New technologies, university and art education: Webquest design with rubrics of evaluation in the training of trainers

Authors

  • Pedro Victorio Salido López Universidad de Castilla-La Mancha

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.308

Keywords:

webquest, art education, web 2.0, rubric, higher education

Abstract

With the entry into force of the European Space of Higher Education (ESHE), a new concept of education related to the didactic possibilities of the new technologies was put into practice. In this educational context, the 2.0 tools have become part of the available resources to teachers and students. For this reason, the University must train future professionals of education to be able to use properly the new technologies in Education. In this article I present some conclusions about an experience to design WebQuests with rubrics of evaluation. This experience was developed in the area of Art Education with future teachers of Primary Education (UCLM).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Victorio Salido López, Universidad de Castilla-La Mancha

Profesor del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Facultad de Educación de Ciudad Real.

References

ADELL SEGURA, J. (2004). Internet en las aulas: las WebQuest. Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa, 17. Recuperado de: http://www.cyta.com.ar/presentacion/mejora_archivos/edutec.htm (Consulta: 24-01-2015).

ÁLVAREZ, L. (2007). Las TIC's en Plástica. Propuestas de trabajo e ideas TIC para su aplicación en la escuela. [EduBlog]. Recuperado de: http://blog.educastur.es/luciaag/ (Consulta: 22-01-2015).

ARAUJO, J.C. (2014). El uso de blogs, wikis y redes sociales en la enseñanza de lenguas. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 49. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec49/n49_Araujo.html (Consulta: 29-01-2015).

CARR, W. y KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

CONDE RODRÍGUEZ, A. y POZUELO ESTRADA, F. J. (2007). Las plantillas de evaluación (rúbrica) como instrumento para la evaluación. Un estudio de caso en el marco de la reforma de la enseñanza universitaria en el EEES. Investigación en la Escuela, 63, 77-90. Recuperado de: http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/63/R63_6.pdf (Consulta: 26-01-2015).

DODGE, B. (1995). WebQuests: a technique for Internet-based learning. Distance Educator, 1, 2: 10-13.

----- (2001a). A Rubric for Evaluating WebQuests [Recurso en línea]. Recuperado de http://edweb.sdsu.edu/WebQuest/WebQuestrubric.html (Consulta: 25-01-2015).

----- (2001b). FOCUS: Five rules for writing a great WebQuest. Learning & Leading with Technology, 28, 8: 6-9, 58. Recuperado de: http://WebQuest.sdsu.edu/focus/focus.pdf (Consulta: 26-01-2015).

ELLIOT, J. (2010). La investigación-acción en educación. (6ª ed). Madrid: Morata (1ª ed.: 1990).

GÉRTRUDIX, F. y BALLESTEROS, V. (2014). El uso de herramientas 2.0 como recursos innovadores en el aprendizaje de niños y niñas en Educación Infantil. Un estudio de caso de investigación-acción. EDUTEC. Revista electrónica de tecnología educativa. Recuperado de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec49/n49_GertrudixBallesteros.html (Consulta: 28-01-2015).

GRUPO DE INVESTIGACIÓN II (2015). ¡Conozcamos la vida y obra de Pablo Picasso! [WebQuest]. En Pedro (2011). Web 2.0 y didáctica de las enseñanzas artísticas [EduBlog]. Recuperado de: http://tecnologiayeducacion2012.blogspot.ro/2015/01/nuevas-tecnologias-universidad-y.html (Consulta: 29-01-2015).

LATORRE, A. (2008). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.

LOMAX, P. (1995). Action research for professional practice. British Journal of In-Service Education, 21 (19), 49-57. doi: 10.1080/0305763950210105.

LOZANO, R. (2011). De las TIC a las TAC: tecnologías del aprendizaje y del conocimiento. Anuario ThinkEPI, 2011, 5, 45-47. Recuperado de: http://www.thinkepi.net/las-tic-tac-de-las-tecnologias-de-la-informacion-y-comunicacion-a-las-tecnologias-del-aprendizaje-y-del-conocimiento#sthash.Jwnrft2p.dpuf (Consulta: 29-01-2015).

MUÑOZ DE LA PEÑA CASTRILLO, F. (2013). Rúbrica para evaluar tu WebQuest [Recurso en línea]. Recuperado de: http://www.aula21.net/tallerwq/fundamentos/mirubrica.htm (Consulta: 25-01-2015).

PRENSKY, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9, (5). October: 1-6. Recuperado de: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (Consulta: 23-01-2015).

ROIG VILA, R. (2014) (coord.). La WebQuest. Una metodología apoyada en la red para renovar la docencia en Educación Superior. En Mª T. Tortosa Ybáñez, J. D. Álvarez Teruel y N. Pellín Buades (coords.). XII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria 2014. El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad. Alicante: Universidad de Alicante, 403-417. Recuperado de: http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/41781/1/2014_XII_Jornadas_Redes_32.pdf (Consulta: 24-01-2015).

SALIDO, P.V. (2014). Didáctica de las enseñanzas artísticas impartidas en las Facultades de Educación y Tecnologías de la Información y la Comunicación: la WebQuests como estrategia metodológica construccionista. Arte, individuo y Sociedad, 26 (1), 153-172. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2014.v26.n1.41211

SAURA PÉREZ, Á. (2011). Innovación educativa con TIC en Educación Artística Plástica y Visual. Líneas de investigación y estudios de casos. Sevilla: MAD.

TEMPRANO SÁNCHEZ, A. (2009). WebQuest: aproximación práctica al uso de Internet en el aula. Sevilla: Mad.

TORO PRIETO, P. (s. a.). Espiral Cromática y su biblioteca on-line de recursos [EduBlog]. Recuperado de: http://espiralcromatica.wordpress.com/about/ (Consulta: 22-01-2015).

Published

25-06-2015

How to Cite

Salido López, P. V. (2015). New technologies, university and art education: Webquest design with rubrics of evaluation in the training of trainers. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (52), a306. https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.308

Issue

Section

Especial 2015 "Webquest: 20 años utilizando Internet como recurso para el aula"