Webquest: a teaching strategy in the classroom for the learning and teaching of cultural heritage

Authors

  • María de la Encarnación Cambil Hernández Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad de Granada
  • Guadalupe Romero Sánchez Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.306

Keywords:

cultural heritage, webquest, innovation, direct observation, teaching experience

Abstract

The educational value of Cultural Heritage is an increasingly recognized. However its curricular treatment in different educational stages is almost anecdotal. This reality means that in their initial training teachers / as Grade Primary Education encounter difficulties achieves meaningful learning of the contents of the subject "Historical and Cultural Heritage and Teaching". In this work we show a methodology whose objective was to provide students / as, from the quality and innovation, teaching and learning of the subject cited in methodology we used as direct observation and project work, complemented by the use of the WebQuest as a teaching strategy.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María de la Encarnación Cambil Hernández, Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad de Granada

Licenciada en Historia y Geografía. Doctora en Historia del Arte. Máster en Gestión Cultural

Profesora Contratado Doctor en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales, del que en la actualidad, soy directora.

Guadalupe Romero Sánchez, Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad de Granada

Doctora en Historia del Arte, Máster en Gestión Cultural es profesora Ayudante Doctor en el Departameno de Didáctica de las Ciencias Sociales de la Universidad de Granada

References

DALE, E. (1946). Audiovisual methods in teaching. Nueva York: The Dryde Press.

DEWEY, J. (1916). Democracy and education: an intruduction to the philosophy of education. Nueva York: The Macmillan Company.

DODGE, B. y otros (1998). The WebQuest Page. San Diego: Departamento de Tecnología Educativa. Universidad de San Diego. Disponible en: htpp://WebQuest.sdsu.edu/.

GALLEGO, J. L. y Mata, F. S. (2005). Metodología de la acción didáctica. En: A. Medina y F.S. Mata (coord.), Didáctica General. Madrid. Prentice-Hall, PP. 221-245.

GARCÍA, M. P. (2014). Estrategias didácticas. Modos de enseñar y aprender. En: Gómez, I. y García, F. J. (Coord). Manual de Didáctica. Aprender a Enseñar. Madrid: Pirámide, 2014, pp. 98-119.

GONZÁLEZ, N. (2008) Una investigación cualitativa y etnográfica sobre el valor educativo y el uso didáctico del patrimonio cultural. En: Enseñanza de la Ciencias Sociales, 7. P. 24.

Ley de Educación de Andalucía, de 17/2007, 10 de noviembre.

Ley Orgánica de Educación 2006, 3 de Mayo.

Kilpatrick, W.H. (1918). The project method. Teachers College Record, 19.

Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre por el que se establecen las enseñanzas mínimas en Educación Primaría.

Real Decreto 230/2007, de 31 de Julio, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes a la educación primaria en Andalucía.

Published

25-06-2015

How to Cite

Cambil Hernández, M. de la E., & Romero Sánchez, G. (2015). Webquest: a teaching strategy in the classroom for the learning and teaching of cultural heritage. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (52), a307. https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.306

Issue

Section

Especial 2015 "Webquest: 20 años utilizando Internet como recurso para el aula"