Webquest as a strategy for integration of knowledge of medical biochemistry
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.297Keywords:
moodle, webquest, wiki, web 2.0, biochemistry, medical educationAbstract
A WebQuest model is used in a biochemistry course of freshman Medical Students. This WebQuest "Medical Biochemistry" was developed in the Moodle platform as a collaborative strategy to integrate theoretical knowledge of biochemistry with clinical practical cases. The task was to analyze the clinical case of a patient with metabolic syndrome and compose a Wiki with the results. 274 students were involved and divided into groups, resulting in 16 Wikis. The activity was evaluated and the students' reflections were analyzed. The strategy helped the students integrate medical knowledge and was perceived by the class as a positive approach. The experience was repeated the following two academic years.
Downloads
References
Adell, J. (2004) Internet en el aula: las webquest. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 7. Recuperado el 29/11/11 de http://www.uib.es/depart/gte/edutec-e/revelec17/adell_16a.htm
Beltrán, J. (2003) Enseñar a aprender. Segundo Congreso de EducaRed. Recuperado el 23/3/12 de http://medicina.iztacala.unam.mx/medicina/Ense%F1ar%20a%20aprender.htm
Bold, M. (2006) Use of Wikis in Graduate Course Work. Journal of Interactive Learning Research 17 (1), 5-14.
Cegarra, J. (2008) Webquest: Estrategia constructivista de aprendizaje basada en Internet. Investigación y Postgrado 28 (1), 73-91.
Del Moral, M.E. y Villalustre, L. (2008) Las wikis vertebradoras del trabajo colaborativo universitario a través de WebQuest. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 7 (1), 73-83. Recuperado el 20/2/12 de http://campusvirtual.unex.es/cala/editio/
Diez, E. (2010) Aprendizaje socioconstructivo en la red a través de Webquest y Moodle. Recuperado el 27/2/12 de http://ddd.uab.cat/pub/dim/16993748n17a1.pdf
Dodge, B. (1995) Some thoughts about WebQuests. Recuperado el 18/3/12 de http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html
García, F., Portillo, J., Romo J. y Benito, M. (2007) Nativos digitales y modelos de aprendizaje. CEUR Workshop Proceedings, 318. Recuperado el 23/3/12 de http://ftp.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-318/Garcia.pdf
Harris, S. y Zeng, X. (2008) Using Wiki in an Online Record Documentation Systems Course. Perspectives in Health Information Management, 5 (1). Recuperado el 18/3/12 de http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=2242345&blobtype=pdf
Jiménez, G. (2006) Obtención de notas individuales a partir de una nota de grupo mediante una evaluación cooperativa. Revista Iberoamericana de Educación, 38 (5), 1-14. Recuperado el 9/2/10 de http://www.rieoei.org/deloslectores/1221Jimenez.pdf
Miguel, V., López, M.G., Ramos, L., Villarroel, O., Montaño, N., Hernández, Y. (2007) Experiencia en la Construcción de un Objeto de Aprendizaje sobre el Ciclo de Krebs para favorecer el proceso de Enseñanza Aprendizaje en Bioquímica. CEUR Workshop Proceedings, 318. Recuperado de http://ftp.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-318/Miguel.pdf
Kurt, S. (2012) Issues to Consider in Designing WebQuests: A Literature Review. Computers in the Schools, 29, 300-314.
Miguel, V., Hernández, Y., López L. y Montaño, N. (2010) Desarrollo de un Módulo WebQuest para la Plataforma Moodle Basado en la Especificación IMS Learning Design. Quinta Conferencia Latinoamericana de Objetos de Aprendizaje (LACLO 2010). Comunidad Latinoamericana de Objetos de Aprendizaje, septiembre-octubre de 2010.
Márquez, C., Rocha, R., Bruna, C., Inzunza, B. y Duk, S. (2012) Webquest de genética humana para carreras del área de la salud. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40. Recuperado el 10/1/15 http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec40/webquest_genetica_humana_carreras_area_salud.htm
Miguel, V. y Sánchez, M.R. (2007) La investigación educativa en la Cátedra de Bioquímica de la Escuela "Luis Razetti" y su impacto sobre el diseño instruccional y el rendimiento estudiantil. Docencia Universitaria, VIII (1), 131-146.
Reus, N., Díaz, M.G. y González, M. (2012) El uso de las herramientas de la Web 2.0 en la Educación Superior: estudio de caso de los alumnos de ingeniería en computación. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8. Recuperado el 27/6/12 de http://www.ride.org.mx/pdf/ciencia_e_investigacion/04_ciencia_e_investigacion.pdf
Rittberger, M. y Blees, I. (2009) Entorno de aprendizaje de la Web 2.0: Concepto, aplicación y evaluación. eLearning Papers, 15. Recuperado el 3/6/12 de http://www.elearningeuropa.info/files/media/media20164.pdf
Sánchez, M.R. (2009) La Investigación educativa en la Cátedra de Bioquímica. Trabajo de Ascenso a la categoría de Profesor Titular. Universidad Central de Venezuela.
Sánchez, M.R., Miguel. V., Díaz, K., Vílchez G., Villasmil S. y López, M.G. (2009) Entorno Virtual de Enseñanza-Aprendizaje para la Construcción del Conocimiento en Bioquímica Médica. Revista de la Facultad de Medicina, 32 (1), 114-120.
Sánchez, M.R. y Panvini, J. (1999) Percepción estudiantil de algunos componentes de curriculum médico de la Universidad Central de Venezuela. XLIX Convención Anual de AsoVAC. Asociación Venezolana para el Avance de la Ciencia, noviembre de 1999.
Subramaniam, K. (2012) How WebQuests Can Enhance Science Learning Principles in the Classroom. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 85 (6), 237-242.
Tortajada, J. (2005) Las Webquest y el Modelo CAIT, como modelos de enseñanza aprendizaje en la red internet. RIED, 8 (1 y 2), 195-208. Recuperado el 27/4/12 de http://www.utpl.edu.ec/ried/index.php?option=com_content&task=view&id=402&Itemid=83
Wang, L., y Beasley, W. (2008) The wiki as a Web 2.0 tool in education. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 4 (1), 78-85.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)