.19053/22160159.2653

Chen, G., Jin, Y., Liang, W., y Liu, Y. (2021). Study on the influence of middle school students' self-efficacy on the willingness to use online learning platform. The International Journal of Electrical Engineering & Education, 0020720920984030.

Chen, J., Huebner, E. S., y Tian, L. (2020). Longitudinal relations between hope and academic achievement in elementary school students: Behavioral engagement as a mediator. Learning and Individual Differences, 78, 101824. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101824

Cobo, C., y Moravec, J. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Laboratori de mitjans interactius/Publicacions i Edicions de la Universitat ….

Cruz, P. C. (2014). Creatividad e Inteligencia Emocional. (Como desarrollar la competencia emocional, en Educación Infantil, a través de la expresión lingüística y corporal)/Creativity and Emotional Intelligence. (How to develop emotional competence, in Preschool, through linguistic expression and body language). Historia y Comunicación Social, 19, 107-118. https://www.proquest.com/scholarly-journals/creatividad-e-inteligencia-emocional-como/docview/1559842972/se-2

de Alda, J. A. G. O., Marcos-Merino, J. M., Gómez, F. J. M., Jiménez, V. M., y Esteban, M. R. (2019). Emociones académicas y aprendizaje de biología, una asociación duradera. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 37(2), 43-61.

Díaz, M. Á. (2017). Autoeficacia según el género y su influencia en el ámbito científico-tecnológico Universidad de Salamanca]. http://hdl.handle.net/10366/132350

Eldar, E., y Niv, Y. (2015). Interaction between emotional state and learning underlies mood instability. Nature Communications, 6, 6149. https://doi.org/https://doi.org/10.1038/ncomms7149

Esteban, I. G., y Fernández, E. A. (2017). Fundamentos y técnicas de investigación comercial. Esic Editorial.

García-González, M. S., Ramírez-Gómez, B., y Navarro-Sandoval, C. (2021). Situaciones que Originan Emociones en Estudiantes de Matemáticas [Situações que Originam Emoções em Estudantes de Matemáticas]. Bolema, 35(69), 39-62. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a03

Ibarrola, B. (2014). Aprendizaje emocionante: neurociencia para el aula (Vol. 5). Ediciones SM España.

Jiménez Rodríguez, V., Alvarado Izquierdo, J. M., y Llopis Pablos, C. (2017). Validación de un cuestionario diseñado para medir frecuencia y amplitud de uso de las TIC. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa(61), a368. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.61.949

Joglar, C. L., Rojas-Rojas, S. P., y Manzanilla, M. A. (2019). Formulación y Uso de las Preguntas en la Clase de Ciencias Naturales a Partir de las Creencias de los Profesores. Un Estudio en la Región Metropolitana de Santiago, Chile [Article]. Informacion Tecnologica, 30(5), 341-356. https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000500341

Kriscautzky, M., y Ferreiro, E. (2018). Evaluar la confiabilidad de la información en Internet: cómo enfrentan el reto los nuevos lectores de 9 a 12 años. Perfiles Educativos, 40(159), 16-34.

Mathrani, A., Shelly, C., y Ponder-Sutton, A. (2016). PlayIT: Game Based Learning Approach for Teaching Programming Concepts. Journal of Educational Technology & Society, 19(2), 5-17. https://www.proquest.com/scholarly-journals/playit-game-based-learning-approach-teaching/docview/1792129378/se-2

Occelli, M., y García, L. (2018). Los docentes como auotres en la integración de las TIC. In M. Occelli, L. Garcia Romano, N. Valeiras, y M. Quintanilla (Eds.), Las tecnologías de la información y la comunicación como herramientas mediadoras de los procesos educativos. Volumen I: Fundamentos y Reflexiones. (Vol. I, pp. 47-56). Ed. Bellaterra Ltda.

Olivier, E., Archambault, I., De Clercq, M., y Galand, B. (2019). Student Self-Efficacy, Classroom Engagement, and Academic Achievement: Comparing Three Theoretical Frameworks. Journal of Youth and Adolescence, 48(2), 326-340. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s10964-018-0952-0

Ortega, J. J. S. (2020). Las potencialidades del uso del lenguaje positivo en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 81-103.

Po-Han, W., y Ying-Chuan, L. (2011). The Impact of Gender, Self-Efficacy, Task Value, Scientific Literacy, and School-Level Factors on Taiwanese Teenagers' Academic Emotions: A Multilevel Analysis of Person-Context Interactions [性別、自我效能、工作價值、科學素養及學校層次因素對臺灣青少年學習情緒之影響:個人與情境交互作用之多層次分析]. Journal of Research in Education Sciences, 56(3), 119-149. https://doi.org/https://doi.org/10.3966/2073753X2011095603005

Putman, S. M. (2014). Exploring Dispositions Toward Online Reading: Analyzing the Survey of Online Reading Attitudes and Behaviors. Reading Psychology, 35(1), 1-31. https://doi.org/10.1080/02702711.2012.664250

Quintanilla Gatica, M., Orellana-Sepúlveda, C., y Páez-Cornejo, R. (2020). Representaciones epistemológicas sobre competencias de pensamiento científico de educadoras de párvulos en formación. Enseñanza de las Ciencias, 38(1), 47-66. https://doi.org/https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2714

Roth, W.-M., y Walshaw, M. (2019). Affect and emotions in mathematics education: toward a holistic psychology of mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 102(1), 111-125. https://doi.org/10.1007/s10649-019-09899-2

Schunk, D. H. (1995). Self-Efficacy and Education and Instruction. In J. E. Maduxx (Ed.), Self-Efficacy and Education and Instruction (Vol. 8, pp. 281–303). Springer Science Business Media. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6868-5_10

Sormunen, E., Erdmann, N., Otieno, S. C., Mikkilä-Erdmann, M., Laakkonen, E., Mikkonen, T., Hossain, M. A., González-Ibáñez, R., Quintanilla-Gatica, M., y Leppänen, P. H. (2021). How do gender, Internet activity and learning beliefs predict sixth-grade students' self-efficacy beliefs in and attitudes towards online inquiry? Journal of Information Science, 01655515211043708.

Sormunen, E., González-Ibáñez, R., Kiili, C., Leppänen, P. H., Mikkilä-Erdmann, M., Erdmann, N., y Escobar-Macaya, M. (2018). A performance-based test for assessing students' online inquiry competences in schools. Information Literacy in the Workplace: 5th European Conference, ECIL 2017, Saint Malo, France, September 18-21, 2017, Revised Selected Papers 5,

Sousa, V. D., Driessnack, M., y Mendes, I. A. C. (2007). Revisión de diseños de investigación resaltantes para enfermería. Parte 1: diseños de investigación cuantitativa. Revista latino-americana de enfermagem, 15, 502-507.

Valverde-Crespo, D., Pro-Bueno, A. J., y González-Sánchez, J. (2018). La competencia informacional-digital en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias en la educación secundaria obligatoria actual: una revisión teórica. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias., 15(2), 1-15. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2105

Van Dijk, J. (2005). The deepening divide: Inequality in the information society. Sage publications.

Published

20-03-2023

How to Cite

Joglar, C., Quintanilla Gatica, M. R., Rodríguez Malabrán, M. E., & Soler Aqueveque, B. M. (2023). Self-efficacy and emotions in primary school science students during online research. An exploratory study in Chile. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 135–152. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2729