Digital laboratories and open access platforms: challenges and proposals for the democratization of learning.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.3069

Keywords:

digital laboratories, education, virtual reality, democratization, knowledge

Abstract

The transformations in relation to the use of technologies in educational spaces have accelerated; But this has also brought with it implications that may go unnoticed by users. Therefore, the present study aims to analyze how the use of digital laboratories could contribute to the democratization of knowledge. To achieve this, a qualitative approach with an exploratory descriptive scope was used that, through interviews with authorities from a public educational institution and experts from Ecuador, Mexico and Colombia, allowed us to gain an understanding of the phenomenon. As main results, it can be mentioned that there are important challenges to take into account, such as: budget cuts affect public education; In addition, access to payment platforms is restricted. It is also worth mentioning that the use of virtual laboratories can contribute to the teaching-learning process but that the majority of the resources are provided by private institutions that have a cost. Despite this, possibilities are also emerging for initiatives that develop free-access virtual laboratories, contextualized and that use different resources such as virtual reality to motivate learning.

Funding

National University of Education, UNAE

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Esther Espinoza Castro, National University of Education, UNAE (Equator)

Pharmaceutical Biochemistry from the University of Cuenca; Master in Applied Biosciences mention Biodiscovery by the Vlir Ecuador Network: University of Cuenca-Espol-EPN-UTN-Council of Flemish Universities of Belgium; Master in University Teaching from the University of Valencia; Doctoral candidate in Education at the National University of Rosario. Research Professor at the National University of Education. She currently directs the research project BIOCHEM-LAB-Design, application and evaluation of the impact of the use of virtual reality platforms as didactic tools in the experimental teaching of science and has participated as a researcher in various projects.

Diego Eduardo Apolo Buenaño, National University of Education, UNAE (Equator)

TEDx Speaker, Embajador Digital para Ecuador por Fundación Telefónica Movistar. Docente Titular de la Carrera de Educación en Ciencias Experimentales de la Universidad Nacional de Educación, UNAE y representante al Consejo Superior Universitario. Docente a tiempo parcial en la Universidad San Francisco de Quito. Posdoctor por la Universidad de Carabobo (Venezuela). Doctor en Ciencias de la Educación y Candidato a Doctor en Comunicación en Universidad Nacional de La Plata (Argentina). Magister en Comunicación Estratégica por la Pontificia Universidad Católica de Chile (Chile). Investigador Acreditado por la SENESCYT (Ecuador). Líneas de investigación: comunicación, educación y tecnología. Consultor nacional e internacional en proyectos de Investigación, Innovación y Desarrollo para instituciones públicas, privadas y del tercer sector. Docente de pregrado, maestrías y doctorados. Ha alcanzado un índice H: 15 en Google Scholar y altos porcentajes en diferentes índices académicos. Ha realizado más de una treintena de publicaciones de alto impacto en SCOPUS y regionales, además de

Ruth Nohemí Sánchez Barrera, National University of Education, UNAE (Equator)

National University of Education, UNAE Equator

Byron Florencio Bravo Guzhñay, National University of Education, UNAE (Equator)

National University of Education, UNAE Equator

References

Aguirre, L. (2023). Inteligencia Artificial, un nuevo reto para la educación. Homo Educator, 2(3), 45-64. https://revistasdivulgacion.uce.edu.ec/index.php/HOMOEDUCATOR/article/view/399/393

Apolo, D. Quintero, J. y Naranjo, N. (2023). Educación 4.0 emocionar para enseñar y aprender: Aproximaciones desde los paradigmas educativos. Revista multidisciplinaria de desarrollo agropecuario, tecnológico, empresarial y humanista, 5(3), 1-6. https://dateh.es/index.php/main/article/view/224

Bravo, F. y Morán, L. (2019). Laboratorio físico vs virtual: preferencia de los estudiantes en el aprendizaje del movimiento rectilíneo uniforme acelerado. Cuadernos de Educación y Desarrollo, (112). 1-11. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/10/laboratorio-fisico-virtual.pdf

Castillo, J. y Cañete, D. (2022). Percepción del profesorado sobre la Educación en tiempos de pandemia en Paraguay. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (82), 332-348. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2653

