Analysis of research instruments to measure digital competence of Primary Education students
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2023.86.2879Keywords:
Digital Compentece, Digital Competence scales, Primary EducationAbstract
This is a research study aimed at analyzing instruments that measure the level of digital competence of Primary Education students. A qualitative methodology and an exploratory and analytical method were followed. After searching for articles in scientific journals based on various criteria, a total of 13 articles were selected, and the instruments used to measure the digital competence of students will be analyzed. The results obtained have allowed the analysis of these instruments based on their validity, the number of items they contain, the digital competence standard used, the date of creation, the reliability presented (measured through Alpha Cronbach or expert judgment), and whether the instrument is fully available in the article. After this analysis and comparing the instruments, it is concluded which one is the best according to the criteria established. Knowing the level of digital competence of students in Primary Education is essential to provide a better response in the teaching-learning process linked to New Technologies.
Downloads
References
Armas, L. & Alonso, I. (2021). Las TIC y la competencia digital en la respuesta a las necesidades educativas especiales durante la pandemia: una revisión sistemática. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 2(1), 11-48. https://doi.org/10.51660/ripie.v2i1.58
Casillas, s., Cabezas, M. & García, A. (2020). Análisis psicométrico de una prueba para evaluar la competencia digital de estudiantes de Educación Obligatoria (ECODIES). RELIEVE, 26(2), 1-22. http://doi.org/10.7203/relieve.26.2.17611
Casillas, S., Cabezas, M., García-Valcárcel, A. & Basilotta-Gómez, V. (2021). Modelos de mediación sociofamiliares en el desarrollo de la competencia digital. Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE), 23, 1-18. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e26.3839
Centeno, G. y Cubo, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 517-536. https://revistas.um.es/rie/article/view/169271/158221
Colás, M. P., Conde, J. y Reyes de Cózar, S. (2017). Competencias digitales del alumnado no universitario. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16 (1), 8-20. https://idus.us.es/handle/11441/61516
González, V., Román, M. & Prendes, M. P. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basados en el modelo DigComp. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (65), 1-15. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119
Marín, D., Cuevas, N. & Gabarda, V. (2021). Competencia digital ciudadana: análisis de tendencias en el ámbito educativo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), 24 (2), 329-349. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.30006
Marqués, P. (2013). Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. 3c TIC: Revista de Investigación, 2 (1), 2-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4817326
Martínez, E., Gewerc, A. & Rodríguez, A. (2019). Nivel de competencia digital del alumnado de educación primaria en Galicia. La influencia sociofamiliar. Revista de educación a distancia, 61(1), 1-25. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/61/01
Mirete, A. B. (2010). Formación docente en TICS. ¿Están los docentes preparados para la (r)evolución TIC? INFAD. Revista de Psicología, 4 (1), 35-44. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832327003.pdf
Paredes, J., Freitas, A. y Díaz, G. (2021). La vida diario y la competencia digital de los niños de Madrid en educación primaria. Análisis de un caso. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 17 (1), 37-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8523377
Pérez, M., Vilán, L. y Machado da Costa, J. P. (2006). Integración de las TIC en el sistema educativo de Galicia: respuesta de los docentes. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5 (2), 177-189. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2229196
Regueira, U. y Alonso, A. (2022). La competencia digital del alumnado de Educación Primaria desde la perspectiva de género: conocimientos, actitudes y prácticas. Estudios sobre Educación, 42, 55-77. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/41469/35700
Rojas, Y., Beleño, N. y Valbuena, S. (2015). Aplicación de las TIC en el aprendizaje de las matemáticas. MATUA, 2 (1), 19-27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8326601
Sánchez, E., Colomo, E. y Ruiz, J. (2020). Tecnologías de la información y la comunicación en contextos educativos. Madrid: Síntesis.
Sánchez, P., Andrés, V. y Paredes, J. (2018). El papel de la familia en el desarrollo de la competencia digital. Análisis de cuatro casos. Digital Education Review, 34, 45-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6765346
Torrecillas, T., Vázquez, T. & Monteagudo, L. (2017). Percepción de los padres sobre el empoderamiento digital de las familias en hogares hiperconectados. El profesional de la información, 26(1), 97-104. https://doi.org/10.3145/epi.2017.ene.10
2. Referencias utilizadas en los artículos
Basilotta, V., García-Valcárcel, A., Casillas, S. & Cabezas, M. (2020). Evaluación de competencias informacionales en escolares y estudio de algunas variables influyentes. Revista complutense de educación, 31(4), 517-528. http://hdl.handle.net/20.500.12226/1035
García, V., Aquino, S. P. & Ramírez, N. A. (2016). Programas de alfabetización digital en México. Revista CPU-e, 23, 24-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5579003
Gewerc, A., Fraga, F. & Rodés, V. (2017). Niños y adolescentes frente a la Competencia Digital. Entre el teléfono móvil, youtubers y videojuegos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 31(2), 171-186. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27452662013
Gracia, P. & Gámiz, V. M. (2016). Estudios sobre las competencias digitales en el primer ciclo de Educación Primaria. REIDOE, 1(1), 44-68. http://hdl.handle.net/10481/61680
Iglesias, A., Martín, Y. & Hernández, A. (2023). Evaluación de la competencia digital del alumnado de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 33-50. https://doi.org/10.6018/rie.520091
Martínez, E., Gewerc, A. & Rodríguez, A. (2019). Nivel de competencia digital del alumnado de educación primaria en Galicia. La influencia sociofamiliar. Revista de educación a distancia, 61(1), 1-25. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/61/01
Pérez, A. (2015). Alfabetización Digital y Competencias Digitales en el Marco de la Evaluación Educativa: Estudio en Docentes y Alumnos de Educación Primaria en Castilla y León. [Tesis doctoral]. Universidad de Salamanca.
Peñalva, A. & Napal, M. (2019). Hábitos de uso de Internet en niños y niñas de 8 a 12 años: un estudio descriptivo. Hamut´ay, 6(2), 55-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7101211
Quiñonez, S. H., Zapata, A. & Canto, P.J. (2020). Competencia digital en niños de educación básica del sureste de México. RICSH. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 9(17), 289-311. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7351383
Vila-Couñago, E., Rodríguez, A. & Martínez, E. (2020). La competencia digital de los preadolescentes gallegos/as antes de la pandemia: ¿y ahora qué? RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 19(2), 9-27. https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.2.9
Villegas, M., Mortis, S. V., García, R. I. & del Hierro, E. (2017). Uso de las TIC en estudiantes de quinto y sexto grado de educación primaria. Apertura, 9(1), 50-63. https://doi.org/10.32870/ap.v9n1.913
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)