The discourse of canarian families on the valuation and use of DLM in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2023.85.2923Keywords:
qualitative research; educational resources; early childhood education; focus groups., qualitative research, educational resources, early childhood education, focus groupAbstract
This article presents the co-occurrence between the use of digital teaching materials (MDD) and the valuation of digital resources based on three discussion groups in which a total of 16 people with children in the second cycle of early childhood education in the Canary Islands participated. The codes relevant to the categories were obtained inductively, to be later observed by four researchers simultaneously and finally merged to have high reliability in the content analysis carried out with the Atlas.ti software. The results show a high co-occurrence between the codes of these categories, such as those obtained between the benefits of ICT use and the acceptance of technology (1.57), the benefits of ICT use with technology and traditional games (0.96), as well as the didactic use of educational ICT resources with the selection of these materials (0.68). The findings point to a bidirectional relationship with the type of use made of digital resources in different contexts, closely influencing how these technologies are introduced into educational processes.
Funding
Agencia Canaria de Investigación, Innovación y Sociedad de la Información.
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Downloads
References
Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Editorial Morata.
Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Akal Ediciones.
Caldeiro-Pedreira, M-C; Castro-Zubizarreta, A. & Havránková, T. (2021). Móviles y pantallas en edades tempranas: convivencia digital, derechos de la infancia y responsabilidad adulta. Research in Education and Learning Innovation Archives, 26, 1-17. https://doi.org/10.7203/realia.26.15936
Carrillo-Ojeda, M. J., García-Herrera, D. G., Ávila-Mediavilla, C. M. & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). El juego como motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje del niño. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5, 430-448. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.791
Castro-Zubizarreta, A., Caldeiro-Pedreira, M. C. & Rodríguez-Rosell, M. M. (2018). El uso de smartphones y tablets en Educación Infantil. Una propuesta de investigación que empodera a la infancia. Aula Abierta, 47(3), 273-280. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.273-280
Cordero, A. L. H. & Granados, P. G. (2020). A conciliação não existe e as mães sabem disso: o malabarismo de mães que trabalham durante o Covid-19. Cadernos De Campo (São Paulo - 1991), 29(supl), 114-123. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29isuplp114-123
Escalante-Gómez, E. (2009). Una nota metodológica sobre los análisis cualitativos. El análisis de relaciones entre los elementos: El análisis de frecuencias y co-ocurrencias. Theoria, 18(1), 57-67. https://bit.ly/3xb7maB
Escofet, A., Gros, B., López, M. & Marimon-Martí, M. (2019). Percepción del profesorado sobre la integración de la tecnología en el espacio escolar. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 6. https://doi.org/10.6018/riite.360631
Fernández-Menor, I. (2021). Evaluación de un estudiante con TDAH tras una intervención con recursos tecnológicos. Páginas de Educación, 14(2). https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2565
Fernández-Ruiz, M. R. (2021). Nativos pandémicos: la educación virtual en Educación Infantil durante el confinamiento por COVID-19. Estudios sobre Educación, 41. https://doi.org/10.15581/004.41.010
Friese, S. (2020). ATLAS.ti 9 User Manual. ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH https://bit.ly/3xcHQC0
Garitaonandia, C., Karrera-Xuarros, I., Jimenez-Iglesias, E. & Larrañaga, N. (2020). Menores conectados y riesgos online: Contenidos inadecuados, uso inapropiado de la información y uso excesivo de internet. Profesional de la Información, 29(4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.36
Goncalves, W. S. F., Byrne, R., Viana, M. T. & Trost, S. G. (2019). Parental influences on screen time and weight status among preschool children from Brazil: A cross-sectional study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 16(1). https://doi.org/10.1186/s12966-019-0788-3
