Augmented and virtual reality for inclusive mathematics education and academic achievement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2024.88.3133

Keywords:

Augmented reality, Virtual reality, Mathematics teaching, Academic performance, Inclusive education, Student perception.

Abstract

This research examines the impact of Augmented Reality and Virtual Reality on academic performance and educational inclusion at the university level. A mixed-methods approach was employed, combining quantitative analysis of performance with qualitative assessment through a tailored questionnaire. With 400 education students in Spain, it was concluded that the use of VR and AR in mathematics education significantly improved academic performance, as evidenced by enhanced practical and theoretical problem-solving skills. According to the students, these technologies fostered personalized, engaging, and inclusive learning experiences, suggesting that they address diverse needs in university-level mathematical learning. In the discussion, the effectiveness of VR and AR as inclusive pedagogical tools in mathematics is supported, but the need to address technical and logistical challenges is emphasized, along with the importance of adequately training educators to fully leverage these technologies in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jose Ortí Martínez, Catholic University of Murcia (Spain)

Graduate in Early Childhood Education with a Master's Degree in Teacher Training, specialising in Educational Guidance. Extraordinary Doctorate Award from the Universidad Católica San Antonio de Murcia in the Social Sciences programme. Academic Secretary of the Master's Degree in Teacher Training at UCAM. Member of the Educational Processes and Contexts research team. His line of research is related to leadership, values and learning organisations. As well as the mediated use of technology to promote learning.

References

Agurto, J. C. y Guevara, C. F. (2023). Realidad virtual para la mejora del rendimiento académico en estudiantes de educación superior. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(2), 233-243. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/756/759

Angulo, G. A., Lewis, F., Plante, P. y Brassard, C. (2023). Estado del arte sobre el uso de la realidad virtual, la realidad aumentada y el video 360° en educación superior. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 2(84), 35-51. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2769

Ansina, Á. (2021). Comprender y usar las matemáticas: cambios curriculares, desafíos docentes y oportunidades sociales. Realidad y Reflexión, 53(53), 14–39. https://doi.org/10.5377/ryr.v53i53.10881

Buitrago, R. D. (2015). Incidencia de la realidad aumentada sobre el estilo cognitivo: caso para el estudio de las matemáticas. Educación y educadores, 18(1), 27-41. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/4372

Castillo, M. J. y Burgos, M. (2023). Idoneidad didáctica de lecciones de proporcionalidad de libros de texto: una experiencia de análisis con maestros en formación. PNA, 17(2), 171-199. https://doi.org/10.30827/pna.v17i2.24089

Castro, M. D., Arellano, M., Sernaqué, M. y Castro, G. (2021). Inclusión digital mejora rendimiento académico del adulto como estudiante de una segunda carrera profesional. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E43), 435-449. https://bit.ly/49sip0i

Cuñat, M. y Cuñat, R. J. (2022). Las leyes de educación en España vs resultados de evaluación del Informe Pisa. Educatio Siglo XXI, 40(1), 9–30. https://doi.org/10.6018/educatio.431691

Elbert, M. J., Mendoza, B., Aguirre, K. y Cárdenas, M. V. (2023). Realidad virtual, realidad aumentada y realidad extendida en la educación. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 7(2), 74-88. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9006263

Godino, J.D. (2022). Emergencia, estado actual y perspectivas del enfoque ontosemiótico en educación matemática. Revista Venezolana de Investigación en Educación Matemática, 2(2), 1-24. https://doi.org/10.54541/reviem.v2i2.25

Gómez, J., Herrera, D., Salas, D. y Oviedo, B. (2023). Aplicación Basada en Realidad Aumentada para Apoyar el Aprendizaje en Matemáticas. Computer and Electronic Sciences: Theory and Applications, 4(1). https://doi.org/10.17981/cesta.04.01.2023.01