Conde, J. M., Hernández, M. y Sánchez, M. A. (2022). The impact of budget cuts on the use of educational technology in higher education. Computers & Education, 176, https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/539578

Codina, L. (10 de octubre de 2023). Cómo utilizar ChatGPT en el aula con perspectiva ética y pensamiento crítico: una proposición para docentes y educadores. https://www.lluiscodina.com/chatgpt-educadores/

Díaz, V., Salazar, I. y López, R. (2023). Steam: Una breve conceptualización de una metodología orientada al desarrollo de competencias del siglo XXI. Revista EDUCARE, 27(2), 73–91. https://doi.org/10.46498/reduipb.v27i2.1916

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta Edición). McGraw-Hill Interamericana.

Hernández, M., León, R. y Cintra, R. D. C. (2023). Realidad virtual y aprendizaje sobre plantas exteriores telefónicas. Transformación, 19(2), 273-286. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v19n2/2077-2955-trf-19-02-273.pdf

Lasso, L., Franco, D. y Estrada, R. (2022). Aplicações de Datificação e Big Data na América Latina entre 2015 e 2019. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 14(2), 125-143. https://doi.org/10.22335/rlct.v14i2.1594

López, M., Herrera, M. y Apolo, D. (2022). Educación de calidad y pandemia: retos, experiencias y propuestas desde estudiantes en formación docente de Ecuador. Texto livre, 14(2), 1-12. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.33991

Márquez, A., (2015). El costo del derecho a la educación. Perfiles Educativos, 37(150), 3-17. https://www.redalyc.org/pdf/132/13242743001.pdf

Ngao, A., Sang, G., Tondeur, J., Kihwele, J. E., y Chunga, J. O. (2023). Transforming Initial Teacher Education Program with Mobile Technologies. A synthesis of qualitative evidences. Digital Education Review, (43), 18-36. https://doi.org/10.1344/der.2023.43.18-34

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2022). Una mirada sobre la educación inclusiva. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385847

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently?. On the horizon, 9(6), 1-6. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Rivera, P., Jacovkis, J., Passerón, E., y Cobo, C. (2023). Centros universitarios para el estudio de datos: responsabilidad y justicia institucional en una sociedad plataformizada. Profesorado: revista de curriculum y formación del profesorado. 27(1), 175-197. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.24643

Sandoval, A. y Tabash, F. (2021). Realidad virtual como apoyo innovador en la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas, 23(1), 120-132. https://doi.org/10.22458/ie.v23iespecial.3622

Sánchez, P., Blanco, J., y Espinosa, T. (2014). Formación docente para la integración de las TIC en la práctica educativa. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (45), 23-36. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i45.02

Toala, J., Arteaga, J., Quintana, J. y Santana, M. (2020). La Realidad Virtual como herramienta de innovación educativa. EPISTEME KOINONIA: Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 3(5), 270-286. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/258/2581039017/2581039017.pdf

Vallée A, Blacher J, Cariou A, Sorbets (2020). Blended Learning Compared to Traditional Learning in Medical Education: Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Medical Internet Research, 22(8), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7445617/

Villarreal, M. y Mina, M. (2020). Actividades experimentales con tecnologías en escenarios de modelización matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 34(67), 786-824. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a21

Veza, I., Sule, A., Putra, N., Idris, M., Ghazali, I., Irianto, A, Pendit, U, Mosliano, G., y Arasmatusy. (2022, October 18). Virtual Laboratory for Engineering Education: Review of Virtual Laboratory for Students Learning. Engineering Science Letter, 1(02), 41-46. https://doi.org/https://doi.org/10.56741/esl.v1i02.138

Weller, M. (2014). The battle for open: How openness won and why it doesn't feel like victory. Ubiquity Press.

Ynoub, R. (2015). Cuestión de método: Aportes para una metodología crítica. Cengage Learning.

Published

20-03-2024

How to Cite

Espinoza Castro, K. E. ., Apolo Buenaño, D. E., Sánchez Barrera, R. N. ., & Bravo Guzhñay, B. F. (2024). Digital laboratories and open access platforms: challenges and proposals for the democratization of learning. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (87), 90–100. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.3069

Issue

Section

Issue: Digital platforms and datafication in the educational system...