The Webquest in university teacher training in Analytical Chemistry

Authors

  • Rosa Magdalena Osicka Universidad Nacional del Chaco Austral
  • Analía Marisel Valenzuela Universidad Nacional del Chaco Austral
  • María Cecilia Giménez Universidad Nacional del Chaco Austral

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.305

Keywords:

webquest, teacher training, analytical chemistry

Abstract

In this paper an experiment carried out with students from the Chair of Analytical Chemistry I of the National University of the Chaco Austral (UNCAUS) is described, and the strategy was applied to the third year students of the School of Teaching in Chemistry and environment in which traditional classes were used, collaborative work and the use of new technologies, the WebQuest. Incorporating WebQuest aims to optimize the teaching‐learning and information, as well as serving to support classes, promoting autonomous learning. The advantages of this teaching resource and also discusses the teaching team faced to develop it. Some of the results achieved with the experience based on a constructivist and collaborative learning approach is.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Magdalena Osicka, Universidad Nacional del Chaco Austral

Departamento de Ciencias Básicas y Aplicadas.Jefe de trabajos prácticos, Química Analítica I, dedicación semiexclusiva.

Analía Marisel Valenzuela, Universidad Nacional del Chaco Austral

Departamento de Ciencias Básicas y aplicadas.

JTP Química Analítica I DS

María Cecilia Giménez, Universidad Nacional del Chaco Austral

Departamento de Ciencias Básicas y Aplicadas.Profesor Adjunto Exclusivo.Química Analítica I

References

Adell, J. (2004); Internet en el aula: las WebQuest. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 17. [En línea] Disponible en la web: http://www.uib.es/ depart/gte/edutec-e/revelec17/ adell_16a.htm.

Barba, C.; Genís, M.; Pérez, A. (2007); La WebQuest como propuesta metodológica para implementar las TIC en el aula. AulaTIC, Comunicaciones del congreso DIN 2007. [En línea] Disponible en la web: http://dewey.uab.es/pmarques/dim/aulatic/docs/carmebarba.doc.

Benitez, M.E, Gimenez, M.C. & Osicka, R.M. (2010). Diseño, desarrollo e implementación de la metodología de la WebQuest en Química Analítica. http://www.aqa2010.org.ar/site/trabajos.php. Lanús.

Bermejo, María Luisa ,Sordo Juanena, José María (2005).La enseñanza-aprendizaje de la lengua extranjera a través de la estrategia de las WebQuests: un caso práctico en el campus virtual de la U.C.M.

Cerrano, M.L.; Gómez, D.N.; Moyano, C. (2008); WebQuest como recurso didáctico en enseñanza universitaria. [En línea]. Disponible en la web: http://www.fceia.unr.edu.ar/inicio/images/PDF/secretaria_desarrollo_institucional/segunda_jornada_exp_innov_en_educacion_fceia/Cerrano_Gomez_Moyano.pdf.

Degrossi, M.; Carnevali, S. (2009); Webquest y Edublog: Experiencia en la Enseñanza Universitaria de Toxicología de Alimentos. RIED: 12(2), 211-228. [En línea].Disponible en la web:http://www.utpl.edu.ec/ried/images/pdfs/vol12N2/webquestedublog.pdf.

Dodge, B. (1998); Some thoughts about WebQuests. [En línea]. Disponible en la web:http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html.

Marques, P. (2000); Impacto de las TIC en la enseñanza universitaria. [En línea] Disponible en la web:http://www.peremarques.net/ticuniv.htm .

Ortiz, A. (2004). La metodología del webquest en el proceso de aprendizaje/enseñanza. Barcelona: Edutec.

Palacios Picos, A. (2009). Las webquest como estrategias metodológicas ante los retos de la convergencia europea de educación superior. [versión electrónica]. Pixel Bit, Revista de Medios y Educación, 34 (1), 235-249.

Quintana Albalat, J. & Higueras Albert, E. (2009). Las WebQuests: una metodología de aprendizaje cooperativo, basada en el acceso, el manejo y el uso de información en la red. Barcelona: Octaedro.

Romero Ortiz, M.D. (2012). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación para la gestión del conocimiento en el proceso de enseñanza- aprendizaje. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3 (2), 1-16.

Rué, J. (1994). El trabajo cooperativo. Barcelona, Barcanova.

Rué, J. (2007). Enseñar en la Universidad. Madrid, Narcea.

Rué, J. (2009). El aprendizaje autónomo en la Educación Superior. Madrid, Narcea.

Toledo, P. (1994). Perspectivas teóricas acerca de los efectos del aprendizaje cooperativo.

Roig R. & Carolina Flores, C. Conocimiento tecnológico, pedagógico y disciplinario del profesorado: el caso de un centro educativo inteligente. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 47. Recuperado el dd/mm/aa de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec47/n47_Roig-Flores.html.

Ruiz Romero, J.; Navarrete López, C.J., Martínez Ramírez, J.; González Suárez, D. (2006); Innovación y Nuevas Tecnologías en la educación universitaria: El Proyecto "¿Quién se ha llevado mi queso?". Universidad de Granada. V Congreso Internacional "Educación y Sociedad". [En línea] Disponible en la web:http://congreso.codoli.org/area_ dos.html.

Published

25-06-2015

How to Cite

Osicka, R. M., Valenzuela, A. M., & Giménez, M. C. (2015). The Webquest in university teacher training in Analytical Chemistry. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (52), a309. https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.305

Issue

Section

Especial 2015 "Webquest: 20 años utilizando Internet como recurso para el aula"

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.