González, A. y Morillo, D. (2023). Implicaciones emergentes de la didáctica de la matemática en entornos virtuales de aprendizaje. Visión Educativa, 5(1), 48-66. https://revistasuba.com/index.php/VISIONEDUCATIVA/article/view/360/243

Lamas, P. A. y Sandoval, B. R. (2023). Re imaginando juntos el futuro del CETI: un nuevo contrato para la educación en México. Revista Educación Superior y Sociedad, 35(1), 229-253. https://doi.org/10.54674/ess.v35i1.709

Martínez, O. M., Mejía, E., Ramírez, W. R. y Rodríguez, T. D. (2021). Incidencia de la realidad aumentada en los procesos de aprendizaje de las funciones matemáticas. Información tecnológica, 32(3), 3-14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000300003

Mendoza, R., Delgado, M., Ruiz, J. y Álvarez, F. (2022). Neurociencias y Enseñanza de la Matemática en las universidades: antología de la situación didáctica. Mount Scopus Journal. 2(4), 33-51. https://doi.org/10.31219/osf.io/wp4e7

Muñoz, H., Canabal, J. D. y Galarcio, D. E. (2020). Realidad aumentada para la educación de matemática financiera. Una app para el mejoramiento del rendimiento académico universitario. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 12(12), 37-44. https://doi.org/10.22463/24221783.2634

Olivo-Franco, J. L. y Corrales-Jaar, J. . (2020). De los entornos virtuales de aprendizaje: hacia una nueva praxis en la enseñanza de la matemática. Revista Andina De Educación, 3(1), 8–19. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.1.2

Paz, L. E., Gisbert, M. y Usart, M. (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios: [Teaching digital competence, attitude and use of digital technologies by university professors]. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 63, 93–130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652

Porlán, R. (2020) El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(1), 15-25. https://revistas.uca.es/index.php/REAyS/article/view/6168

Quintero, L E. (2020). Educación inclusiva: tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, (24), 11-24. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11423

Reyes, A., Molina, L., Cuevas, M. y González, D. (2020). Interacción 3D y Realidad Virtual en la Universidad de Málaga. Presentación del grupo 3DI-DIANA. Revista de la Asociación Interacción Persona Ordenador (AIPO), 1(1), 85-88. https://revista.aipo.es/index.php/INTERACCION/article/view/12/32

Sánchez, E., Ramos, M. F., Linde, T. y Sánchez, J. (2023). Percepción del alumnado universitario respecto al aprendizaje basado en proyectos con tecnología. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 71–84. https://doi.org/10.6018/reifop.543281

Sánchez, B.I. (2017). Aprender y enseñar matemáticas: desafío de la educación. Revista de investigación educativa de la REDIECH, 8(15), 7-10. Recuperado en 26 de julio de 2023, de https://www.scielo.org.mx/pdf/ierediech/v8n15/2448-8550-ierediech-8-15-7.pdf

Valero, V. N. (2022). Enseñar a enseñar matemáticas: concepciones, creencias y verdades. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(3), 7–16. https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i3.020

Valdés, R., Jiménez, L. y Jiménez, F. (2023). Radiografía de la investigación sobre educación inclusiva. Cadernos de Pesquisa, 3(52), 1-23. https://doi.org/10.1590/198053149524

Valverde, J. y Balladares, J. (2017). Enfoque sociológico del uso del b-learning en la educación digital del docente universitario. Sophia: colección de filosofía de la educación, 23(2), 123-140. https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04

Vega, E., Calmaestra, J. y Ortega, R. (2021). Percepción docente del uso de TIC en la Educación Inclusiva: [Teacher perception on the use of ICT in inclusive Education]. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 62, 235–268. https://doi.org/10.12795/pixelbit.90323

Published

28-06-2024

How to Cite

Ortí Martínez, J. (2024). Augmented and virtual reality for inclusive mathematics education and academic achievement. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (88), 62–76. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.88.3133

Issue

Section

Special: Microlearning and technology