Grané I Oró, M. (2021). Mediación digital parental. ¿Es necesaria una educación digital en la primera infancia?. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 76, 7-21. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2037
Guernsey L. (2017) Who's By Their Side? Questions of Context Deepen the Research on Children and Media: Commentary on Chapter 1. En Barr R. y Linebarger D. (eds) Media Exposure During Infancy and Early Childhood. The Effects of Content and Context on Learning and Development (p. 25-32). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-45102-2_2
Hudges, J. (2021). Krippendorffs Alpha: An R Package for Measuring Agreement Using Krippendorff's Alpha Coefficient. The R Journal, 13(1). https://doi.org/10.48550/arXiv.2103.12170
IBM Corporation (2021). SPSS Text Analytics for Surveys. https://ibm.co/3xb73fX
Krippendorff, K. (2011). Computing Krippendorff's Alpha-Reliability. University of Pennsylvania Scholarly Commons. https://bit.ly/3GNajle
Lerner C. (2017) Context Matters: How Co-using Screen Media Impacts Young Children—Commentary on Chapter 11. En: Barr R. y Linebarger D. (eds) Media Exposure During Infancy and Early Childhood. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-45102-2_12
Levine, L., Waite, B., Bowman, L. & Kachinsky, K. (2019). Mobile media use by infants and toddlers. Computers in Human Behavior, 94, 92–99. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.12.045
López-Marí, M., Sánchez-Cruz, M. & Peirats-Chacón, J. (2021). Los recursos educativos digitales en la atención a la diversidad en Educación Infantil. Innoeduca, International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 99–109. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12256
Moreno-Lucas, F. M. (2015). Función pedagógica de los recursos materiales en Educación Infantil. Revista de Comunicación Vivat Academia, 133, 12-25. http://dx.doi.org/10.15178/va.2015.133.12-25
Oflu, A., Tezol, O., Yalcin, S., Yildiz, D., Caylan, N., Ozdemir, D. F., Cicek, S. & Nergiz, M. E. (2021). El uso excesivo de pantallas está asociado con labilidad emocional en niños preescolares. Arch Argent Pediatr, 119(2), 106-113. http://dx.doi.org/10.5546/aap.2021.106
Organización Mundial de la Salud. (24 de abril de 2019). Para crecer sanos, los niños tienen que pasar menos tiempo sentados y jugar más. https://bit.ly/3x3A7VE
Ramírez, S. U. & Solano-Fernández, I. M. (2021). Editorial: Tecnologías digitales para la enseñanza en Educación Infantil. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 1-6. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2129
Rodríguez-García, A.-M., Hinojo-Lucena, F. J. & Ágreda-Montoro, M. (2019). Diseño e implementación de una experiencia para trabajar la interculturalidad en Educación Infantil a través de realidad aumentada y códigos QR. Educar, 55(1), 59–77. https://doi.org/10.5565/rev/educar.966
Rodríguez-Jiménez, C., Ramos-Navas-Parejo, M. & Fernández-Campoy, J. (2019). Los docentes de la etapa de educación infantil ante el reto de las TIC y la creación de contenidos para el aula. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 33(1), 29-42. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i1.72047
Ruiz-Brenes, M. del C. & Hernández-Rivero, V. M. (2018). La incorporación y uso de las TIC en Educación Infantil. Un estudio sobre la infraestructura, la metodología didáctica y la formación del profesorado en Andalucía. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 52, 81-96. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.06
Sabariego-Puig, M., Massot-Lafon, I. & Dorio-Alcaraz, I. (2019). Métodos de investigación cualitativa. En R. Bizquerra-Alcina (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 285-320). La Muralla.
Saldaña, J. (2020). Educación infantil y enseñanza online durante el confinamiento: experiencias y buenas prácticas. Étic@net, 20(2), 336-348. https://doi.org/10.30827/eticanet.v20i2.16214
Siraj, J. & Romero, R. (2017). De la aplicación a la participación activa de las TIC en Educación Infantil. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 51, 165-181. https://bit.ly/2sb7e9p
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)