Characteristics of the accreditation of Digital Teaching Competence. Relationship with the Digital Competence of students
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2023.86.2943Keywords:
Competencia digital, competencia digital docente, acreditación docente, currículo de secundariaAbstract
The article describes the digital competence of teachers and students from an international and national perspective. It uses a descriptive qualitative method, with a documentary approach. It lists the programs being carried out by the Spanish autonomous communities for the promotion of digital competence. Additionally, it analyzes the accreditation procedures conducted in the autonomous communities during the academic year 2022/23, which is a very current phenomenon involving teachers. Furthermore, it compares the competencies that citizens should have according to the European CompDig framework of 2022 with the current Spanish curriculum, aiming to establish a correspondence with the competencies they will acquire at the end of compulsory schooling.
The results indicate an inconsistency in these processes and emphasize the need to review both the initial and ongoing training of teachers in our country to effectively respond to a changing reality in a world globalized and digitalized. It also raises the need for a design of teacher training in digital competence that considers the specificity of the different subjects, motivation and commitment to learning, in order to achieve a real change that has a real impact on students.
Funding
Digital competence, teacher digital competence, teacher accreditation, secondary curriculum
Downloads
References
Boletín Oficial del Estado. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE núm. 106,
- 17207 (2006). http://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158- 17207.pdf
Boletín Oficial del Estado. Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos
Personales y derechos digitales, BOE núm. 294, 49 (2018). https://www.boe.es/eli/es/lo/2018/12/05/3/con
Crompton, H. (2017). ISTE standards for educators: a guide for teachers and other professionals. International Society for Technology in Education. https://www.iste.org/es/standards/iste-standards-for-teachers
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3
de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Boletín Oficial del Estado. Resolución de 21 de julio de 2022, de la Secretaría de Estado de Educación, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación de 23 de junio de 2022, por el que se aprueba la propuesta de distribución territorial de los créditos destinados al Programa de cooperación territorial para la mejora de la competencia digital educativa #CompDigEdu, en el ejercicio presupuestario 2022, en el marco del componente 19 "Plan Nacional de Capacidades Digitales" del Mecanismo de Recuperación y Resiliencia. BOE núm. 185, de 3 de agosto de 2022, páginas 113290 a 113297. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2022-13096
Boletín Oficial del Estado. Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la
ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. BOE núm. 76, de 30/03/2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217/con
Boletín Oficial del Estado. Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo, del Sistema Universitario. BOE núm.70, de 23/03/2023. https://www.boe.es/eli/es/lo/2023/03/22/2/conLOSU
Colás Bravo, M. P., Conde Jiménez, J., & Reyes de Cózar, S. (2019). El desarrollo de la
competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Comunicar, 27 (61), 1-14. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02
European Commission (2013). Encuesta Europea a Centros Escolares: las TIC en Educación. Una
visión comparativa del acceso, uso y actitudes hacia la tecnología en los centros escolares europeos. European Schoolnet and University of Liègue. Ferrari, A., & Punie, Y. https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/contact
Gobierno de España (2021). Plan nacional de competencias digitales.
https://portal.mineco.gob.es/RecursosNoticia/mineco/prensa/noticias/2021/210127_np_digital.pdf
GOV. UK. Education for a Connected World -2020 edition.
https://www.gov.uk/government/publications/education-for-a-connected-world
Graners, Eusebi. (2023). Chat GPT en la educación. DIM: Didáctica, Innovación Y Multimedia, Núm. 41, https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/417330
INTEF. Marco Común de Competencia Digital Docente. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado, Oct.2017. https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-CompetenciaDigital-Docente.pdf
Kampylis, P., Punie, Y. & Devine, J. (2015); Promoción de un Aprendizaje Eficaz en la Era Digital
– Un Marco Europeo para Organizaciones Educativas Digitalmente Competentes; EUR 27599 EN; https://doi.org/10.2791/54070
Lucas, M., Bem-Haja, P., Siddiq, F., Moreira, A., & Redecker, C. (2021). The relation between in-service teachers' digital competence and personal and contextual factors: What matters most? Computers & Education, 160, 104052. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104052
Miranda Bolaños, M., & Trigo García, A. (2019). TALIS 2018. Marco conceptual. Ministerio de
Educación y Formación Profesional. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=20234
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework
for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054.https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Navarro Asencio, E. (Coord.) (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación educativa. Logroño: UNIR.
Padilla-Hernández, A. L., Gámiz-Sánchez, V. M., & Romero-López, M. A. (2019). Competencia
digital docente: apuntes sobre su conceptualización. Virtualis, 10(19), 195-216. https://doi.org/10.2123/virtualis.v10i19.286
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar: invitación al viaje (Vol. 196). Graó.
Portillo-Berasaluce, J., Romero, A., & Tejada, E. (2022). Competencia Digital Docente en el País
Vasco durante la pandemia del COVID-19.
http://hdl.handle.net/10662/13911
Punie, Y., & Brecko, B. (2014). Digcomp: Marco europeo de competencias digitales. Bruselas: Comisión Europea. http://jakintza. eus/wp-content/uploads/DIGCOMP_ Donosfia_ES-Rev. pdf.
Ramírez-Montoya, M. S., Mena, J., & Rodríguez-Arroyo, J. A. (2017). In-service teachers' self-perceptions of digital competence and OER use as determined by a xMOOC training course. Computers in Human Behavior, 77, 356-364. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.09.010
Reisoğlu, İ., & Çebi, A. (2020). How can the digital competences of pre-service teachers be developed? Examining a case study through the lens of DigComp and DigCompEdu. Computers & Education, 156, 103940. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103940
Riina, V. U. O. R. I. K. A. R. I., Stefano, K. L. U. Z. E. R., & Yves, P. U. N. I. E. (2022). DigComp 2.2:
The Digital Competence Framework for Citizens-With new examples of knowledge, skills and attitudes (No. JRC128415). Joint Research Centre (Seville site). doi:10.2760/115376, JRC128415. https://EconPapers.repec.org/RePEc:ipt:iptwpa:jrc128415
Rodríguez-García, A.M., Martínez & Raso, F. (2017). La formación del profesorado en
competencia digital: clave para la educación del siglo XXI. Revista Internacional de Didáctica y Organización Educativa, 3(2), 46-65. http://hdl.handle.net/10481/61748
Røkenes, F. M., & Krumsvik, R. J. (2014). Development of student teachers' digital competence in teacher education-A literature review. Nordic Journal of Digital Literacy, 9(4), 250-280. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2014-04-03
Sánchez, J. J. M. (2005). Bisquerra Alzina, Rafael (Coord.)(2004). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: La Muralla. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 11(1).
Schwab, K. (2018, October). The global competitiveness report 2018. World Economic Forum. https://www3.weforum.org/docs/GCR2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2018.pdf
Silva, D. A. A. (2019). La operacionalización de las competencias digitales en la literatura (2001-2016). Una metansíntesis. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (70), 84-95. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.70.1397
UNESCO. (2019). Estándares de competencias de los docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Zabala, A., Vidiella, A. Z., Belmonte, L. A., & Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender
enseñar competencias (Vol. 3). Graó.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)