Video lessons: the human touch in an established blended learning
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2893Keywords:
video lessons, blended learning, flipped classroom, ontosemiotic approach, bi-dimensional curvesAbstract
This article explores the impact of using audiovisual materials on the teaching-learning processes, particularly in a course of Calculus A for Engineering degree programs at the National University of Mar del Plata (Argentina). The different stages in the design, elaboration, and implementation of various resources are presented. The contents covered through these materials correspond to Polar and Parametric Equations. As part of the process of using these materials, the modality known as Flipped Classroom was implemented, where the student's activity takes place before and during the in-person class. The theoretical framework used to analyze the didactic aspects is the Ontosemiotic Approach. The evaluation of these materials and their impact was carried out through teachers and students surveys. The latter valued these resources positively and showed a preference for videos with the visible presence of a teacher explaining instead of PowerPoint presentations with voice-over. The implementation of this type of material has also been extended to other contents of the course. In this way, this approach promotes active student participation in the learning process and focuses on the preferences of a digital native generation.
Downloads
References
Baccelli, S., Martínez Canto, E. y Figueroa, S. (27 de junio al 02 de julio de julio de 2021). Idoneidad didáctica de una secuencia para curvas planas en virtualidad. Reunión Latinoamericana de Matemática Educativa RELME34. Quetzaltenango, Guatemala.
Beheshti, M., Taspolat, A., Kaya, O., S. y Sapanca, H., S. (2018). Characteristics of instructional videos. World Journal on Educational Technology: Current Issues. 10(2), 79-87.
Bergmann, J. y Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Eugene: International Society for Technology in Education.
Bergmann, J. y Sams, A. (2013a). Flip Your Students'Learning. Educational Leadership, 70(6), 16-20.
Burgos, M., Beltrán-Pellicer, P., y Godino, J. D. (2020). The issue of didactical suitability in mathematics educational videos: experience of analysis with prospective primary school teachers. Revista Española de Pedagogía, 78(275), 27-50. https://doi.org/10.22550/rep78-12020-07
Ferrés, J. Video y educación, Barcelona, Ediciones Paidós pág 64
Godino, J. D. (2002). Competencia y comprensión matemática, ¿Qué son y cómo se consiguen?. UNO, 25, 77-87.
Godino, J. D. (2003). Teoría de las Funciones Semióticas. Ed. Facultad de Ciencias.
Godino, J. D. (2021). De la ingeniería a la idoneidad didáctica en educación matemática. Revemop, e202129, 1-26. https://doi.org/10.33532/revemop.e202129
Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2019). The onto-semiotic approach: implications for the prescriptive character of didactics. For the Learning of Mathematics, 39 (1), 37- 42.
Godino, J., Batanero, C. y Font, V. (2009). Un enfoque Ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática. Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada. Disponible en Internet: URL: http://www.ugr.es/local/jgodino/indice_eos.htm
Godino, J. D. y Batanero, C. (1994). Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14 (3), pp. 325-355.
Martínez Canto, E. [FI.UNMDP - Análisis Matemático A]. (12 de agosto de 2019). I - ¿Qué es una curva paramétrica? ¿Cómo la graficamos? [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/D_4l1pQawdk
Martínez Canto, E. [FI.UNMDP - Análisis Matemático A]. (11 de agosto de 2019). II - ¿Cómo se convierte un par de ecuaciones paramétricas en una rectangular? [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/5-sdxGwDY-M
Martínez Canto, E. [FI.UNMDP - Análisis Matemático A]. (11 de agosto de 2019). I - ¿Qué son las coordenadas polares? [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/HL1NnmeY96k
Martínez Canto, E. [FI.UNMDP - Análisis Matemático A]. (10 de octubre de 2019). II - ¿Cómo grafico una curva polar? [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/sAowghfD8i4
Martínez Canto, E. [FI.UNMDP - Análisis Matemático A]. (11 de noviembre de 2019). III - ¿Cómo convertir una curva polar en una rectangular o viceversa? [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/SWre79ZRFp4
Martínez Canto, E. [Eugenio Martínez Canto]. (28 de octubre de 2019). Curvas Paramétricas 1: ¿qué son? [Sitio web]. GeoGebra. https://www.geogebra.org/m/mszwqdfh
Martínez Canto, E. [Eugenio Martínez Canto]. (11 de septiembre de 2021). Derivadas - ESTUDIO DE FUNCIONES (parte 1) crecimiento y extremos [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/GmraExbyaD8
Martínez Canto, E. [Eugenio Martínez Canto]. (19 de octubre de 2021). Derivadas - ESTUDIO DE FUNCIONES (parte 2) concavidad y puntos de inflexión [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/iFl09Vx76SY
Martínez Canto, E., Baccelli, S. y Distéfano, M. L. (2019). Las Prácticas Matemáticas Asociadas a Curvas Polares, Cartesianas y Paramétricas. Un Estudio de sus Representaciones. Congreso Latinoamericano "Prácticas, problemáticas y desafíos contemporáneos de la Universidad y del Nivel Superior. Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina. 132-138. https://drive.google.com/file/d/1IGqAUlICXDzEZOVaxqfNj-734w3l6T8P/view
Pattier, D. y Ferreira, P.D. (2022). El vídeo educativo en educación superior durante la pandemia de la COVID-19 [Educational video in higher education during the COVID-19 pandemic]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 65, 183-208. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93511
Sarmiento, M. A., May, N. K., Cadena, M. y Casanova, J. (2015). La Elaboración del Video como Recurso De Aprendizaje En la Enseñanza del Idioma Inglés en el nivel medio superior de la Universidad Autónoma De Campeche. Revista Iberoamericana de Producción Académica Y Gestión Educativa, 1–16. http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/378/416
Salazar J., Sánchez E., Velasteguí E. y Núñez S., (2018). El video como estrategia didáctica en la educación superior. Revista electrónica Ciencia Digital 2(2), 29-47. http://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/CienciaDigital/article/view/71/66
Zureick, A. H., Burk‐Rafel, J., Purkiss, J. A. y Hortsch, M. (2018). The interrupted learner: How distractions during live and video lectures influence learning outcomes. Anatomical Sciences Education, 11(4), 366-376. https://doi.org/10.1002/ase.1754 Beheshti, M., Taspolat, A., Kaya, O. S. y Sapanca, H. F. (2018). Characteristics of instructional videos. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 10(1), 61-69. https://doi.org/10.18844/wjet.v10i1.3186.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)