Augmented and virtual reality for inclusive mathematics education and academic achievement
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2024.88.3133Keywords:
Augmented reality, Virtual reality, Mathematics teaching, Academic performance, Inclusive education, Student perception.Abstract
This research examines the impact of Augmented Reality and Virtual Reality on academic performance and educational inclusion at the university level. A mixed-methods approach was employed, combining quantitative analysis of performance with qualitative assessment through a tailored questionnaire. With 400 education students in Spain, it was concluded that the use of VR and AR in mathematics education significantly improved academic performance, as evidenced by enhanced practical and theoretical problem-solving skills. According to the students, these technologies fostered personalized, engaging, and inclusive learning experiences, suggesting that they address diverse needs in university-level mathematical learning. In the discussion, the effectiveness of VR and AR as inclusive pedagogical tools in mathematics is supported, but the need to address technical and logistical challenges is emphasized, along with the importance of adequately training educators to fully leverage these technologies in the classroom.
Downloads
References
Agurto, J. C. y Guevara, C. F. (2023). Realidad virtual para la mejora del rendimiento académico en estudiantes de educación superior. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(2), 233-243. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/756/759
Angulo, G. A., Lewis, F., Plante, P. y Brassard, C. (2023). Estado del arte sobre el uso de la realidad virtual, la realidad aumentada y el video 360° en educación superior. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 2(84), 35-51. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2769
Ansina, Á. (2021). Comprender y usar las matemáticas: cambios curriculares, desafíos docentes y oportunidades sociales. Realidad y Reflexión, 53(53), 14–39. https://doi.org/10.5377/ryr.v53i53.10881
Buitrago, R. D. (2015). Incidencia de la realidad aumentada sobre el estilo cognitivo: caso para el estudio de las matemáticas. Educación y educadores, 18(1), 27-41. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/4372
Castillo, M. J. y Burgos, M. (2023). Idoneidad didáctica de lecciones de proporcionalidad de libros de texto: una experiencia de análisis con maestros en formación. PNA, 17(2), 171-199. https://doi.org/10.30827/pna.v17i2.24089
Castro, M. D., Arellano, M., Sernaqué, M. y Castro, G. (2021). Inclusión digital mejora rendimiento académico del adulto como estudiante de una segunda carrera profesional. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E43), 435-449. https://bit.ly/49sip0i
Cuñat, M. y Cuñat, R. J. (2022). Las leyes de educación en España vs resultados de evaluación del Informe Pisa. Educatio Siglo XXI, 40(1), 9–30. https://doi.org/10.6018/educatio.431691
Elbert, M. J., Mendoza, B., Aguirre, K. y Cárdenas, M. V. (2023). Realidad virtual, realidad aumentada y realidad extendida en la educación. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 7(2), 74-88. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9006263
Godino, J.D. (2022). Emergencia, estado actual y perspectivas del enfoque ontosemiótico en educación matemática. Revista Venezolana de Investigación en Educación Matemática, 2(2), 1-24. https://doi.org/10.54541/reviem.v2i2.25
Gómez, J., Herrera, D., Salas, D. y Oviedo, B. (2023). Aplicación Basada en Realidad Aumentada para Apoyar el Aprendizaje en Matemáticas. Computer and Electronic Sciences: Theory and Applications, 4(1). https://doi.org/10.17981/cesta.04.01.2023.01
González, A. y Morillo, D. (2023). Implicaciones emergentes de la didáctica de la matemática en entornos virtuales de aprendizaje. Visión Educativa, 5(1), 48-66. https://revistasuba.com/index.php/VISIONEDUCATIVA/article/view/360/243
Lamas, P. A. y Sandoval, B. R. (2023). Re imaginando juntos el futuro del CETI: un nuevo contrato para la educación en México. Revista Educación Superior y Sociedad, 35(1), 229-253. https://doi.org/10.54674/ess.v35i1.709
Martínez, O. M., Mejía, E., Ramírez, W. R. y Rodríguez, T. D. (2021). Incidencia de la realidad aumentada en los procesos de aprendizaje de las funciones matemáticas. Información tecnológica, 32(3), 3-14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000300003
Mendoza, R., Delgado, M., Ruiz, J. y Álvarez, F. (2022). Neurociencias y Enseñanza de la Matemática en las universidades: antología de la situación didáctica. Mount Scopus Journal. 2(4), 33-51. https://doi.org/10.31219/osf.io/wp4e7
Muñoz, H., Canabal, J. D. y Galarcio, D. E. (2020). Realidad aumentada para la educación de matemática financiera. Una app para el mejoramiento del rendimiento académico universitario. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 12(12), 37-44. https://doi.org/10.22463/24221783.2634
Olivo-Franco, J. L. y Corrales-Jaar, J. . (2020). De los entornos virtuales de aprendizaje: hacia una nueva praxis en la enseñanza de la matemática. Revista Andina De Educación, 3(1), 8–19. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.1.2
Paz, L. E., Gisbert, M. y Usart, M. (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios: [Teaching digital competence, attitude and use of digital technologies by university professors]. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 63, 93–130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652
Porlán, R. (2020) El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(1), 15-25. https://revistas.uca.es/index.php/REAyS/article/view/6168
Quintero, L E. (2020). Educación inclusiva: tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, (24), 11-24. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11423
Reyes, A., Molina, L., Cuevas, M. y González, D. (2020). Interacción 3D y Realidad Virtual en la Universidad de Málaga. Presentación del grupo 3DI-DIANA. Revista de la Asociación Interacción Persona Ordenador (AIPO), 1(1), 85-88. https://revista.aipo.es/index.php/INTERACCION/article/view/12/32
Sánchez, E., Ramos, M. F., Linde, T. y Sánchez, J. (2023). Percepción del alumnado universitario respecto al aprendizaje basado en proyectos con tecnología. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 71–84. https://doi.org/10.6018/reifop.543281
Sánchez, B.I. (2017). Aprender y enseñar matemáticas: desafío de la educación. Revista de investigación educativa de la REDIECH, 8(15), 7-10. Recuperado en 26 de julio de 2023, de https://www.scielo.org.mx/pdf/ierediech/v8n15/2448-8550-ierediech-8-15-7.pdf
Valero, V. N. (2022). Enseñar a enseñar matemáticas: concepciones, creencias y verdades. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(3), 7–16. https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i3.020
Valdés, R., Jiménez, L. y Jiménez, F. (2023). Radiografía de la investigación sobre educación inclusiva. Cadernos de Pesquisa, 3(52), 1-23. https://doi.org/10.1590/198053149524
Valverde, J. y Balladares, J. (2017). Enfoque sociológico del uso del b-learning en la educación digital del docente universitario. Sophia: colección de filosofía de la educación, 23(2), 123-140. https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04
Vega, E., Calmaestra, J. y Ortega, R. (2021). Percepción docente del uso de TIC en la Educación Inclusiva: [Teacher perception on the use of ICT in inclusive Education]. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 62, 235–268. https://doi.org/10.12795/pixelbit.90323
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)