Hacker spirit: Empowering digital citizens
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2743Keywords:
hacker, human rights, digital cultureAbstract
We approach education from the perspective of the first hackers, those who were passionate about shared programming and open source, and who, nowadays, inspire everyone who understands human knowledge as a common good. From the hacker ethics, we highlight some principles to reflect on education, such as: freedom, passion, openness, social value, care, political action and creativity. The contemporary world stresses democracy and brings a new demand to education for citizenship. Such a context requires a paradigm shift that, we defend, can be inspired by the hacker spirit. Among other issues, it proposes the understanding of teachers and researchers as public intellectuals, who are committed to their social and cultural environment. They can assume the political role of educators as activists in the education of citizens that are involved in social transformation through collective and collaborative practices undertaken through digital networks. The articles included in this special issue take a closer look at this entire technological and educational ecosystem to broaden the theoretical debate and propose a change of perspective for public policy and teachers training.
Funding
CAPES
CNPq
Downloads
References
Bonilla, M. H., y Pretto, N. (2015). Movimentos colaborativos, tecnologias digitais e educação. Em Aberto, 28(94)
*Castellanos, U. (2022). Análisis cultural: posibilidades de los datos culturales para la investigación en educación. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 78-90. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2627
*Cuevas Salvador, J. (2022). Educación hacker y alfabetización mediática e informacional: nuevas alianzas entre el alumnado universitario y el plagio en internet. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 29-44. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2641
*Didier, L. (2022). ProA: experiencias de apropiación digital con rasgos hacker. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 136-148. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2589
Galeano, E. (2011). El Libro de los Abrazos. [S. l.]: Siglo Veintiuno.
*Galván Cabello, M. F., Salazar, A., y Tereucan Angulo, J. C. (2022). Nativos/as digitales en México: Evaluación de las Propiedades Psicométricas de la Escala de Ciudadanía Digital en estudiantes universitarios/as. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 119-135. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2635
*García-Marín, D., y Llera-Sánchez, E. (2022). Videojuegos independientes en la enseñanza de teoría literaria. Percepciones docentes y potencial educativo. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 149-166. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2581
*Gardó Huerta, H., y Riera i Romaní, J. (2022). Marco de competencias para el análisis de hackatones cívicas de transformación educativa. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 9-28. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2637
*González González, R. A., y Silveira Bonilla, M. H. (2022). Educación e Inteligencia Artificial: Nodos temáticos de inmersión. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (82), 59-77. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2633
Hall, G. (s. f.). Future of the book - Blog. Aceso 28/07/16. https://futureofthebook.org/blog/2006/08/01/now_playing_academics_in_the_r/
Himanen, P. (2002). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. New York: Ediciones Destino.
Lafuente, A., y Gómez, D. (2020). SlowU: una propuesta de transformación para la universidad. Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.
Lapa, A. B., y Colucci, I. (2021). Escola e internet: Espaços de formação para cidadania. Perspectiva, 39(3), Artigo 3. http://dx.doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72019
*León Lizárraga, I. A., René Contreras Cázarez, C., y León Duarte, G. A. (2022). Competencia digital en estudiantes universitarios: conductas en la comunicación y creación de contenido en espacios virtuales. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 45-58. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2639
Levy, S. (1984). Hackers: Heroes of the computer revolution (Vol. 14). Garden City, NY: Anchor Press/Doubleday.
Morell, M. F., Subiratis, J., Berlingues, M., Martínez, R., y Salcedo, J. (2015). Procomún digital y cultura libre: ¿hacia un cambio de época? Icaria Editorial.
*Palacios Núñez, M. L., Deroncele-Acosta, A., Medina Zuta, P., y Goñi Cruz, F. F. (2022). Aprendizaje Profesional Colaborativo: Hacia la Sostenibilidad de la Formación Continua del Docente para una Educación de Calidad. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 167-182. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2569
Peirano, M. (2019). El enemigo conoce el sistema: Manipulación de ideas, personas e influencias después de la economía de la atención. Debate Editorial.
Pretto, N.L; Lapa, A.; y Espíndola, M.B. (2021). Educação, Direitos Humanos e Ética Hacker. Perspectiva (UFSC), 39 (3). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e83401
Raymond, E. S. (2004). Jargon File Resources. http://www.catb.org/jargon/
*Rendón Gil, J. G. R., y Angulo Armenta, J. (2022). Metaanálisis sobre ciudadanía digital en Iberoamérica: énfasis en educación. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 91-103. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2593
*Rivera-Vargas, P., Jacovkis, J., Parcerisa, L., y Calderón, D. (2022). Resistir, alinear o adherir. Los centros educativos y las familias ante las BigTech y sus plataformas educativas digitales. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 104-118. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2615
Srnicek, N. (2018). Capitalismo de Plataformas. Caja Negra Editora.
Zuboff, S., y Mosquera, A. S. (2020). La era del capitalismo de la vigilancia. Ediciones Paidós.
*Artículos que forman parte del número especial / *Articles included in the special issue.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)